نرگس محمدی الگوی شجاعت و افتخار م

در ادامه واکنش‌ها اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، مژگان افتخاری، مادر مهسا (ژینا) امینی با تاکید بر «نرگس محمدی الگوی شجاعت و افتخار م»، خواهان تلاش‌ برای آزادی او و شنیده ن صدای همه زنان ایران در جهان . همزمان جعفر پناهی و محمد رسول‌اف دو کارگردان سرشناس در پیام مشترکی ابراز امیدواری ند «گوش‌های آرمیتا گراوندی» نیز سرود شادی را بشنود.

مژگان افتخاری، مادر مهسا(ژینا) امینی با قبال از اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی در مصاح با ان‌آرکو، شب خبری نروژ، گفت: « نرگس محمدی افتخار می‌کنیم و اهدای جایزه صلح نوبل او اقدام درستی .»

مادر مهسا(ژینا) امینی، در مصاح با بزرگترین رسانه نروژ، تاکید «نرگس محمدی الگوی شجاعت و افتخار م» ضمن «هزاران زن مانند او در ایران داریم از شکنجه جان در برده‌اند اما در دنیا ناشناخته هستند.»

مژگان افتخاری خواهان حمایت بیش از پیش دنیا از زنان ایران و در ادامه مصاح گفت: «روح ما زخمی . باید کارهای بزرگتری برای زنان ایران انجام شود و صدای زنان ایران باید در جهان شنیده شود.»

او با اشاره زندانی ن نرگس محمدی، نسبت وضعیت سلامت و امنیت خانم محمدی در زندان‌های جمهوری اسلامی ویژه پس از برنده ه جایزه صلح نوبل هار داد و تاکید اکنون نرگس محمدی عنوان برنده جایزه صلح نوبل «نمده همه زنان ایران .»

مادر مهسا(ژینا) امینی همچنین گفت باید نسبت امنیت جانی نرگس محمدی در زندان اطمینان حاصل شود و از هم‌اکنون باید تلاش‌های گسترده‌ای برای آزادی نرگس محمدی از زندان آغاز شود.

مژگان افتخاری با اشاره هنوز نمی‌داند «چرا دخترش را کشتند»، گفت: نرگس محمدی خاطر ژینا در زندان اما من نمی توانم او کمک کنم و از بابت وجدانم ناراحت .

در همین حال جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، دو فیلم‌ساز معترض ایرانی در پیامی مشترک اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی، نوشتند: «امید گوش‌های آرمیتا گراوندی سرود شادی را بشنود.»

دو فیلم‌ساز سرشناس ایرانی در پیام مشترک خود افزودند: «خبر شادی آفرین اهدای جایزه‌ صلح نوبل خانم نرگس محمدی را شنیدیم. اکنون یک چشم‌مان خندان از سرور و چشم دیگرمان گریان از جفایی بر دختران و زنان سرزمین‌مان می‌رود. دختر نوجوان‌ ایران آرمیتا گراوند روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند.»

جعفر پناهی و محمد رسول‌اف همچنین اهدای جایزه صلح نوبل را نرگس محمدی و «همه زنان آزادیخواه و شجاع ایران» تبریک گفتند.

پیشتر نیز شماری از بازیگران سینما از جمله ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، هنگامه قاضیانی سه تن از بازیگران سینمای ایران، با انتشار پیام‌های جداگانه‌ای در صفحات ستاگرام خود، اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی را تبریک گفتند.

ترانه علیدوستی، در همین خصوص نوشت: «آزادی خواهد آمد. گواه ‌رد قدم‌هایی زنی چون تو بر خاک جا گذاشت. آزادی خواهد آمد، چون زنی مثل تو حبس نی ن، نرگس جانم.»

از سوی دیگر شماری از زندانیان سیاسی از جمله مصطفی تاجزاده، امیرسالار داوودی، حسین رزاق، آرش کیخسروی، مهدی محمودیان، سعید مدنی، نوید میهن‌دوست و محمد نجفی نیز در پیام مشترکی اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی را «فرصتی نو برای تداوم تلاش‌های آزادی‌خواهانه سوی کسب حق تعیین سرنوشت و تحقق آرمان‌های جنبش زن، زندگی، آزادی و ارتقای حقوق شهروندی و تعهد حقوق بشر در رای منافع ملی» خواندند.

زندانیان سیاسی در پیام خود خطاب نرگس محمدی در بند زنان زندان اوین محبوس ، نوشتند: «اعطای جایزه بین‌المللی صلح نوبل شما، برای ما و تمام ملت ایران ویژه زنان و دختران، سرمایه‌ای ملی و حاصل صبر، مقاومت، پایداری و مبارزه برای رفع هرگونه تبعیض و نابرابری و نقض حقوق شهروندی .»

آرش صادقی، زندانی سیاسی پیشین و فعال حقوق بشر نیز در شب اجتماعی ایکس، توییتر سابق، با تبریک نرگس محمدی برای دریافت جایزه صلح نوبل، نوشت: « جایزه متعلق تمام زنان و مردانی مقاومت را زندگی ند، مقاومت برای دستیابی جامعه‌ای در آن هیچ‌کس ‌خاطر جنسیت، بیان عقاید و اندیشه‌هایش مجازات نشود و هر فردی، با هر قومیت، بینش یا باوری، سهمی برابر با دیگران از خاک ه با.»

آتنا دائمی، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، هم با «تبریک اهدای جایزه صلح نوبل را زنان مقاوم و‌ مبارز» و « نرگس محمدی و خانواده‌اش»، در ستاگرام نوشت: «بیش از ۴۴ سال از مبارزه بی‌امان زنان در برابر حکومت زن‌ستیز جمهوری اسلامی گذشته و زنان بسیاری همچون ژینا (مهسا) امینی و آرمیتا گراوند قربانی ظلم و ستم جمهوری اسلامی برای دستیابی ابتدایی‌ترین حقوق خود ه‌اند.»

فعال مدنی افزود: «هزاران انسان از زن و مرد با هر تفکری برای آزادی کشته، اعدام و زندانی ند» و «طی یک سال گذشته مبارزات و از خودگذشتگی‌ها باعث توجه دنیا جنایات جمهوری اسلامی .»

آتنا دائمی در ادامه تاکید «قطعا توجه حقوق بشر، حقوق زنان و اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی، صدای حق‌خواهی زن، زندگی، آزادی را رساتر و امید پیروزی، احقاق حقوق بشر و برقرار عدالت را بیشتر خواهد .»

محسن برهانی، حقوقدان، نیز در شب اجتماعی ایکس هدف مواضع مقام‌های حکومتی و ویژه صداوسیمای جمهوری اسلامی پس از اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی را «بی‌اعتبارسازی جایزه صلح نوبل» خواند.

حقوقدان منتقد با اشاره صدور احکام متعدد توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای نرگس محمدی خاطر فعالیتهای حقوق بشری او، نوشت: «حال جایزه صلح نوبل خانم نرگس محمدی ، پیشنهاد می‌شود صدا و سیما ‌جای طرح مباحث سیاسی و پروژه بی‌اعتبارسازی جایزه جهانی، برنامه‌ای با حضور حقوقدانان تهیه کند و بررسی پرونده‌ها و احکام صادره علیه ایشان بپردازد تا مشخص گردد ایشان حقاق تقدیر دارند یا تقبیح.»

همزمان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، در بیانیه‌ای «دریافت جایزه ارزشمند حقوق بشری را نرگس محمدی و همه هموطنان و عدالت‌خواهان در سراسر جهان» تبریک گفت.

شورا با اشاره خانم محمدی هم‌اکنون در حال گذران دوران حکم حبس صادره از دادگاه انقلاب او طی دو دهه‌ گذشته سال‌های طولانی را در حبس گذرانده ، تاکید «نرگس محمدی در طی سالیان گذشته، همواره از حامیان جنبش معلمان ایران ه .»

کانون صنفی فرهنگیان ان مرکزی نیز در بیانیه‌ای از «تقارن روز جهانی معلم و اعلام اهدای جایزه نوبل صلح» نرگس محمدی قبال .

در بیانیه از نرگس محمدی عنوان زنی «آزادی‌خواه» یاد و ابراز امیدواری ه معلمان و فرهنگیان زن، در راه آزادی و دموکراسی و برابری انسان‌ها، خانم محمدی را عنوان یک چهره «مطال‌گر» الگوی خود قرار دهند.

کانون صنفی فرهنگیان ان مرکزی افزود: «ما بر عقیده واریم تلاش‌های ستودنی و شجاعانه زنانِ کنشگری چون نرگس محمدی، مقصدی جز پیروزی و سربلندی ن.»

کمیته نوبل در کشور نروژ روز جمعه ۱۴ مهر ماه اعلام جایزه صلح نوبل را دلیل نبرد نرگس محمدی با سرکوب زنان در ایران و «مبارزه‌اش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان» او از حامیان جنبش «زن، زندگی، آزادی» و هم‌نکون نیز زندانی ، اهدا می‌کند.

پس از شیرین عبادی، نرگس محمدی دومین زن ایرانی جایزه دست می‌یابد. تاکنون هیچ شخصیت مردی از ایران موفق دریافت جایزه نه .

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *