هشدار آمریکا و فرانسه به ایران در باره تشدید تنش‌ها در منطقه

ملی مذهبی _ کاخ سفید می‌گوید، ایالات متحده مایل است که چین از نفوذ خود بر ایران در راستای اجتناب از گسترش و تشدید تنش استفاده کند. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) گفت، ایالات متحده مایل است که چین از کانال‌های ارتباطی خود با ایران برای انتقال این پیام واشنگتن مقامات جمهوری اسلامی استفاده کند که باید از یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه اجتناب کرد.

به گزارش رویترز، کربی در پاسخ به این سوال که آیا جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تضمین‌هایی از چین دریافت کرده که از ایران خواهد خواست به نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق پایان دهند، گفت: «ما مطمئناً آنها را تشویق می‌کنیم که با استفاده از کانال‌های ارتباطی خود به ایرانی‌ها تأکید کنند که ما [ایالات متحده] نمی‌خواهیم شاهد تعمیق یا تشدید درگیری در منطقه باشیم.»

هشدار فرانسه؛ “مسئولیت سنگین ایران” در ممانعت از تشدید تنش در منطقه

فرانسه به ایران در مورد تشدید تنش در خاورمیانه هشدار داده و گفته است “مسئولیت سنگینی” متوجه تهران است. رهبری واشنگتن نیز از چین خواسته است با استفاده از کانال‌های ارتباطی خود به رهبری تهران پیام دهد از هرگونه گسترش تنش پرهیز کند.

وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) اعلام کرد به جمهوری اسلامی ایران نسبت به “هر گونه تشدید یا گسترش” درگیری در خاورمیانه، به ویژه در لبنان، هشدار داده است.

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه به همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، “با قاطعیت” هشدار داده است که تهران “مسئولیت سنگینی” در این زمینه دارد و گسترش مناقشه کنونی به نفع هیچ کسی نیست.

کولونا در جریان نشست روز پنجشنبه خود در ژنو به امیرعبداللهیان گفت که حمله ۷ اکتبر توسط حماس به اسرائیل باید “از سوی همه با قاطعیت تمام” محکوم شود. او گفته است: «در این موضوع هیچ ابهامی وجود ندارد.»

حزب‌الله لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس هر روز با نیروهای اسرائیلی در منطقه مرزی در حال تبادل آتش است.

کولونا افزود که “همه اقدامات” باید راستای محافظت از غیرنظامیان در جنگ صورت گیرند و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه باید تضمین شود.

از سو ی دیگر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از بازگشت از ژنو به تهران به خبرنگاران رسانه‌های ایران گفت، “به وزیر خارجۀ فرانسه هشدار دادیم در صورت تداوم وضعیت غزه، هر احتمالی از جمله گسترش دامنۀ جنگ متصور است.

او افزود، جمهوری اسلامی جنبش حماس را یک “سازمان آزادیبخش” می‌داند و از آن حمایت سیاسی می‌کند، اما در این مناقشه ایران مایل به گسترش جنگ نیست.

ساعاتی پیش‌تر از انتشار خبر دیدار کولونا و امیرعبداللهیان پیام اسماعیل قا‌آنی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران خطاب به گردان‌های القسام، شاخه نظامی گروه تروریستی حماس منتشر شد که در آن تاکید شده جمهوری اسلامی در حمایت از این گروه “هر کاری را که لازم باشد انجام می‌دهد”.

حماس مسئولیت حمله به نیروهای اسرائیلی در اورشلیم را برعهده گرفت

حماس روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر مسئولیت حمله به یک پست بازرسی ارتش اسرائیل در کرانه باختری را برعهده گرفت. در این حمله بنا بر داده‌های ارتش اسرائیل، یک سرباز ۲۰ ساله این کشور جان باخت و پنج سرباز دیگر مجروح شدند که جراحت بعضی از آنها شدید است.

گردان‌های القسام، شاخه نظامی گروه تروریستی حماس، در بیانیه‌ای حمله به ایست بازرسی اسرائیل را “انتقام خون شهدای غزه” توصیف کرده است.

در این حمله که به گفته ارتش اسرائیل به پست بازرسی این ارتش در حد فاصل اورشلیم و کرانه باختری صورت گرفت، سه عضو حماس شرکت داشتند که هر سه در نتیجه آتش متقابل سربازان اسرائیلی از پا درآمدند.

ارتش اسرائیل: جسد یک گروگان در ساختمانی نزدیک بیمارستان شفا پیدا شد

ارتش اسرائیل می‌گوید که در جریان تجسس خود در محوطه بیمارستان شفا در غزه توانسته است جسد یک گروگان‌ زن را در خانه‌ای در نزدیکی این بیمارستان پیدا کند.

جسد این زن ۶۵ ساله به اسرائیل منتقل شده و در آنجا موفق به شناسایی او شده‌اند. این زن از اهالی منطقه مرزی بیری در شمال اسرائیل بوده که در ۷ اکتبر با حمله گروه تروریستی حماس همراه با ده‌ها شهروند اسرائیلی و خارجی دیگر به گروگان گرفته شدند. علت مرگ این زن اسرائیلی اعلام نشده است.

آفریقای جنوبی خواستار تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شد

آفریقای جنوبی از دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در لاهه خواسته است تا درباره جنایات جنگی احتمالی اسرائیل در نوار غزه تحقیق کند.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، شامگاه چهارشنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) در جریان سفر به قطر این خبر را اعلام کرد. او گفت، آفریقای جنوبی “همراه با بسیاری از کشورهای دیگر در جهان” متناسب دانسته است که “مجموعه اقدامات اسرائیل را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد”. او افزود: «ما پرونده را ارجاع دادیم، زیرا معتقدیم در آنجا جنایات جنگی صورت می‌گیرد.»

رامافوسا گفت در نوار غزه، جنایت جنگی “به ویژه در بیمارستان شفا رخ داده است” و بسیاری از مردم در سراسر جهان به این وضعیت اعتراض دارند.

اسرائیل بار دیگر مواضع حزب‌الله در لبنان را هدف حمله قرار داد

درگیری‌ها در منطقه مرزی اسرائیل و لبنان همچنان ادامه دارد. اسرائیل بار دیگر به مواضع شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان حمله کرد. نیروهای مسلح اسرائیل اعلام کردند که هواپیماهای جنگنده اسرائیل به چندین مواضع جنبش شیعه لبنانی حمله کرد‌ه‌اند. علاوه بر این، سربازان به یک فرد “تروریست” که در لبنان در نزدیکی شهر “شلومی” در شمال اسرائیل فعال بود، تیراندازی کردند.

شبکه تلویزیونی عربی المیادین گزارش داد که یک هواپیمای جنگنده اسرائیل به چندین هدف در لبنان در نواحی مرزی دو کشور حمله کرده است. محافل امنیتی لبنان حملات اسرائیل با هواپیماهای جنگنده و توپخانه را تایید کردند. خبرگزاری دولتی ان‌ان‌ای گزارش داد که اسرائیل به اهداف دیگری در منطقه شرقی مرز حمله کرده است.

حزب‌الله لبنان نیز به نوبه خود گفته است، به اهدافی در اسرائیل شلیک کرده است. در مجموع این سازمان شیعی تا ۹ مورد حمله به اسرائیل تا اوایل عصر امروز پنجشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) را بر عهده گرفته است.

برنامه جهانی غذا در مورد گرسنگی در میان مردم غزه هشدار داد

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) گفته است که تقریباً تمام ساکنان نوار غزه به حمایت فوری غذایی نیاز دارند. به گزارش خبرگزاری رویترز، سیندی مک‌کین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، گفت: «تامین غذا و آب  در غزه عملاً وجود ندارد.» در حال حاضر تنها بخش کوچکی از محموله‌های مورد نیاز از طریق گذرگاه‌های مرزی به منطقه می‌رسد.

مک‌کین گفت: «غیرنظامیان با نزدیک شدن فصل زمستان، سرپناه‌های ناامن و پرازدحام و کمبود آب پاک، در معرض خطر قریب‌الوقوع گرسنگی قرار گرفته‌اند.»

فرمانده نیروی قدس خطاب به گردان‌های القسام: هر کار لازم باشد برایتان انجام می‌دهیم

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران خطاب به فرمانده گردان‌های القسام گفته است، به شما اطمینان می‌دهیم هر کاری لازم باشد در این “نبرد تاریخی انجام خواهیم داد”.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل قاآنی در پیامی به فرمانده گردان‌های عزالدین القسام، حمله تروریستی ۷ اکتبر حماس و گردان‌های القسام به مردم غیرنظامی اسرائیل را “حماسه بزرگ طوفان الاقصی” خواند که با “یاری خداوند و به‌دست مجاهدان گردان‌های القسام و مجاهدان مقاومت در غزه” به انجام رسید.

پلیس اسرائیل مجوز تظاهرات ضد جنگ در تل آویو را صادر کرد

پس از آن‌که انجمن حقوق شهروندی در اسرائیل (ACRI) با رجوع به دیوان عالی کشور برای وادار کردن پلیس به اعطای مجوز برای برگزاری تظاهرات درخواست داد، پلیس اسرائیل با برگزاری این تظاهرات که  تقاضای آتش‌بس در نوار غزه شعار اصلی آن است، موافقت کرد. این تظاهرات قرار است شامگاه شنبه ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) در تل‌آویو برگزار شود.

به گزارش تایمز اسرائیل، مقامات پلیس تل‌آویو در ابتدا از صدور مجوز برای این تظاهرات با این استدلال که ممکن است منجر به ناآرامی شود، خودداری کرده و گفته بودند پلیس نیروی کافی برای تامین امنیت تجمع را ندارد. این درخواست از سوی حزب “هدش” (مخفف: جبهۀ دموکراتیک صلح و برابری) که اکثریت اعضای آن عرب‌تبار هستند، ارائه شده بود. انجمن حقوق شهروندی در اسرائیل در شکایت خود استدلال کرده است که حق آزادی بیان و اعتراض باید حتی در مواقع اضطراری و جنگ نیز حفظ شود و نگرانی در مورد اخلال در نظم عمومی و احتمال برخوردهای توهین‌آمیز نمی‌تواند دلیلی برای تعلیق این حقوق باشد.

پال‌تل: شبکه ارتباطات نوار غزه کاملا قطع شده است

بر اساس اطلاعات فلسطینی‌ها، تمامی خدمات ارتباطی در نوار غزه به دلیل کمبود سوخت برای تولید برق قطع شده است. شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی فلسطینی “پالتل” گفت که شبکه تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت در این منطقه ساحلی کاملا فروپاشیده است.

نهادهای سازمان ملل طرح‌های اسرائیل برای “مناطق امن” را رد کردند

سازمان‌ها و نهادهای امداد سازمان ملل تصمیم یکجانبه ارتش اسرائیل در تعیین “مناطق امن” در غزه را رد کردند. نمایندگان ۱۸ سازمان بین‌المللی از جمله مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل و فیلیپو گراندی، رئیس کمیساریای پناهندگی سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر گفته‌اند تا زمانی که توافقی با همه طرف‌های مناقشه و اقدامات پیشگیرانه برای امنیت و تأمین نیازهای افراد آسیب‌دیده وجود نداشته باشد، در این طرح‌ها شرکت نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری کاتولیک در ژنو، این نهادهای سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای می‌گویند، بدون پیش‌شرط‌های صحیح، جمع کردن غیرنظامیان در چنین مناطقی، در وضعیتی که عملیات رزمی در جریان است، می‌تواند خطر حملات و آسیب‌های بیشتر را تشدید کند.

در این بیانیه که در ژنو، نیویورک و رم منتشر شد، آمده است: «هیچ “منطقه امنی” واقعاً ایمن نیست، وقتی به طور یکجانبه اعلام و یا از طریق حضور نیروهای مسلح اجرا شود.» علاوه بر این، ایجاد مناطق حفاظتی نباید ما را از تعهد عمومی برای محافظت از غیرنظامیان و تأمین نیازهای بشردوستانه منحرف کند.

ارتش اسرائیل: تصاویر مرتبط با گروگان‌ها را در کامپیوترهای بیمارستان شفا پیدا کردیم

یک مقام ارتش اسرائیل روز پنجشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) گفته است، در جریان تفتیش بیمارستان شفا، سربازان ارتش تصاویری مربوط به گروگان‌های ربوده شده توسط حماس در کامپیوترهای این بیمارستان یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام ارتش اسرائیل گفت: «در حالی که صدها بیمار و کادر پزشکی در مجتمع بیمارستان حضور داشتند، سربازان در حال تجسس تمام طبقه‌های ساختمان بیمارستان شفا بوده‌اند.»

او افزود، سربازان اسرائیل گفته‌اند که مواد اطلاعاتی از جمله تجهیزات “متعلق به حماس” یافته‌اند.در جریان جستجوها، اطلاعات و فیلم‌های مربوط به گروگان‌های ربوده شده از اسرائیل در کامپیوترها و سایر تجهیزات فناوری پیدا شده است.

این مقام ارتش اسرائیل گفت اقلام یافت شده متعلق به حماس در دست”بررسی دقیق‌تر” است.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه در بیمارستان گفت که در عملیات یورش به بیمارستان، صدها سرباز شرکت داشتند و پس از محاصره ساختمان‌ها، از بولدوزرهای زرهی برای عبور از دیوارها استفاده کردند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *