میراث فرهنگی ایران و ارزش آن در جهان

میراث فرهنگی ایران و ارزش آن در جهان

میراث فرهنگی ایران به ثروت و تنوع فرهنگی و تاریخی کشورمان اشاره دارد که از دوران های باستانی تا امروز متمایز و گرانبهای است. این میراث که شامل آثار معماری، نقشه ها، تزئینات، هنرها، ادیان، آداب و رسوم، ادبیات، مقولات فلسفی و علمی و سایر عناصر فرهنگی است، نه تنها از مردم ایران، بلکه از مردم جهان هم برخورداری دارد و در جامعه های بین المللی نقش بسزایی ایفا می کند.

از جمله آثار برجسته میراث فرهنگی ایران می توان به پاسارگاد، تخت جمشید، شاهنشاهی اخمید، گنبد کاووس و باغ فین در شیراز، چوبکاری های اصفهانی، آثار شاه عباسی در عصر صفوی، نقاشی مینیاتوری و کتاب های گلشنی و مهنسی اشاره کرد. هر یک از این آثار در خود داستانی عمیق و الهام بخش دارند و بیانگر تداوم تاریخ و فرهنگ ملت ایران است.

از ارزش های میراث فرهنگی ایران در جهان می توان به مجسمه ها و قطعه های تاریخی که برای نخستین بار در ایران شناخته و ایجاد شده اند اشاره کرد. این میراث به عنوان وسیله ای برای انتقال تاریخ، فرهنگ و هویت ملی به نسل های آینده حائز اهمیت است. در این باره، جهانیان به عوامل مختلفی مانند زیبایی طبیعت، غنای آنها و وجود تاریخ و فرهنگ منحصر به فرد ایران علاقه مندند.

میراث فرهنگی ایران نه تنها برای مردم ایران، بلکه برای همه جوانب جهانی دارای ارزش است. این میراث قدرتی است که ما را به تمدن های گذشته و بزرگ ایران باز می گردانده و باعث فهم بهتر تاریخ و تمدن این سرزمین می شود. علاوه بر این، آثار هنری ایرانی به عنوان آثار هنری جهانی شناخته شده از لحاظ ارزش فرهنگی دیده می شوند و برای توریست ها و علاقمندان به تمدن های گذشته جذابیت زیادی دارند.

از دیگر ارزش های میراث فرهنگی ایران می توان به نقش آن در شناخت و هویت ایرانیان در دیارهای دور و استفاده از آن به عنوان نمادهای ملی اشاره کرد. دیارهای دور و نزدیک را می توانند بر اساس ارتباطی فرهنگی و تمدنی که بین آنها وجود دارد تشخیص دهند و با منافع خود و با میراث فرهنگی ایران آشنا شوند.

در نتیجه، میراث فرهنگی ایران ارزش بسزایی در جهان دارد. این میراث نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران است و نه تنها از نظر تاریخی بلکه از نظر هنری و فرهنگی نیز ارزش فراوانی دارد. لذا حمایت و حفظ این میراث یکی از وظایف بزرگ و مهم همه ایرانیان است که برای نسل های آینده ثروتمندی را خلق می کند.

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *