مقایسه طرح دولت برای تامین کالاهای اساسی در ایران و اروپا؛ ماجرای کوپن چیست؟ابرا…

❗️مقایسه طرح دولت برای تامین کالاهای اساسی در ایران و اروپا؛ ماجرای کوپن چیست؟

🔹ابراهیم رئیسی می‌گوید: «برخی از کشورهای اروپایی نیز به دلیل گرانی کالاهای اساسی روش تخصیص کوپن را برای توزیع کالا در پیش گرفتند و برخی کالاها را بدین شکل در کشورشان توزیع می‌کنند.»

🔹کوپن یا کالابرگ بر اساس آنچه در دهه ۶۰ در زمان جنگ ایران و عراق و اندکی پس از آن اجرا شد، کاغذ یا برگه‌ای اعتباری است که از سوی دولت در اختیار افراد و خانوارها قرار می‌گیرد و بر اساس آن متناسب با شرایط افراد یا خانوارها از جمله تعداد افراد تحت پوشش خانوار، کالاهایی خاص معمولا اقلام اساسی همچون برنج، روغن، انواع گوشت، تخم‌مرغ، قند و شکر و …در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

🔹در این نظام کوپنی، کالابرگ یا کوپن واسطه سهمیه‌بندی و رساندن اقلام کوپنی به افراد جامعه است.

🔹تا آنجایی که ما می‌دانیم استفاده از کوپن برای سهمیه‌بندی کالا در اروپا هیچگاه اجرایی نشده‌است، اما در برخی کشورهای اروپایی طرح‌هایی برای حمایت از گروه‌های کم‌درآمد مطرح شده است. این تصمیم در پی افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی و افزایش کم‌سابقه نرخ تورم گرفته شده است.

🔹از جمله می‌توان به طرح امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه راه‌اندازی سیستم کوپنی، خانوارهای متوسط و کم‌درآمد به غذا اشاره کرد. این سیستم بیش از آنکه شبیه نظام توزیع کالای کوپنی در ایران باشد، شبیه بسته‌های حمایتی برای خانوارهای کم‌درآمد در ایران است.

🔹افزایش بی‌سابقه قیمت بنزین و گازوئيل در اروپا نیز باعث شده تا دولت‌های مختلف اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، آلمان، یونان، قبرس، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، بلژیک، رومانی، استونی و لیتوانی تسهیلاتی را برای کاهش هزینه‌های انرژی، سفر و دیگر هزینه‌های زندگی شهروندان خود به کار ببندند.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید

@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *