نهمین سالگرد نسل‌کشی ایزدی‌ها؛ آمریکا بر پشتیبانی‌ تزلزل‌ناپذیر از ایزدی‌ها تاکید کرد

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ٣ اوت، با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت نهمین سالگرد نسل‌کشی ایزدی‌ها در عراق توسط گروه داعش، بر پشتیبانی «تزلزل‌ناپذیر» ایالات متحده از این اقلیت مذهبی و قومی تاکید کرد.

او ضمن اعلام همبستگی با بازماندگان نسل‌کشی ایزدیان گفت تروریست‌های داعش، هزاران ایزدی را ربودند و کشتند، پسران ایزدی را کودک‌سرباز کردند، و زنان و دختران ایزدی را به برده جنسی تبدیل کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: واشنگتن همچنان برای تحقق عدالت و پاسخگویی برای قربانیان و بازماندگان و احترام به حقوق بشر همه ایزدی‌ها، از جمله آزادی مذهب و عقیده، تلاش می‌کند.

به گفته متیو میلر، عراق با پیگیری عدالت و پاسخگویی، رسیدگی به عاملان خشونت، و جلوگیری از نسل‌کشی و دیگر سبعیت‌ها در آینده، این فرصت را دارد که در مسیر جدیدی قدم بگذارد که منجر به صلح، ثبات، و رفاه بیشتر برای همه مردم این کشور شود.

او ضمن گرامی‌داشت یاد قربانیان و اذعان به آلام بازماندگان، قدرت، مقاومت، و عزم ایزدی‌ها را ارج نهاد.

پیشتر دولت بریتانیا روز سه‌شنبه اول اوت، جنایات گروه داعش علیه مردم ایزدی را نسل‌کشی دانست.

ایزدیان یک اقلیت دینی کُردزبان هستند که از سوی گروه اسلام گرای داعش، به عنوان «کافر» قلمداد می‌شوند.

داعش در اوت ۲۰۱۴ میلادی به شنگال، محل زندگی بزرگ‌ترین اجتماع ایزدیان در جهان حمله کرد. در این حمله، دست‌کم پنج هزار ایزدی، عمدتا پسر و مرد، قتل‌عام شدند. همچنین هزاران کودک و دختر و زن از سوی اعضای داعش ربوده شدند.

هنوز اطلاعی از سرنوشت بیش از دو هزار زن ایزدی ربوده‌شده از سوی داعش وجود ندارد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *