نخستین رزمایش مشترک هوایی چین و امارات آغاز شد

وزارت دفاع امارات متحده عربی روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، از آغاز رزمایش مشترک نیروی هوایی این کشور با نیروی هوایی چین خبر داد. این نخستین مانور نظامی مشترک این دو کشور در تاریخ است.

وزارت دفاع چین نیز در روزهای اخیر از انجام رزمایش هوایی با امارات در ماه جاری میلادی خبر داده و محل آن را منطقه خودمختار سین‌کیانگ در شمال غرب چین ذکر کرده بود.

این رزمایش «سپر شاهین ۲۰۲۳» نام گرفته و وزارت دفاع چین در بیانیه خود هدف از انجام آن را «تعمیق تبادلات عملی و همکاری بین نظامیان دو کشور و تقویت تفاهم و اعتماد متقابل» توصیف کرده است.

چین در ماه فوریه سال جاری اعلام کرد که قراردادی برای صدور جنگنده‌های آموزشی نسل چهارم مافوق صوت اِل-۱۵ خود به امارات امضا کرده و در آن زمان، وزارت دفاع امارات نیز تایید کرد که قصد دارد در مرحله اول ۱۲ فروند و در آینده ۳۶ فروند از این نوع جنگنده‌ها را از چین خریداری کند.

امارات متحده عربی از زمان استقلال خود از بریتانیا در سال ۱۹۷۱ به‌طور سنتی طرفدار واشینگتن بوده و نیروهای آمریکایی برای چندین دهه در آنجا مستقر بوده‌اند، اما با کاهش وابستگی نفتی آمریکا به خاورمیانه در سال‌های اخیر، ایالات متحده حضور دیپلماتیک خود در این منطقه را کاهش داده و چین، به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان درپی پر کردن این خلاء است.

چین اخیراً موفق شد با میانجی‌گری خود در تنش‌زدایی نسبی بین ایران و عربستان نیز نقشی مهم بازی کند.

در همین حال خبر می‌رسد که ژاپن، به عنوان متحد آمریکا در همسایگی چین، در هفته‌های اخیر فهرست شرکای خود برای انجام رزمایش‌های هوایی مشترک را گسترش داده و رزمایش مشترک چین و امارات می‌تواند به عنوان یک اقدام متقابل علیه توکیو نیز دیده شود.

امارات متحده عربی که به مرور ثروت گاز و نفت خود را به سرمایه‌های دیگری در سراسر جهان تبدیل کرده در ماه‌های اخیر سیاست‌هایی جدا از سیاست خارجه ایالات متحده در پیش گرفته، به‌ طوری که شیخ محمد بن زاید، حاکم امارات که از متحدان کلیدی آمریکا به‌شمار می‌آید، در طول سال گذشته دو بار در روسیه با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده است.

در ماه ژوئن گذشته هم امارات به عنوان مهمان افتخاری در مجمع سرمایه‌گذاری ولادیمیر پوتین مورد تجلیل رهبر روسیه قرار گرفت.

با استفاده از پیام وزارت دفاع امارات، نشریه دیپلمات و روزنامه نیویورک‌تایمز؛ پ. پ./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *