نوبل صلح نرگس محمدی، فرصتی برای جنبش «زن، زندگی، آزادی»

کانون مدافعان حقوق بشر ایران در پیامی تاکید با اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی «نوری بر وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی» افکنده می‌شود.

همزمان ۳۲۰ تن از فعالان سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی با انتشار پیامی اهدای جایزه صلح نوبل فعال حقوق بشر زندانی در ایران را «فرصتی برای جنبش زن، زندگی، آزادی» توصیف ند.

در همین حال، کانون نویسندگان ایران هم ابراز امیدواری جایز سبب «شنیده‌ ن هرچه بیش‌ترِ صدای بی‌صداترین زندانیان» و افزایش تلاش برای آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی شود.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای خطاب «ملت شریف ایران» تاکید «۱۴ مهر ۱۴۰۲ روز پرافتخاری برای ملت ایران، کانون مدافعان حقوق بشر و نرگس محمدی .

در بیانیه با اشاره «نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر» ، آمده : «او جایزه‌ نوبل صلح را بعد از ۲۰ سال دوباره ایران آورد.»

شیرین عبادی، رئیس و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر «۲۰ سال پیش» عنوان اولین ایرانی برنده جایزه صلح نوبل .

کانون مدافعان حقوق بشر افزود: «بعد از سال‌ها مبارزه‌ مردم علیه همه‌ اشکال تبعیض و بی‌عدالتی و دیکتاتوری حاکم، قتل و کشتار مردم در خیابان‌ها و زندان‌ها و خانه‌های امن، شلیک عامدانه چشمان فرزندان ملت، زندان و شکنجه‌ قرون وسطائی آزادی‌خواهان و در زمانی آرمیتا گراوند دختر نوجوان دانش‌آموز ‌خاطر پوشش اختیاری برای زنده ماندن می‌جنگد، با برنده ن نرگس محمدی آوای “زن، زندگی، آزادی” از موسسه‌ نوبل صلح در نروژ بلند گوش جهانیان طنین‌افکن .»

کانون تاکید اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی «بار دیگر نورافکنی بر وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی» انداخته .

در بیانیه همچنین عنوان ه «نرگس محمدی در مسیر مبارزه علیه ظلم و تبعیض و دیکتاتوری دینی سال‌ها زندان را جان خریده و از دیدار با خانواده و حتی شنیدن صدای فرزندانش محروم ه» اما حتی «در زندان نیز دمی از دفاع از حقوق بشر آرام نگرفته .»

کانون مدافعان حقوق بشر با بیان «نرگس محمدی همواره کنار مردم و همصدای مردم ه »، تاکید او همواره نه فقط حقوق خود را حقوق سایر هم‌بندیانش اعم از زنان محکوم مجازات جرایم عمومی همچون قتل و مواد مخدر در زندان زنجان گرفته تا زنان زندانی سیاسی و عقیدتی را هم فریاد زده .

در پایان بیانیه، کانون مدافعان حقوق بشر «کسب جایزه‌ نوبل صلح توسط نرگس محمدی را او، ملت ایران، همسر و فرزندان و پدر سالخورده» او تبریک گفته و ابراز امیدواری «جایزه‌ نوبل صلح نویدی بر پیروزی ملت بر ظلم و بیداد ستم» با.

محمد سیف‌زاده، وکیل، حقوقدان و از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، نیز پیامی در کانوان کانون منتشر ، گفت: «جایزه‌ صلح نوبل خانم نرگس محمدی راه آزادی، صلح، رفاه و آسایش مردم را نتیجه خواهد رساند.»
سیف‌زاده افزود: «جای بسی مباهات و افتخار از زمان تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر تا حال، ابتدا خانم شیرین عبادی و حالا خانم نرگس محمدی موفق دریافت دو جایزه‌ صلح نوبل» ه‌اند.

عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران همچنین گفت: «دریافت دو جایزه‌ صلح نوبل برای یک نهاد حقوق بشری، آن هم در ایران، بسیار مهم و وظیفه‌ ما را بیشتر خواهد .»

کانون نویسندگان ایران نیز با قبال از اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی و اشاره سال‌ها زندانی ن او «دلیل فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی» تاکید «زندگی سیاسی نرگس محمدی تنها بازتاب بخشی از سرکوب‌ها، تعرض‌ها و فشارهایی در زندان‌های حکومت جریان .»

کانون همچنین تاکید «می‌توان امیدوار موج واکنش‌های گسترده اهدای جایزه‌ صلح نوبل زندانی سیاسی» سبب «شنیده‌ ن هرچه بیش‌ترِ صدای بی‌صداترین زندانیان، و توجه بیش‌تر نهادها و نویسندگان مستقل و آزادی‌خواه ابعاد ستمی شود بر نرگس محمدی و دیگر زندانیان سیاسی» می‌رود.

کانون نویسندگان ایران همچنین ابراز امیدواری اهدای جایزه نوبل صلح نرگس محمدی «افزایش کوشش و مبارزه برای آزادی بی‌قیدوشرط او و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی» منجر شود.

پیام ۳۲۰ تن از فعالان در ایران: نوبل صلح نرگس محمدی، فرصتی برای زن، زندگی، آزادی

در همین حال ۳۲۰ تن از فعالان سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در ایران با انتشار پیامی اهدای جایزه صلح نوبل نرگس محمدی را فرصتی در ادامه‌ جنبش زن، زندگی، آزادی خوانده و نوشتند: جایزه «پیام خشونت‌پرهیزِ جامعه‌ زنان و همه‌ ایرانیانِ معترض ‌خشونت و اقتدارگرایی را عمیق‌تر و‌ موثرتر خواهد .»

در نامه با اشاره «نرگس محمدی فعال حقوق بشر، در پی تحمل حبس‌های مکرر و هزینه‌های سنگین برای صلح و برابری و هم‌زمان با اسارت در زندان، افتخار کسب جایزه‌ نوبل صلح» نائل ه ، بر لزوم «آزادی همه‌ زندانیان سیاسی و عقیدتی و از جمله خانم محمدی» تاکید ه .

کیوان صمیمی، علی باباچاهی ، مصطفی بادکو‌ای‌هزاوه, هاشم باروتی ، ابوالفضل بازرگان, عبدالعلی بازرگان، فياض زاهد، طاهره طالقانی، عیسی سحرخیز، سارا شریعتی، مهدی محمودیان، بدرالسادات مفيدى، عبدالله ناصری‌ و صدیقه وسمقی از جمله امضا کنندگان نامه هستند.

در نامه آمده : «ما امیدواریم نرگس محمدی بتواند با اندیشه‌ آزادی‌خواهانه‌ خود، فرصت را در مسیر بالندگیِ جامعه‌ی مدنی و ساختن نهادی پایدار برای حقوق بشر و ‌ویژه برای رفع تبعیض در جامعه‌ زنان، دستاوردی تاثیر گذار در بستر صلح و دوستی تبدیل کند.»

کمیته نوبل در کشور نروژ روز جمعه ۱۴ مهر ماه اعلام جایزه صلح نوبل را دلیل نبرد نرگس محمدی با سرکوب زنان در ایران و «مبارزه‌اش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همگان» او از حامیان جنبش «زن، زندگی، آزادی» و هم‌نکون نیز زندانی ، اهدا می‌کند.

پس از شیرین عبادی، نرگس محمدی دومین زن ایرانی جایزه دست می‌یابد. تاکنون هیچ شخصیت مردی از ایران موفق دریافت جایزه نه .

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *