نگاهی به اطلاعات نادرست درباره حمله موشکی سپاه به اربیل بامداد روز سه‌شنبه ۲۶ د…

نگاهی به اطلاعات نادرست درباره حمله موشکی سپاه به اربیل

📣 بامداد روز سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ یگان موشکی سپاه پاسداران، یازده موشک به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق شلیک کرد. به گزارش منابع عراقی و کردی در این حمله چهار نفر؛ از جمله دو تاجر به نام‌های پیشرو دیزایی و کرم میخائیل، فرزند ۱۱ ماهه دیزایی و زنی فیلیپینی در خانه پیشرو دیزایی کشته شدند.

🔹 سپاه پاسداران می‌گوید «مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق» را هدف قرار داده است، اما مقام‌های عراقی این ادعا را رد می‌کنند و می‌گویند جایی که هدف قرار گرفته «منزل خانوادگی یک تاجر عراقی است.»

🔹 مقام‌ها، نهادها و رسانه‌های جمهوری تاکنون هیچ سندی از ارتباط پیشرو دیزایی با اسرائیل منتشر نکرده‌اند، در عوض حجم نسبتا زیادی اخبار جعلی و اسناد و تصاویر ساختگی با این مضمون در رسانه‌های رسمی و شبکه ارتباطی هواداران جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر و دست به دست شده است.

🔹 مشهورترین این تصاویر ساختگی دو تصویر دستکاری شده که پرس‌تی‌وی و خبرگزاری تسنیم به عنوان سند ارتباط پیشرو دیزایی با اسرائیل منتشر کرده‌اند. در تصویر جعلی اول، چهره آقای دیزایی به یک عکس قدیمی از یک خاخام یهودی اضافه شده، در تصویر علی دوم، عکس آقای دیزایی در میان گروهی از نظامیان اضافه شده است.

🔹 روزنامه ایران، متعلق به دولت جمهوری اسلامی نیز، ویدیویی با عنوان «فیلم جدید از افسر اسرائیلی موساد در خانه پیشرو دیزایی که توسط موشک‌های سپاه نابود شد» است، منتشر کرده است. هویت افراد ویدئوی روزنامه ایران مشخص نیست، اما مکان آن به طور قطع متفاوت از خانه‌ای است که هدف حمله موشکی سپاه قرار گرفته است.

🔹 بر اساس گفته‌های منابع عراقی تعداد و هویت کشته‌شدگان مشخص است، اما منابع ایران هنوز روایت یک‌دستی از تعداد و هویت کشته‌شدگان ارائه نکرده‌اند. به عنوان نمونه، مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند در جریان حمله موشکی سپاه هیچ کودکی کشته نشده، در حالی که اسناد و تصاویری از کشته شدن یک کودک ۱۱ ماهه در دست است.

🔹 ابهام‌های زیادی درباره دلایل و ابعاد حمله موشکی سپاه به اربیل وجود دارد، اما روایت رسمی که تاکنون منابع رسمی در ایران از این واقعه به دست داده‌اند، مجموعه‌ای از اطلاعات ضد و نقیض، مبهم و تصاویر و اسناد جعلی و ساختگی‌اند.

👈 در فکت‌نامه بخوانید

👈 در تلگرام بخوانید
@Factnameh

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *