مهسا امینی و ایلان ماسک نامزد جایزه حقوق بشر «ساخاروف» اتحادیه اروپا ند

مهسا امینی پارسال در باز گشت ارشاد جان باخت و ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، در جمع نامزدهای جایزه حقوق بشر و آزادی بیان اتحادیه اروپا موسوم «جایزه ساخاروف» قرار گرفتند.

گزارش روز چهارشن ۲۹ شهریور خبرگزاری فرانسه، سه گروه از بزرگ‌ترین فراکسیون‌های پارلمان اروپا از اهدای جایزه مهسا امینی حمایت ه‌اند او را شانس اول دریافت جایزه می‌کند.

جایزه قرار در ماه دسامبر اهدا شود و قانونگذاران اروپایی او را دلیل جنبش «زن،‌زندگی، آزادی» نامزد جایزه ه‌اند.

فراکسیون کوچک ر افراطی در پارلمان اروپا تنها گروهی ایلان ماسک، مالک خودروسازی تسلا و شب ایکس (توئیتر سابق) را نامزد جایزه ه .

گروه‌های دیگر پارلمانی نیز کنشگرانی از افغانستان، گرجستان، نیکاراگوئه، لهستان، ال‌سالوادور و آمریکا را عنوان نامزدهای خود معرفی ه‌اند.

مهسا امینی در حالی نامزد دریافت جایزه ه یک سال و چهار روز از مرگ او می‌گذرد. او ۲۵ شهریور پارسال، پس از نیروهای گشت ارشاد ‌ اتهام «بدحجابی» بازش ه ند، در بیمارستان کسری تهران جان باخت.

در نخستین سالگرد جان باختن او، جو ید امنیتی در سقر، محل دفن او و سایر شهرها برقرار و بر اساس گزارش‌های شهروندان، صدها نیروی امنیتی و انتظامی در خیابان‌ها مستقر ند تا از تجمع‌های اعتراضی جلوگیری کنند.

همچنین نیروهای امنیتی بعد از چند ساعت باز امجد امینی، پدر مهسا، او را خانه بازگرداندند و کل خانواده را در باز خانگی نگه ند.

با حال در تهران، مشهد، اراک، لاهیجان و چند شهر دیگر تجمعات پراکنده‌ای برگزار و شهرهای نشین غرب کشور شاهد اعتصاب گسترده مغازه‌داران و کس ند.

در تهران باز‌هایی در خیابان‌های مرکزی شهر انجام و یک روز بعد، تجمع خانواده‌های باز‌گان در برابر یکی از مقرهای پلیس با برخورد خشونت‌آمیز ماموران مواجه .

از چند هفته پیش‌تر نیز ده‌ها فعال سیاسی و اجتماعی با احضار و باز دستگاه امنیتی مواجه ه ند تعدادی از آن‌ها همچنان در حبس سر می‌برند.

ایلان ماسک توسط فراکسیون ملی‌گرایان موسوم «هویت و دموکراسی» نامزد دریافت جایزه ه ، هرچند خود را پشتیان آزادی بیان می‌داند، اما ‌دلیل اجازه دادن ابراز مواضع یهودی‌ستیزانه و نفرت‌پراکنی برخی کاربران در شب اجتماعی ایکس مورد انتقاد گروه‌های مدنی .

پیش از جعفر پناهی، فیلمساز منتقد، و نسرین ستوده، حقوقدان مستقل، در سال ۲۰۱۲ جایزه را شکل مشترک از اتحادیه اروپا دریافت ه‌ ند. الکسی ناوالنی، ملاله یوسف‌زی، کوفی عنان و گزارشگران بدون مرز از دیگر برندگان جایزه در سال‌های گذشته ه‌اند.

با فاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *