نظری افشار: والیبال‌مان ۱۲ سال به عقب برگشت/ چیدمان دستیاران عطایی بر مبنای حرف‌شنوی بود نه فنی/ سرپرستی کار کارخانه نبوده و نیست

فرهاد نظری افشار در گفت‌وگو با میزان، درباره حواشی اخیر در اردوی تیم ملی والیبال پس از ناکامی در رقابت‌های قهرمانی آسیا در ارومیه و موج انتقادات نسبت به کادرفنی، اظهار داشت: بیش از ۲ سال است که تیم ملی زیر نظر کادرفنی ایرانی و بهروز عطایی قرار دارد. مورد اولی که باعث افت و خیز تیم ملی در رقابت‌های مختلف شده، به خود کادرفنی برمی‌گردد چرا که شاهد بودیم در هر تورنمنت ترکیب دستیاران عطایی تغییر کرده و جالب است که سرمربی تیم ملی پس از گذشت این همه وقت، به اتفاق نظر برای تثبیت نفرات کادرفنی نرسیده است. هیچ برنامه مدون و دقیقی از سوی کادرفنی برای تورنمنت‌های مختلف مانند قهرمانی جهان، لیگ ملت‌ها، قهرمانی آسیا و حتی بازی‌های آسیایی پیش‌رو ارائه نشده و متاسفانه غرض‌ورزی در انتخاب بازیکنان و اعضای کادرفنی برای هر تورنمنت در ۳ سال اخیر کاملا مشهود بوده است. 

*هنوز دلیل خط خوردن معنوی‌نژاد را نگفته‌اند

وی افزود: تیم ملی جای بهترین‌ها است و برای نمونه هنوز هم دلیل منطقی برای خط خوردن معنوی‌نژاد نیاورند و متاسفانه این بازیکن آماده و خوش‌اخلاق با غرض ورزی کنار گذاشته شد، در حالی که می‌توانست با تجربه و آمادگی که داشت، جایگزین شایسته‌ای برای عبادی‌پور نه چندان آماده در قهرمانی آسیا باشد. در سوی مقابل کادرفنی در رفتاری متعارض، امیر حسین اسفندیار که دعوت به تیم ملی ب را رد کرده بود، دوباره به تیم ملی دعوت کرده است. اگر بحث دیسیپلین مطرح است، پس نباید مربی بین بازیکنان فرقی بگذارد.

*نمی‌دانم چرا عطایی در فینال قهرمانی آسیا به خانزاده میدان نداد

بازیکن نه چندان دور تیم ملی والیبال در انتقاد از عدم استفاده درست کادرفنی از داشته‌هایش، گفت: کاملا مشهود بود که عبادی‌پور شرایط ایده‌آلی را سپری نمی‌کند، اما واقعا متعجبم که چرا عطایی پس از اعتماد به پوریا حسین خانزاده در لیگ ملت‌ها و آزمون و خطایش، به او در بازی فینال میدان نداد. وقتی در جلسات فنی پس از ناکامی در لیگ ملت‌ها، ریاست فدراسیون اعلام می‌کند که باخت به ژاپن و از دست دادن قهرمانی در دو تورنمنت پیش‌رو به معنای شکست است، پس این حجم از انتقادات طبیعی است، زیرا مردم بعد از آن وعده‌ها انتظار تصمیمات درست دارند.

*کادرفنی ایرانی هیچ چیزی به والیبال ما اضافه نکرده

وی با اشاره به اینکه ما خودمان از نفراتی بودیم که از حضور سرمربی ایرانی در تیم ملی والیبال حمایت می‌کردیم، خاطرنشان کرد: دوست نداشتم پول بیت‌المال به جیب خارجی‌هایی که دل‌شان برای مردم ایران و بازیکنان نمی‌سوزد، برود و واقعا از حضور مربی ایرانی حمایت کرده‌ام، اما بعد از نتایج و کیفیت بازی تیم ملی نظرم تغییر کرده است. بین مربیگری در لیگ برتر و هدایت تیم ملی والیبال ایران که باید تنه به تنه قدرت‌های جهان رقابت کند، تفاوت از زمین تا آسمان است. بازی‌های تیم ملی در لیگ ملت‌ها و قهرمانی آسیا نشان داد که کادرفنی هیچ برنامه و پلنی ندارد و عملا هیچ چیزی به والیبال ما اضافه نکرده است. از سوی دیگر از لحاظ ذهنی هم نتوانسته بودند بازیکنان را مهیای مسابقات کنند و نه تنها بازیکنان از نظر بدنی آماده نبودند، ضعف در اجرای تاکتیک‌های مختلف به خاطر تمرینات نامناسب کاملا مشهود بود.

*یعنی در حد قطر هم نبودیم که یک ست از ژاپن‌ بگیریم

نظری افشار با تمجید از حضور پرشور تماشاگران در ارومیه، اظهار کرد: واقعا از اینکه آن همه علاقمند زن و مرد از ۵-۶ ساعت قبل از از شروع بازی تیم ملی، سالن را پر کرده بودند، اما در نهایت با از دست دادن قهرمانی و بازی ضعیف مقابل ژاپن به خانه‌های‌شان برگشتند، خیلی ناراحت و سرخورده شدم. واقعا قدرت‌مان به اندازه قطر هم نبود که حداقل یک ست از ژاپن بگیریم و خیلی بد بود که با حضور ۸ هزار تماشاگر حتی به امتیاز ۲۱ هم نرسیدیم. اگر چین با ترکیب اصلی می‌آمد یا اگر در نیمه نهایی به قطر می‌خوردیم، شاید به فینال نمی‌رسیدیم و حتی مدال هم نمی‌گرفتیم.

*عدم حرف نشنوی بازیکنان به کاریزما و مدیریت سرمربی برمی‌گردد

کاپیتان اسبق تیم ملی در واکنش به رفتن پاول دستیار لهستانی در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا، اظهار داشت: با دیدن بازی هماهنگ ژاپن، همه لذت می‌برند و کاملا معلوم است که برای رسیدن به این کیفیت چقدر تمرین کرده‌اند. کاملا در تصاویر تلویزیونی مشهود بود که عطایی و نیمکت فنی تیم ملی آرامش ندارد و هرکسی  از بازیکن گرفته تا دستیار خارجی و ایرانی به خودش اجازه می‌داد نا در امور فنی نظر بدهد. با چند نفر از افراد نزدیک به تیم ملی در مورد سطح کیفی دستیار لهستانی عطایی پرسیده بودم که آیا او با وجود سن و سال کمش چیزی برای ارائه دارد، که در جواب به من گفتند او مربی بادانشی است، اما بازیکنان به حرفش گوش نمی‌دهند و در مورد قبول داشتنش بین بازیکنان دو دستگی وجود دارد. این عدم اطاعت بازیکنان از اعضای کادرفنی هم به مدیریت سرمربی و کاریزمای او برمی‌گردد که باید یک مربی چنین صفاتی داشته باشد تا همه از او و دستیارانش حساب ببرند. 

وی در خصوص عدم تقویت کادرفنی باوجود وعده‌های فدراسیون، گفت: به نظرم چیدمان دستیاران عطایی از ابتدای حضورش به عنوان سرمربی تیم ملی بر این اساس بوده که جدا از مباحث فنی، دستیارانش بی‌چون و چرا او را قبول داشته باشند تا کاملا در امنیت باشد.

*دلیل انتخاب کارخانه گرفتن دهان منتقدان و پیشکسوتان بود

فرد مدیری به نام امیر خوشخبر به خاطر همین رفتارها، از تیم ملی کنار گذاشته شد که شاید غیروالیبالی‌ها درک واضحی از تاثیرات عدم حضور خوشخبر نداشته باشند، اما همین حالا که این همه حاشیه بین برخی بازیکنان و سرمربی به وجود آمده، می‌توانیم تبعات نبود یک مدیر و سرپرست واقعی را ببینیم. عطایی نتوانست با فردی مانند خوشخبر کار کند، زیرا با حضور افراد مستقلی مثل خوشخبر احساس خطر و ترس می‌کرد که مبادا جایگاهش به عنوان سرمربی به خطر بیفتد. با تمام احترام به مصطفی کارخانه، ولی سرپرستی کار او نبوده و نیست و تنها دلیل انتخاب کارخانه به عنوان سرپرست از سوی عطایی این بود که با حضور این چهره شناخته شده جلوی انتقادات برخی پیشکسوتان و کارشناسان را بگیرند.

*کادرفنی فعلی به بازیکنان نمی‌چربد

قدرتی‌زن سابق تیم ملی والیبال تصریح کرد: حتی شنیدم که گفته شده برخی بازیکنان برای خدشه دار کردن عملکرد عطایی عمدا بازی خوبی انجام نداده‌اند، که به نظرم اگر چنین ادعای دور از انصافی هم درست باشد، باز هم دلیلش به عدم کاریزما و مدیریت سرمربی برمی‌گردد. کادرفنی فعلی به بازیکنان ما نمی‌چربد و به همین خاطر شاهد این حجم از حواشی از خط خوردن عبادی پور و معنوی‌نژاد گرفته تا تغییرات متعدد در دستیاران بوده‌ایم. والیبال ما دوباره به ۱۲ سال قبل خود برگشته و باید دوباره ۵ سال تلاش کنیم که تازه به ژاپن برسیم. 

*عطایی با کنار گذاشتن خوشخبر بزرگترین ضربه را به خودش زد

نظری افشار در پایان در واکنش به عدم دعوت از عبادی‌پور برای بازی‌های آسیایی و مسابقات حساس انتخابی المپیک، گفت: بر اساس چه دلایلی عبادی‌پوری که تا هفته پیش بازیکن فیکس عطایی در ترکیب تیم ملی بوده، دعوت نمی‌شود. اگر واقعا عبادی‌پور آماده نبوده پس چرا اصلا به او در قهرمانی آسیا بازی دادید و حق بازیکن آماده دیگری را ضایع کردید. بین باهوش بودن و زرنگی تفاوت وجود دارد و عطایی با کنار گذاشتن خوشخبر بزرگترین ضربه را به خودش زد، زیرا با این کار ثابت کرد که اصلا باهوش نیست. خدا شاهد است که اگر تیم ملی با مربی ایرانی نتیجه می‌گرفت، هزار برابر بیشتر خوشحال می‌شدیم، اما عطایی باید درک کند که هیچ فردی بالاتر از تیم ملی نیست.

انتهای پیام/

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *