منشور «مهسا»؛ درسی از پیوست و گسست اپوزیسیون

جامعه ایران یک سال گذشته را در التهاب خشونت های سیاسی و دولتی نظام دینی حاکم سپری با چشم اندازی تغییر.

زمانی «زن، زندگی، آزادی» از یک اعتراض فراتر رفت، عده‌ای با احتیاط آن را جنبش نامیدند و گروهی هم متهورانه آن را در قالب خیزش و انقلاب عبارت‌بندی ند.

موضوع اپوزیسیون خارج از کشور را هم تکانی داد تا از آنچه همبستگی و ضرورت رهبری برای نمدگی معترضان در خارج از ایران می‌نامید، بگوید.

خشت اول مطرح ن ایده را شاهزاده رضا پهلوی، فرزند آخرین شاه ایران، گذاشته . ایده‌ای بعدتر در شکل تکوین‌یافته‌تری در قالب نشستی در دانشگاه جورج‌تاون مطرح .

در نشست «آینده دموکراسی خواهی ایران»، هشت چهره اپوزیسیون حضور ند در میان آنها تنها رضا پهلوی و عبدالله مهتدی دبیرکل حزب کومله سابقه فعالیت سیاسی ند. آقای مهتدی از طریق ویدیو برای نشست پیام داده .

مسیح علی‌نژاد فعالیت‌هایش علیه حجاب اجباری مشهور و حامد اسماعیلیون عنوان همسر و پدر دادخواه خانواده‌ای در سرنگونی پرواز اوکر از دست رفته ند، فعالیت‌هایی را آغاز ه ند.

بنابر اظهاراتی، آقای مهتدی با خانم علی‌نژاد و آقای اسماعیلیون پیشتر در جریان تجمع چند ده هزار نفری تورنتو دیدار ه ند در آنجا صحبتی درباره ائتلافی با شاهزاده رضا پهلوی در گرفته . حاضران در جمع طور ضمنی با موضوع موافقت ه ند، شرط او جایگاهی برابر با دیگران ه با.

چندی پیش از آن اما، هواداران پادشاهی با مبنا قرار دادن حرف‌های شاهزاده رضا پهلوی مبنی بر نیاز اعتراض‌های بی رهبر داخل ایران کسی بتواند آنها را در شرایط کنونی در مجامع بین‌المللی رهبری کند، کارزار «من وکالت می‌دهم» ند. کارزار در نهایت با جمع‌آوری ۳۰۰ هزار امضا کار خود پایان داد.

حالا همه آن‌ها سر میزی هستند چهره‌های هنری و ورزشی مانند علی کریمی از کارزار «من وکالت می‌دهم» حمایت ه و موضع‌گیری‌های مستقیمش در فضای مجازی از او مبارزی تمام‌عیار ساخته، در کنار گلشیفته فراهانی هنرپیشه مشهور سینما، نازنین بنیادی هنرپیشه و فعال مدنی علاوه شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه نوبل صلح قرار گرفته‌اند.

جز نازنین بنیادی، دیگران صورت مجازی با ارسال پیامی ویدیویی نشست آمدند. همانج خانم بنیادی رو دوربین‌ها و حاضران اعلام ، «تفرقه‌هایی در فضای مجازی می‌بینید، بین ما وجود ن».

موضوع در کنار «دلشوره‌ای» مسیح علی‌نژاد از آن صحبت ، ظاهر نشان از نا=همگنی ائتلاف کنندگان و تردیدهایی را درباره «مجانی ن اتوبوسی» شاهزاده رضا پهلوی از آن می‌گفت، همراه می‌آورد.

هرحال ائتلاف‌کنندگان «راتژی و تاکتیک» خود را بدون توجه واقعیت‌های قدرت و سی در ایران بر روی «براندزای صرف» تعریف ه ند.

تنها خروجی نشست در گردهمایی سازمان تیرگان در شهر تورنتو بار نشست، منشور موسوم مهسا حالا از هشت نفر، امضای دو نفر دیگر پای آن ن؛ گلشیفته فراهانی و علی کریمی هیچگاه، هیچکس درباره حذف یا کناره‌گیری خاموش آن ها از ائتلاف روشنی چیز نگفت.

می‌توانست آغاز شکافی در نیروهای ائتلاف با.

جدای از حکومت در پی ماه‌ها اعتراض و تندتر ن شرایط، هزینه معترضان را بالا برده و خیابان هم «نمود عینی زورآزمایی حکومت با معترضان» در حال خالی ن.

رضا پهلوی با انتشار مطلبی کوتاه از ادامه مسیر با مؤتلفان انصراف داد و انگار با خروج او دیگر ائتلاف نمی‌توانست ادامه پیدا کند.

ائتلافی منتقدانش معتقد ند، بیش از هر چیز « دست و زبان قدرت‌های بین‌المللی برای تغییر» چشم دوخته و نتوانست حرکتی کنشمند با دیگر بازیگران سیاسی داخل و خارج ایران ه با.

رادیوفردا تجر «پیشامهسا»، شکل‌گیری ائتلاف پس از «مهسا»، از هم پاشیدن آن، و آموزه‌های نهفته در آن برای عمل سیاسی در ایران را با علیرضا آخوندی نمده مجلس سوئد، امین سوفیامهر کارشناس روابط بین‌الملل از دانشگاه دیانای آمریکا، احمد وخشیته اد علوم سیاسی دانشگاه ملی اوراسیای روسیه، و فرد پطروسیان روزنامه‌نگار در بلژیک بحث گذاشته .

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *