موزه خودروهای تاریخی ایران



موزه خودروهای تاریخی ایران

اتومبیلی که از آن صحبت می‌کنم فقط یک ماشین ساده نیست، سرگذشت یک کشور، خاطرات یک ملت و تاریخ متحرک است. شاید بتوان گفت که هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده، روی چهار چرخ این ماشین‌ها سوار شده و حالا درست از جلوی چشم ما می‌گذرد. خودروها، تاریخ متحرک زندگی مردم سوار بر چهارچرخ هستند که در موزه خودروهای تاریخی روی دور تند حرکت می‌کنند.زمان زیادی از استارت خوردن اولین ماشین در ایران نمی‌گذرد. طبق روایتی که از جعفر شهری در کتاب تاریخ تهران آمده، پای اولین اتومبیل در دوران قاجار به ایران باز شده است.
اولین خودروها که شامل دو مدل خودرو بوده در زمان مظفرالدین‌ شاه به ایران آمد و بعد از آن راه ورود باقی اتومبیل‌ها به کشور باز شد.در مورد قاجارها و اینکه چطور حاکمانی بودند حرف‌‎وحدیث زیاد است اما باید در مورد علاقه‌ای که به وارد کردن ماشین به ایران داشتند قدردانشان باشیم چون سومین خودرویی که وارد ایران شد هم به دست احمدشاه قاجار بود.در آن دوران تا سالیان سال اتومبیل وسیله‌ای لوکس محسوب می‌شد که فقط خاندان سلطنتی از آن استفاده می‌کردند اما به مرور زمان تجار، سرمایه‌گذاران و افراد مهم کشور هم شروع به خرید و استفاده از خودروهای شخصی کردند که بین مردم با عنوان کالسکه دودی شناخته می‌شدند. کم‌کم تنوع ماشین‌های وارداتی به کشور بیشتر شد و حتی برخی از اتومبیل‌ها به عنوان وسایل حمل‌ونقل عمومی در اختیار مردم عادی قرار گرفتند.جالب است بدانید که در سال 1300 اصلی‌ترین کالای وارداتی کشور، خودرو بود که طرفداران زیادی داشت. تقاضای زیاد مردم باعث شد که سرمایه‌گذاران خارجی به فکر ساخت کارخانه‌های اتومبیل‌سازی در ایران افتادند و مسیر جدیدی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد شد.
علاقه احمد شاه قاجار به خودروهای لوکس انگلیسی باعث شد که در حال حاضر شاهد دو نمونه از مدل‌های بسیار کم‌یاب رولز رویس در موزه خودروهای تاریخی باشیم.

استان تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر 10 و 11، نبش خیابان 25، جنب فروشگاه سپه

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *