نقش شرکت ملی گاز ایران در توسعه صنعت گاز‌رسانی روستایی

نقش شرکت ملی گاز ایران در توسعه صنعت گاز‌رسانی روستایی

شرکت ملی گاز ایران یکی از سازمان‌های مهم در صنعت گاز رسانی در ایران است و نقش بسزایی در توسعه این صنعت در روستاها داشته است. تا قبل از تأسیس این شرکت، صنعت گازرسانی در کشور به مراکز شهری محدود بود و روستاها از این سرویس مهم محروم بودند. با تشکیل شرکت ملی گاز ایران، فرصتی برای توسعه گازرسانی به مناطق روستایی فراهم شد و این شرکت بیشتر از همه در مسیر توسعه صنعت گازرسانی در روستاها نقش برجسته‌ای داشته است.

توسعه صنعت گازرسانی در روستاها به عنوان یکی از اولویت‌های نظامی، اقتصادی و اجتماعی کشور مطرح شد. شرکت ملی گاز ایران با استفاده از دانش فنی و تجربیات خود، زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شبکه گازرسانی در مناطق روستایی را فراهم کرد و این شبکه‌ها را به بیش از ۴۰ هزار روستا ارائه نمود. با ایجاد چنین زیرساخت‌هایی، مسئله گازرسانی در روستاها به صورت قابل توجهی حل شده و به مردم روستاها به عنوان یکی از سرویس‌های اساسی و حیاتی ارائه شد.

تأمین گاز طبیعی و ایجاد شبکه گازرسانی در مناطق روستایی منجر به فراهم شدن شرایط اقتصادی و اجتماعی در این مناطق می‌شود. روستاها با وجود تولیدات زراعی و دامپروری فراوان، قادر به تأمین نیازهای خود از انرژی نیستند و اکثراً بر استفاده از سوخت‌های جامد و آتش‌زا به عنوان انرژی وابسته هستند. اما با فراهم کردن گازطبیعی در روستاها، می‌توان نیازهای انرژی را به صورت بهینه‌تر و با مشکلات کمتر برطرف کرد. استفاده از گازطبیعی به جای سوخت‌های سنتی غیرمجاز و آتش‌زا، از لحاظ اقتصادی و بهره‌وری منزل‌ها و واحدهای تولیدی را بهبود می‌بخشد. همچنین کاهش آلودگی هوا از طریق کم کردن نیاز به استفاده از سوخت‌های جامد، یکی از موارد مثبت دیگر تأمین گاز طبیعی در روستاها است.

با توسعه شبکه گازرسانی در روستاها، امکانات رفاهی و خدماتی نیز در این مناطق بهبود یافته است. استفاده از گازطبیعی در صنعت تولیدی و مسکن، فرآیند تولید را تسهیل کرده و قابلیت رقابت قیمتی را افزایش داده است. همچنین با فراهم نمودن شرایط مهم برقراری شبکه انتقال و توزیع گاز در مناطق روستایی، امکانات خدمات بهداشتی و فرهنگی نیز بهبود یافته است. مثلاً تأمین گاز طبیعی به مدارس، بیمارستان‌ها و دستگاه‌های اداری، به شکل جدتر و قابلیت بهره‌برداری بهتر از امکانات بهداشتی و درمانی را فراهم می‌کند.

بنابراین نقش شرکت ملی گاز ایران در توسعه صنعت گازرسانی در روستاها بسیار حیاتی و اهمیتی دارد. این شرکت با توجه به نیازهای انرژی واحدهای تولیدی و خدماتی در روستاها، بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و رفاهی در این مناطق را به همراه دارد. با توسعه شبکه‌های گازرسانی، کاهش وابستگی به سوخت‌های جامد و آتش‌زا، بهبود فرآیند تولید و کاهش آلودگی هوا را می‌توان به عنوان برخی از مزایای این صنعت مهم برجسته نمود.
.
منبع : اجتم

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *