نقش و سهم شرکت‌هایی مانند ابر آروان در قطع اینترنتپویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآ…

📶 نقش و سهم شرکت‌هایی مانند ابر آروان در قطع اینترنت

🔹پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآروان مدعی است: «شرکت‌های ابری نقشی در محدودیت اینترنت ندارند.» او می‌گوید ساختار فیلترینگ ایران طوری است که حکومت می‌تواند اینترنت را کاملا قطع کند اما دسترسی به گروهی از سرویس‌دهندگان مشخص (لیست سفید) خارجی (یا ایرانی که سرورهایی در خارج دارند) را باز بگذارد. بنابراین توسعه زیرساخت‌های ابری تغییری در این «هزینه قطع اینترنت» نمی‌دهد.»

🔹توسعه زیرساخت‌های ابری، یکی از خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات است که به گفته ابوالحسن فیروزآبادی بعد از وقایع آبان ۱۳۹۸ از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران ابلاغ و به دولت تکلیف شده است.

🔹پروژه ابر ایران، قراردادی است که پس از این ابلاغیه، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران با دو کنسرسیوم اپراتور ابر شمالی (آسیاتک، ژرف‌نگر، ابرزس) و اپراتور ابر جنوبی (فناپ و ابرآروان) در زمستان ۱۳۹۹ بسته شده است.

🔹یکی از اهداف رسمی شبکه ملی اطلاعات آماده‌سازی شبکه برای شرایط قطع اینترنت جهانی است. در متن سند ملزومات شبکه ملی اطلاعات به وضوح به «امکان مدیریت مستقل در شرایط جدایی شبکه از اینترنت جهانی» اشاره شده است.

🔹با این حساب روشن است سطح مشارکت ابرآروان، در لایه «خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات» تعریف شده که متفاوت از فعالیت‌ سایر استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی مانند اسنپ، دیجی‌کالا و… است که از سرورها یا دیتاسنترهای داخلی استفاده می‌کنند.

🔹بدیهی است شرکت‌های ابری که در لایه‌های بالاتر اینترنت قراردارند، نقش مستقیمی در قطع اینترنت ندارند، اما حوزه فعالیت این شرکت‌ها توسعه زیرساخت‌هایی است که امکان فعالیت شبکه ملی اطلاعات را هنگام قطع اینترنت فراهم و هزینه‌های اجتماعی اقتصادی این کار را برای جمهوری اسلامی کم می‌کند.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *