هشدار لاوروف درباره خطرات درگیری قدرت‌های هسته‌ای

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت، داشتن تسلیحات هسته‌ای از روسیه در برابر تهدیدهای امنیتی محافظت می‌کند و مسکو همواره خطرات درگیری قدرت‌های هسته‌ای را به غرب یادآوری می‌کند.

آقای لاوروف در مصاحبه‌ای با مجله دولتی «امور بین‌الملل» که بامداد شنبه ۲۸ مرداد منتشر شد، گفت: «امروز، داشتن تسلیحات هسته‌ای تنها پاسخ ممکن به برخی تهدیدهای بزرگ خارجی علیه امینت کشور ما است.»

این در حالی است که دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه، ماه گذشته تهدید کرده بود در صورتی که ضد حمله اوکراین موفقیت‌آمیز باشد، روسیه می‌بایست از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین و تصرف بخش‌هایی از این کشور، آمریکا و کشورهای اروپایی به طور گسترده تسلیحات در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد تا این کشور بتواند قلمرو اشغالی را بازپس بگیرد.

سرگئی لاوروف در ادامه مصاحبه خود تاکید کرد که ایالات متحده و متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ، وضعیت را به سمت خطر یک «رویارویی مسلحانه مستقیم قدرت‌های هسته‌ای» سوق می‌دهند

وزیر خارجه روسیه گفت، به اعتقاد ما، بایستی مانع وقوع چنین اتفاقی شد و البته می‌تواند از آن جلوگیری کرد. بر همین مبنا می بایست وجود خطرهای شدید نظامی-سیاسی را به مخالفان خود گوشزد کنیم.

اوکراین به دنبال دریافت تجهیزات نظامی زیادی از ناتو و به‌ویژه آمریکا، از جمله شامل تانک‌های پیشرفته و بمب خوشه‌ای، بهار امسال تأیید کرد که ضدحمله علیه روسیه را در جبهه‌های شرقی و جنوبی تشدید کرده است.

با این حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه، روز پنجم مرداد در نخستین نشست از اجلاس دو روزه «روسیه و آفریقا» در سن‌پترزبورگ گفت ارتش کشورش ضدحملات اوکراین در منطقه زاپوریژیا را ضمن وارد کردن «تلفات سنگین» به ارتش اوکراین در این منطقه «دفع کرد».

آقای پوتین ادعا کرد که روسیه آماده «مذاکره» برای یک توافق صلح است، اما افزود که اوکراین باید حاکمیت روسیه بر مناطقی را که اکنون در دست دارد، بپذیرد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *