هم‌صدایی فعالین صنعت ICT در مخالفت با ترنت طبقاتی

ترنت طبقاتی اگرچه سال‌ه بر سر زبان‌ه، اما پس از محدودیت‌های سفت و سخت در اواخر تابستان سال گذشته، رنگ و بوی جدی‌تری خود گرفته . امکان ویژه‌ای بسیاری از فعالین حوزه ICT با آن مخالفند و باور دارند دسترسی ویژه، هیچ مزیتی دنبال نخواهد .

بیش از یک سال از روزی وزیر ارتباطات از مقدمات طبقاتی ن ترنت خبر داد می‌گذرد. او تیر ماه سال 1401 با حضور در برنامه تلویزیونی جهان آرا، از رفع فیلتر برخی پلتفرم‌های خاص برای یک‌سری اقشار جامعه خبر داد و گفت: «پیگیر آن هستیم تا با هماهنگی دستگاه‌های مختلف، در آینده نزدیک برخی اقشار خاص مثل اساتید یا خبرنگاران، برخی پلتفرم‌های فیلتر‌ه براساس نیاز افراد برایشان گشایش [رفع فیلتر] شود.»

پس از پاییز سیاه 1401 و فیلتر گسترده پلتفرم‌های محبوب در ایران، ترنت طبقاتی رنگ جدی‌تر خود گرفت و هر نهاد و مقام مسئولی، با نام‌های متفاوت از الزام اجرایی ن آن سخن گفتند. ترنت با سطح دسترسی مناسب، ترنت باز، ترنت ویژه و حرفه‌ای از جمله اسامی مختلفی بارها تبعیض علنی، اطلاق ه .

تازگی نیز شنیده طرح «سیم‌کارت گردشگری بدون فیلتر» در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور تصویب ه . موضوع را معاون وزیر گردشگری اعلام و گفت درخو آنها ره‌برداری دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، راهنمایان گردشگری و گردشگران خارجی از سیم‌کارت .

گفته «علی‌اصغر شالبافیان»، جلسه‌ای هم بین وزارتخانه‌های گردشگری و ارتباطات، دادستانی و نیروی انتظامی درباره نحوه اجرای طرح برگزار ه . اتفاقی نمده مجلس نیز از آن عنوان کاپیتولاسیون فرهنگی یاد می‌کند.

با توجه یک صدایی فعالین صنعت ICT در مخالفت با اولویت‌بندی دسترسی ترنت، تیم اخبار ایران دیجیاتو («آرش پارساپور»، «شیدا ملکی» (همکار سابق)، «مهدیه اسماعیلی» و «مجتبی آستانه») سراغ مدیران کسب‌وکارها، اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و فعالین اکوسیستم ارتاپی رفته و نظر آنها درباره ترنت طبقاتی را جویا یم. امید صدای آنها را گوش وزیر ارتباطات، وزیر گردشگری، معاون علمی رئیس جمهور و سایر نهادهای تصمیم‌گیر برسانیم تا بار دیگر شاهد اتقافاتی تلخ در زمینه ترنت کشور نباشیم.

مزیت اصلی فضای مجازی، فرامرزی ن آن باعث ه تمام کاربران در نقاط مختلف جهان بتوانند عدالت در دسترسی را تجر کنند. همین مزیت سبب ه فضای مجازی، گستردگی چشمگیری ه با و دنیای مجازی را موازات دنیای حقیقی ایجاد کند. بنابر هر اقدام و رفتاری بخواهد مزیت اصلی را خدشه‌دار کند، پذیرفتنی و کارآمد نیست.

من معتقدم یکی از عوامل اصلی ایجاد بحران در اقتصاد دیجیتال نیز سی‌های غلط فیلترینگ و تبع آن بروز اختلالات در شب هزاران کسب‌وکار را از نان خوردن انداخته و برای بسیاری دیگر هم مشکل ایجاد ه . در چنین شرایطی، اجرای طرح هایی نامش را ارائه ترنت ویژه گذاشته اند، اما در حقیقت همان طبقاتی ن ترنت برای فاده گروه های خاص ، غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی . سازمان نصر از ابتدای طرح موضوع، با اجرایی نش مخالف و پیشنهاد فاده از چنین رانتی را هم رد .

البته گویا برخی در تلاش هستند طبقاتی ن خدمات را یک فرهنگ تبدیل کنند و همه حوزه‌ها بسط دهند، یک روز بلیت هواپیما کمیاب می‌شود و فقط برخی دفاتر فروش برخی مشتریان خاص و با قیمت خاص بلیت ارائه می‌کنند، یک روز دریافت خودرو رانتی و طبقاتی می‌شود، یک روز هم طبقاتی ن ترنت دنبال می‌شود.

حسن هاشمی

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور

جمله جالبی از میلتون فریدمن می‌گوید: «راهکار دولت‌ها برای حل مشکل، اندازه خود مشکل بد !». حالا جریان ترنت طبقاتی هم همان ماجر. یعنی مطابق معمول، با نادیده انگاشتن تجربیات همه جهان و عبارتی حدود دویست کشور، راهکارهایی معرفی می‌کنیم تقریباً ذهن کم‌تر کسی ه و همیشه همین راهکاره مایه‌ بروز مسایل بعدی می‌شود.

تر آقایان، کلاً منطق ایجاد محدودیت را ارزیابی کنند تا چه اندازه صحیح و اصولی‌ست و سپس دنبال راه حل‌های ابتکاری باشند. در همین حال، قضاوت کنیم سی‌های سخت گیرانه اعمال ه، ضمن آن تا چه اندازه تبعات اقتصادی و اجتماعی ه ، تا چه حد موفق ه و توانسته ما را اهداف احتمالاً متعالی خود برای ایجاد محدودیت‌های دسترسی برساند. دستِ کم، بر اساس شواهد موجود و از دیدگاه ما عنوان یکی از بزرگ‌ترین خانواده‌های مشتریان ارتباطات ثابت، تغییر جدی در دسترسی کاربران اپلیکیشن‌ها و محتواهای فیلتر ه رخ نداده و تنها نارضایتی کاربران جامعه را افزایش داده و در کنار ‌ها، کسب و کارهای غیرمجاز و زیرزمینی با گردش مالی چندین برابر اپراتورها را برای فروش VPN ایجاد ه .

برای موضوع ترنت طبقاتی، خوب تجر گذشته صنعت نگاه کنیم حدود 16 سال پیش، قاعده‌ای بسیار نامتعارف تعریف ه اپراتورها اجازه فروش سرویس با سرعت بیش‌تر از 128 کیلوبیت بر ثانیه را کاربران خانگی نند (!) و آشفته‌بازاری درست ه کاربران ناچار با نام‌های ساختگی حقوقی ثبت نام می‌ند یا باید گواهی از مراکز آموزشی و … می‌آوردند برای کارهای پژوهشی نیاز سرعت بالاتر دارند و کار جایی ه گویی ساکنان کشور، همه دانش‌مند و پژوهشگر هستند چون همه یک گواهی معتبر در دست ند. در نهایت، شرکا یا همکاران خارجی ما نیز از بیرون نظاره‌گر قوانین عجیب و غریب کشور ند، بیش‌تر تصور می‌ند چنین رویه روال‌هایی، جن شوخی و طنز . از همه‌ی ‌ها جالب‌تر، ایجاد اشتغال برای گروهی از دوستان در سازمان‌های حاکمیتی در شهرهای مختلف، ممیزی می‌ند نکند یک اپراتور، سرویس با سرعت بیش از 128 کیلوبیت بر ثانیه کاربر واگذار ه با و بی‌درنگ با اخطار و تهدید، با اپراتورهای ارتباطی برخورد می‌ند!

با اوصاف، برای من مثل روز روشن اگر روزی سراغ چنین راهکاری برویم، دوباره همه جریانات گفته ه با شکلی یدتر تکرار خواهد و توصیه من دوستان تمرکز و انرژی خود را جای چنین فعالیت‌هایی، برای صرف مشکلات و فروبستگی‌های نه ارتباطات ثابت بگذارند تا کاربران از حقوق اولیه خود برای دسترسی پرسرعت و پرکیفیت ترنت، برخوردار شوند و جایگاه ارتباطات ثابت کشور از رت‌هایی میان 140 تا 150 ام، اندکی یابد.

احمدرضا نخجوانی

مدیرعامل سابق گروه شاتل

تر سؤال را با یک سؤال جواب دهم: «هدف از ترنت طبقاتی چیست؟» چرا در کشور احساس نیاز ه سطح دسترسی افراد اطلاعات متفاوت با و اقدام چه مشکلی را حل می‌کند؟

افزایش سطح فیلترینگ ترنت طی یک سال اخیر اتفاق افتاد، تبعات متعددی دنبال . ‌عنوان‌مثال دسترسی بازارهای اجتماعی عموماً در ستاگرام شکل گرفته محدود یا پرهزینه . حال اگر ‌عنوان‌مثال فعالان ترنتی دسترسی بدهیم اما عموم مردم دسترسی داده نشود آیا مشکل مدنظر برای اجرا ن طرح حل می‌شود؟ من فکر نمی‌کنم ‌گونه با. برای فعالان کسب‌وکارهای بر پایه ترنت و ارتباطات آنل دسترسی آزاد و بدون محدودیت کاربر و جامعه بسیار مهم چرا ر کسب‌وکارها با دسترسی آزاد جامعه ترنت نسبت مستقیم .

از دیگر عوارض محدودیت‌ها می‌توان موج بی‌اعتمادی، ناامیدی و در نهایت مهاجرت اشاره همین امروز و قبل از اجرا ن طرح نیز یکی از مهم‌ترین مشکلات اکوسیستم شمار می‌رود. آیا با ترنت طبقاتی مشکل کم می‌شود؟ بازهم من فکر می‌کنم برعکس، ناراحتی و ناامیدی عمق بیشتری پیدا ه و امید اصلاح را کم می‌کند.

گذشته از مسائل، تاریخچه اقتصاد در چند دهه اخیر کشور سرشار از تجر‌هایی سعی ه با ایجاد امتیازهای ویژه برای برخی، مشکل خاصی را حل کنیم و متأسفانه در اکثر موارد نه‌تنها مشکل حل نه بل با ایجاد رانت‌های نامتناسب، زمینه سودجویی فراهم ه . من با شنیدن ترکیب «ترنت طبقاتی» فکر می‌کنم اقدام چه مقدار می‌تواند رانت و فساد ایجاد ه و دوباره فکر و زمان افراد را حاشیه‌هایی بی‌نتیجه مشغول خواهد .

سؤال‌ها و مسائلی در بالا آن‌ها اشاره من را نتیجه می‌رساند نه‌تنها امکانی در اثر تصمیم ایجاد نمی‌شود بل مشکلی مشکلات اقتصاد دیجیتال کشور اضافه ه و باعث از دست رفتن مقدار قابل توجهی از اعتماد و امید در جامعه می‌شود.

نیما قاضی

رئیس انجمن تجارت الکترونیکی

«ترنت فناوران»، «باز»، «حرفه‌ای»، «تخصصی»، «طبقاتی»، «ویژه» و هر اسم دیگری روی آن بگذاریم معنای محرومیت بخش مهمی از جامعه از حق قانونی خود . ما ‌عنوان یک شرکت فناوری دنبال دسترسی بیشتر ترنت و محرومیت اقشار دیگر نیستیم. طبق قانون اساسی همه حق داریم اطلاعات، حق آموزش و … دسترسی آزاد ه باشیم. 

ارائه امکانات قشری محدود حتی می‌تواند پاشنه آشیل کسب‌و‌کارهای نوآور تبدیل شود. در حال حاضر گونه کسب‌و‌کارهای کشور با مشکل مهاجرت سرمایه‌های ارزشمند انسانی خود مواجه هستند و چنین اقداماتی موضوع دامن می‌زند. 

ترنت ابزاری بی‌نظیر برای توسعه و ر فردی و گروهی افراد . محدود ن حق قانونی برای عده‌ای خاص، مانع آموزش و ر دیگران می‌شود و ترتیب شرکت‌های بزرگ، نیروهای بالقوه زیادی را از دست می‌دهند. از سوی دیگر تعداد زیادی از افراد دلیل عدم دسترسی امکانات مطلوب و حاشیه رانده ن مهاجرت را انتخاب می‌کنند موضوع نیز در نهایت نفع اقتصاد دیجیتال کشور نیست.

همچنین در پی چنین امکاناتی افراد مختلف سعی خواهند برای ن حق مسلم خود وارد باندها و صنف‌های خاصی شوند تا از شکاف طبقاتی ایجاد ه بگریزند. در حقیقت نمی‌توان گفت اساتید دانشگاه، برنامه‌نویسان، نهادهای دولتی و… ترنت حرفه‌ای نیاز دارند، ولی سایر قشرها از جمله آموزگاران پایه‌های ابتدایی، دانشجویان، کارمندان، کارگران و… چنین امکانی نیازی ندارند.

ما معتقدیم ترنت آزاد ر فردی همه افراد و همچنین توسعه همه کسب‌و‌کارها و مشاغل کمک می‌کند و امکانات ویژه برای قشری خاص نتیجه‌ای جز نارضایتی جمعی در تمامی کسب‌و‌کارها ‌ویژه فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال کشور ن. 

محمد خلج

مدیرعامل گروه اسنپ

در اسناد اتحادیه بین‌المللی دور و همچنین اسناد سازمان ملل متحد، موضوع جریان آزاد اطلاعات مورد تأکید قرار . در اجلاس جامع سران نیز در مود جامعه اطلاعاتی موضوع دسترسی آزاد و همگانی اطلاعات مورد بررسی قرار گرفته . هر نوع محدودیت برای مردم و برای هر جنسیتی ممنوع اعلام ه . البته در بسیاری از قوانین دنیا ازجمله قوانین اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور، موضوع صیانت از کودکان مطرح .

طور کلی وقتی از منظر حقوقی نگاه کنیم، ترنت طبقاتی مورد تأیید نیست، اما اگر بخواهم از منظر دیگری قضیه نگاه کنم می‌توان آن را تأیید . برای مثال برای سوارن هواپیما افرادی پول بیشتری دارند از بلیت فرست کلاس، افرادی با وضع مالی متوسط از بلیت بیزنسی و افراد معمولی از بلیت امونومی فاده می‌کنند. صورت ترنت طبقاتی معنی همه مردم ترنت دسترسی دارند، اما اگر کسی می‌خواهد ترنت پرسرعت دسترسی ه با، می‌تواند از ترنت متفاوتی از سایرین ه با. ضمن کیفیت ترنت هم باتوجه هزینه‌ای می‌کند متفاوت با.

اما اگر در طبقاتی‌ن ترنت قصدمان قطع دسترسی و ایجاد محدودیت برای عده‌ای از کاربران و دسترسی عده‌ای دیگر با، مورد تأیید نیست. ضمن در هیچ گونه تعهد بین‌المللی و حتی داخلی هم مورد اشاره نه . من فکر می‌کنم یک گونه اختراعی از ترنت فقط در کشور ما وجود .

چیزهایی من گفتم تأیید یا عدم تأیید فیلترینگ نیست. من معتقدم یکی از وظایف دولت‌ها و حاکمیت صیانت کودکان و نوجوانان از آسیب‌های فضای مجازی . بنابر باید برنامه‌هایی تدوین شود تا مانع از سوءفاده‌ها شود. در کشورهای اروپایی هم برای افراد زیر ۲۰ سال محدودیت‌هایی برای فاده از ترنت وجود . حتی گفته ه والدین می‌توانند بدون آگاهی فرزندانشان صورت غیرمستقیم عمل آنان را در فضای مجازی نظارت کنند.

من فکر می‌کنم اگر دولت و حاکمیت می‌خواهد نظارت خود را بر شب‌های اجتماعی افزایش دهد، راهکارش ترنت طبقاتی نیست. ما دسترسی را برای برخی از مشترکین باز کنیم و برای عده‌ای ببندیم تبعیض‌آمیز .

داوود زارعیان

معاون تجاری و امور مشتریان مخابرات

بشر برای از بین بردن نظام طبقاتی چند قرن‌ جنگید تا جوامعی آزاد و با حقوق برابر برسد. اما امروز در ایران دوباره صحبت از ترنت طبقاتی و دسترسی‌ نابرابر شهروندان حق آزادی اطلاعات ه- حقی طبیعی هم از قانون اساسی کشورمان قابل بر و هم در اسناد بین‌المللی مانند میثاق حقوق مدنی و سیاسی. 

هنوز بیست سال نگذشته از زمانی برای ن دسترسی ترنتِ پرسرعت، مجبور ارائه انواع سند و مدرک و نامه از شرکت و آن سازمان می‌یم؛ حالا در قرن بیست و یکم، و در زمانی بسیاری از کشورها حق دسترسی آزاد ترنت را بدیهی می‌دانند و درگیر مباحث مهم‌تری مثل حداقل سرعت ترنت هستند، آیا دوباره فضا برای رانت‌های تازه و دردسرهای تازه در ایران باز می‌شود؟  

با سطح‌بندی دسترسی ترنت، مردم کشورمان احساس بی‌عدالتی و نابرابری خواهند و نسبت کسب و کارهای داخلی بی‌اعتماد خواهند ؛ در نتیجه در بلندمدت، ر کسب و کارها و فناوری‌ها متوقف یا کند خواهد ، اقتصاد دیجیتال از رونق خواهد افتاد و بسیاری از مردم کشورمان لزوما تحصیلات دانشگاهی ندارند ولی تشنه اطلاعات و آموزشند، از دسترسی گنجینه نامحدود دانش جهانی محروم می‌شوند. 

همچنین شمار زیادی از نیروی انسانی ما با رو‌رون با محدودیت‌هایی بیش از آنچه هست، رفتن را ماندن ترجیح خواهد داد و سواد عمومی و خلاقیت و نوآوری رو افول می‌گذارد. 

همیشه گفته‌ایم کافه‌بازار در فضای رقابتی و در کنار حضور سایر فعالان ر می‌کند؛ همه دلایل، اعلام می‌کنیم با هر گونه محدودیت و سطح‌بندی ن دسترسی ترنت مخالفیم.

شهاب‌‌الدین خدابخش

مدیرعامل بازار

ترنت فناوران، ترنت حرفه‌ای، ترنت طبقاتی یا هر اسم دیگری، اهمیت چندانی ن اسمش چیست، هر چه هست من قطعاً با آن مخالفم. و مخالفت را نه لزوماً عنوان عضوی از اکوسیستم ارتاپی ایران، بل بیش از هر چیز عنوان یک شهروند عادی کشور ابراز می‌کنم. 

چون معتقدم هم نفس طرح ترنت طبقاتی و هم فاده از آن، اقدامی واضح علیه حقوق، آزادی‌ها و شأن انسانی شهروندان و هموطنانم . 

در دنیای امروز دلیل گستردگی و اهمیت نقش ترنت در زندگی ما، «حق دسترسی آزاد ترنت» در زمره حقوق اساسی و حداقلی بشر حساب می‌آید. 

اما طرح قرار شکلی رسمی انسان‌ها را در ایران تقسیم‌بندی طبقاتی ه و اعلام کند گروهی کم‌شمار، صلاحیت فاده از ترنت آزاد را دارند اما بخش پرشمارتری از مردم در دایره صلاحیت نمی‌گنجند! بر همین اساس معتقدم حتی اگر طرح، منفعت‌های احتمالی دیگری هم ه با – نظرم ن – همین یک دلیل لحاظ اخلاقی برای مخالفت با آن کفایت می‌کند و در ابراز صریح مخالفت نباید تردید . 

البته احتمالا اگر کسی با زاویه دید ذینفعان ترنت طبقاتی آن نگاه کند، برایش مزایایی هم ببیند. اما بی‌تردید زاویه دید جامع‌تر، همان سمت و سویی همه دیگر شهروندان و عموم مردم آن نگاه می‌کنند و لاجرم متوجه می‌شوند چطور آزادی‌های ابتدایی‌شان از آن‌ها گرفته ه . و مگر مابقی شهروندان و مردم کسی جز اعضای خانواده،‌ دوستان، همسایگان، همشهریان و هموطنان‌مان هستند؟ چطور می‌توان با اجرای طرحی موافقت بخش عمده‌ای از مردم و شهروندان مملکت را فاقد صلاحیتِ کافی برای درک مصلحت خودشان در فاده از ترنت‌ می‌داند؟! 

قضیه زمانی هم ناراحت‌کننده‌تر می‌شود اگر گروهی از افراد تاثیرگذار جامعه – مانند فعالان اکوسیستم ارتاپی، اساتید دانشگاهی و … – نیز با تن دادن ترنت طبقاتی و فاده از آن، شکل عملی بر بر نادرست درباره مردم، مهر تأیید بزنند.

گفتن نکته نیز ضروری تصمیم‌گیران گمان می‌کنند با ارائه ترنت طبقاتی، فرصتی در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند. حتی اگر فرض بگیریم ‌طور با – البته نیست – ما در «دیوار» با صدای بلند اعلام می‌کنیم خوار گونه فرصت‌ها نیستیم و معتقدیم چنین موقعیت‌هایی را نه تنها از اساس فرصت نمی‌دانیم، بل باور داریم در شرایط آزاد، امکان ر بیشتر و خلاقانه‌تر، هم برای کسب و کارها و هم برای کلیت جامعه بسیار تر فراهم می‌شود.

اشکان آرمندهی

مدیرعامل دیوار

یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های هر کشور برای توسعه، دسترسی آزاد تکنولوژی .

وقتی صحبت از توسعه و ر اقتصادی برای کشور میان می‌آید، مسیری جز دسترسی آزاد تکنولوژی از جمله ترنت فراهم نیست.

فیلترینگ از یک سو و طبقاتی ن دسترسی ترنت از سوی دیگر، نفع هیچ کس نیست چرا مانع بزرگی برای توسعه شمار می‌رود. 

در حالی دیگر کشورها از جمله کشورهای همسایه، با شتاب در حال سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی‌های نوین هستند؛ پرداختن موضوعاتی مانند فیلترینگ، صیانت و ترنت طبقاتی، ناامیدکننده . اساساً اگر مسیر توسعه برای کشور متصوریم، امروز صحبت ما نباید در مورد محدودیت‌های دسترسی ترنت با.

ارائه ترنت طبقاتی، شاید از دید مسئولان عنوان یک راه حل نظر برسد، اما واقعیت امروزه نیاز جامعه ترنت فراتر از یک ابزار سرگرمی یا تجارتی بل شبیه  زیرساختی مانند جاده و راه‌های مواصلاتی . با همین منطق شیوه از دسترسی محدود منفعتی برای  کسب و کارها نیز ن.

اگر بن یک جامعه سمت جلو حرکت کند، لازم تمامی افراد جامعه بتوانند همان سمت حرکت کنند. با متوقف نگه ن بخش بزرگی از جامعه، هیچگاه امکان حرکت رو جلو وجود ن.

ارائه ترنت طبقاتی هم بر چنین اصلی وار ، متوقف نگاه ن بخش بزرگی از جامعه و باز گذاشتن مسیر برای بخشی کوچک؛ مسیر هیچگاه موفق نخواهد .

میلاد منشی‌پور

مدیرعامل تپسی

در مورد طرح‌های چنین من چند نکته دارم:

1- ایجاد بروکراسی جدید و تبعیض صرفاً سبب می‌شود مسیرهایی برای دور زدن محدودیت ترنت فراهم شود. یعنی صرف هزینه برای چیزی عملاً منفعت خاصی ایجاد نمی‌کند چه برای سمت حاکمیت چه کاربران و تنها سنگ بنای غلطی گذاشته می‌شود تغییر آن تصمیم غلط در آینده مثا برن یک سنگ بزرگ خواهد .  

2-نقض غرض دیگری میان وجود اگر دسترسی ترنت حرفه‌ای و بدون محدودیت چیز خوبی ، چرا نباید دسترسی آن صورت گسترده فراهم شود؟ بطور مثال بسیاری از افراد وجود دارند شاید جزو هیچ شرکت دانش‌بنیانی نباشند ولی ترنت مناسب جزو ابزارهای ضروری زندگی حرفه‌ای آنه. با طرح‌های چنینی حق گونه افراد نادیده گرفته می‌شود. باید توجه اساساً نگرش طبقاتی ترنت از نن نگرش مناسب و آینده نگرانه نسبت فرصت‌هایی ترنت و اقتصاد دیجیتال می‌تواند خلق کند نشأت می‌گیرد. 

نکته آخر محدودسازی ترنت یکی از عوامل اصلی نارضایتی و تأثیر گذار روی مهاجرت نیروهای نخ و دولت با پافشاری روی تصمیم غلط هزینه زیادی را روی اقتصاد و جامعه تحمیل می‌کند. ابداع راه حل موقت از جمله ترنت حرفه‌ای نیز صرفاً هزینه جدیدتر بروکراسی را اضافه می‌کند و درمان درستی برای مشکل نیست.

امیرحسین راد

مدیرعامل صرافی نوبیتکس

ترنت طبقاتی، ترنت فناور، ترنت ویژه یا هر عنوان دیگری معنای دسته‌بندی دسترسی کاربران ترنت بر اساس تخصص و یا جایگاه اجتماعی با، از دید ما در نشان، امری غیر اخلاقی و ضد انسانی . باور ما، دسترسی ترنت آزاد -بدون محدودیت- حق هر انسان آزادی و هیچ چیز نمی‌تواند بر سر حق، مانع ایجاد کند!

متأسفانه دهه‌ه تفکر در نظام فکری مدیران کشور نهادینه ه حاکمیت باید مشخص کند مردم چه چیزی بخوانند، چه چیزی ببینند یا حتی چه بپوشند. همین نگاه، بعد از شکست‌های پی‌درپی در محدود ن کتاب، پوشش، فیلم‌، موسیقی و ماهواره‌، اکنون دنبال محدود ن ترنت . شکی نیست ترنت طبقاتی – با هر نامی – همچون تجر‌های دیگر، نتیجه‌ای جز از دست‌ رفتن فرصت و فرسایش سرمایه‌‌های انسانی و مالی کشور نخواهد .

ما نیز در نشان عنوان وظیفه‌ای اخلاقی، ضمن مخالفت با هر نوع سطح‌بندی دسترسی ترنت؛ از همان ترنتی فاده خواهیم مردم عادی فاده می‌کنند و همچون مردم عادی وقت و هزینه و اعصاب خود را برای دسترسی ترنت آزاد صرف می‌کنیم.

جواد عامل

مدیرعامل نقشه و مسیریاب نشان

حقیقت‌های تلخ و انکار ناپذیر زندگی برای من یادآور همواره در طول تاریخ و حیات نسل بشر، برابری یک آرزوست، حقیقت تلخ وجود طبقات اجتماعی در جوامع بشری . پولدار و فقیر، باسواد و بی‌سواد، سرکارگر و کارگر، ارباب و رعیت، بالا شهر و پایین شهر، شهری و روستایی، سواره و پیاده، و هزاران عناوین بیان‌گر حقایق تلخ زندگی هستند. اما همه ‌ها روزی با تولد ترنت، دگرگون ، دیگر مهم ن شما از بالای شهر ترنت متصل می‌شوید یا از پایین شهر. برای پروتکل‌هایی ترنت بر آن‌ها ساخته ه، مهم ن سوار بر ماشین بنز در اتوبان‌های شمال تهران در حال فاده از ترنت هستید یا در یک روستای دورافتاده سوار بر الاغی پیر و رنجور! اما ناگاه گویا زمین بازی در ینگه دنیا جور دیگری تغییر و در ادامه عناوین بیان ترنت ویژه و بدون فیلتر برای اقشار خاصی از جامعه نقل از شخص اول وزارتی ‌روزها عجیب هم از ارتباطات و هم از فناوری اطلاعات تهی ه ، برای من دردناک‌تر .

ترنتی در ذات خود حداقل حذف زمان و مکان را همراه ه، ترنتی قرار ه امکان دسترسی همه اقشار جامعه جهانی اعم از سیاه‌پوست و سفیدپوست، فقیر و غنی، دورافتاده و مرکزی را یکسان مهیا نماید، حالا تبدیل ابزاری ه برای طبقه‌بندی اقشار جامعه، ترنت مخصوص ژن‌های خوب و ترنت مخصوص طبقه ما مردمان. طبقه‌بندی برای منی مهم‌ترین سال‌های زندگی‌ام را در حال ارزش‌آفرینی در همین بستر ه و هستم، بیش از هرچیز دیگری رنج‌آور می‌کند و حکم زخم‌کاری را . عده‌ای نیز برای ره‌مندی از نوع ترنت صف می‌شوند هم در نوع خودش جالب و من یادآوری می‌کند در کجای معر خیمه شب بازی چه خبرهایی .

برای من هیچ‌وقت شفاف نه چرا مدل حل مسئله در موضوعات مختلف جاری کشورمان، همه چیز شبیه غیر از حل مسئله! چرا باید ترنت آزاد، محدود و محدودتر شود حالا برای حل مسئله غلط، راهکار با برای اقشاری خاص از اجتماع محدودیت رفع شود؟ غیر از از با گروه گروه ن افراد جامعه و دسترسی‌های مخصوص گروه پیام را منتقل می‌کنیم ای کسانی عضو هیچکدام از گروه‌های نیستید، شما لایق کمترین دسترسی‌ها ترنت آزاد هستید. یعنی همان ترنت ما مردمان!

ترنت طبقاتی وضوح ناقض قانون اساسی می‌گوید همه با هم برابر هستند و افراد باید ‌ شکل برابر از امکانات فاده کنند. حقوق ابتدایی فردی و اجتماعی مانند حق آموزش نیز با پیاده‌سازی ترنت طبقاتی نقض خواهد و معنای عدم دسترسی برابر منابع آموزش همگانی در فضای آنل . طور کلی دسترسی یک حق ذاتی در گرو یک کمیته خاص با، یعنی نقض حقوق ابتدایی شهروندی!

با گذر زمان حالا شاهد معنازدایی از عبارت ترنت طبقاتی هستیم، اما فراموش می‌شود مسئله تغییر نه . مسئله همان . با تغییر کلمات و عبارت مسئله رنگ نمی‌بازد. اگر ترنت آزاد ، چرا باید برای عده‌ای محدود و برای عده‌ای نامحدود تعریف شود؟ مسئله .

آنقدر مسئله روشن‌ نیاز بازی‌ن با کلمات نیست و نتیجه تلاش‌های محدودکننده در عالمی با اصول بری و قوانین اثبات ه چون قانون مور ساخته ه ، از صبح صادق هم روشن‌تر و شاید ‌قولی عزیزان تصمیم‌گیر در حوزه، اشعار معروف حول مگس و عرصه سیمرغ اشاره نمود فقط زحمت اتصال را دو چندان می‌کنند. 

مصطفی امیری

مدیرعامل زرین‌پال

ترنت و دسترسی اطلاعاتی از طریق ترنت وجود می‌آید از دو جن نگاه می‌کنم. جن اول، قسمتی نیروهای متخصص آن نیاز دارند. آنها برای رفع بسیاری از نیازهای خود چه از نظر ابزاری و چه از نظر اطلاعاتی از ترنت فاده می‌کنند می‌تواند بسیار آنها کمک کند.

از منظر دیگر، قسمتی عموم جامعه از ترنت فاده می‌کنند. دسترسی آزادانه اطلاعات و ابزارها و امکاناتی ترنت در اختیار عموم قرار می‌دهد، جامعه کمک می‌کند تا بتواند توسعه یابد، ر کند و ر و توسعه عموم جامعه قطعاً توسعه اقتصاد کشور منجر می‌شود. یعنی یکی از بازوهای بسیار مهم در توسعه اقتصاد کشور، همین امکاناتی از طریق ترنت می‌توان در اختیار مردم قرار داد. 

زمانی ترنت طبقاتی نگاه می‌کنیم، انگار فقط داریم آن جن اول دان را می‌بینیم یک سری از نیروهای متخصص برای رفع نیازهایشان ترنت نیاز دارند، در حالی نفع بسیار بسیار بزرگتر ما آن جن دوم ترنت عموم مردم ترنت و امکانات و ابزارها در اختیارشان قرار می‌دهد، دسترسی ه باشند و توسعه اقتصادی از آن منظر شکل می‌گیرد.

همین خاطر من عنوان کسی یک کسب و کار را اداره می‌کنم، مهمترین دغدغه‌ام در جامعه‌ای کسب و کارم را اداره کنم در حال ر و توسعه با و ثروت بیشتری در آن تولید شود. فکر می‌کنم ترنت طبقاتی با امر تضاد و احتمالاً بازوی بسیار مؤثری ترنت می‌تواند در اختیار جامعه قرار دهد با ر خودش بتواند توسعه اقتصادی را وجود آورد، نادیده می‌گیرد و جایی نسبت آن نگرانی داریم و اعتراض خود را اعلام می‌کنیم.

فکر می‌کنم ترنت طبقاتی ایده خوب و مطلوبی نیست و نمی‌تواند کارایی لازم را ه با و دغدغه اصلی ما عنوان کسی یک کسب و کار را اداره می‌کنیم، بر طرف نمی‌کند. دغدغه‌های ما از جنس کلان و خیلی بزرگ هست، اگر مسأله را فقط یک سری افراد متخصص برای رفع نیازهایشان ترنت نیاز دارند، تقلیل دهیم نوعی ساده انگاری . 

نگرانی دیگری نیز برای ترنت طبقاتی وجود . دو پارچه ن جامعه و دو گونه رفتار ن با جامعه در موضوعاتی از دست می‌تواند تبعات زیادی هم ه با و مشکلاتی را برای کسب‌وکارها وجود آورد و از جهت هم ایده دوباره مطلوبیت ن.

حامد ولی‌پوری

مدیرعامل ازکی

شاید دسترسی ترنت طبقاتی، ظاهراً مشکلات فعلی برنامه نویسان و تیم‌های فنی را امکان دسترسی نوع ترنت را دارند، قدری کم کند تا جای کلنجار رفتن با روش‌های مختلف دور زدن فیلترهای دوطرفه، فرصت بیشتری آنها برای تمرکز بر روی کیفیت محصول بدهد، اما روی دیگر س، گرفتن فرصت برابر از هزاران نیروی جوان و مستعدی ناعادلانه امکان دسترسی ترنت طبقاتی را ندارند.

مسعود تاج‌فرد

هم‌بنیان‌گذار اسنپ‌دکتر

ریشه‌ اقتصاد دیجیتال بدون شک، ترنت آزاد و پرسرعت برای تمام مردم ایران . فناوری توسط مردم و برای مردم وجود می‌آید. طبقه‌بندی جداگانه و تید احتمالی محدودیت‌ها برای عموم مردم، می‌تواند کل اکوسیستم فناوری و اقتصاد دیجیتال کشور را برای همیشه نا کند. 

با چنین رویی ترنت یکی از امیدهای کاهش نابرابری‌های اجتماعی‌، خود ابزاری برای گسترش بی‌عدالتی تبدیل می‌شود.

پویا پیرحسینلو

مدیرعامل ابر آروان

من فکر نمی‌کنم طرح ترنت طبقاتی در عمل خیلی و طور کامل قابلیت اجرایی ن ه با. طرح در صورت اجرا هم خیلی پوشش دهنده دغدغه‌های پیشنهاد دهندگانش نیست. در حوزه دسترسی پذیری رسانه تجربیات مختلفی را طی سال‌ها دست آورده‌ایم. از مجوز رادیو گرفته تا محدودیت ترنت بالای ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه، و همه آنها در نهایت محاق رفته‌اند.

من فکر می‌کنم اتفاقاتی نظیر فیلتر تلگرام باعث همه‌گیری و هنجار ن ابزارهایی اسم فیلترشکن معروف هستند، . تا پیش از ن فیلترشکن خیلی هنجار ن و عملاً نوعی معنای تلاش برای دسترسی محتوای غیراخلاقی و نامناسب تعبیر می‌.

در حالی با گسترش فیلترینگ و خصوص بعد از فیلتر تلگرام عنوان یک ابزار ارتباطی پایه برای بسیاری جا افتاده دسترسی فیلتر شکن دلیل در دسترس نن تلگرام یک انه و دلیل اصلی تبدیل و فیلترشکن را نوعی همه‌گیر و نزد بسیاری هنجار .

در کنار مسائل با فاده از فیلترشکن‌ها مخاطرات حریم شخصی و امنیتی افراد طبعاً ریسک‌های بسیار بالایی تحمیل . کار، «مسئله» را حل نمی‌کند و نظرم موضوع و مشکل و بحران و‌حواشی را میتواند بعضا عمیق تر کند.

همین الان آپدیت نگرفتن و دیباگ نن سیستم‌ها و سیستم‌عامل‌ها و … می‌تواند باگ‌ها و نقاط ضعف را در زیرساخت‌های ارتباطی و پلتفرم‌ها و دیوایس‌های مردم عادی بیشتر و بزرگتر کند.

آرش کریم‌بیگی

مدیرعامل شاتل موبایل

با پیاده سازی ترنت طبقاتی در سطح شب کشور پیچیدگی فنی خاص خود را خواهد ، متأسفانه با اقدامات اخیر انجام ه در ماه‌های گذشته در خصوص ایجاد زیرساخت‌های پالایش و فیلترینگ، باید گفت پروژه از نظر فنی قابل انجام خواهد . اگرچه ممکن نظر برسد مشکل دسترسی ترنت برای افراد مختلف جامعه پس از اجرای پروژه حل خواهد ، اما وجود زیرساخت‌های فیلترینگ ایجاد ه همچنان مانعی برای دسترسی ترنت با کیفیت مطلوب خواهد . 

در کنار سؤال صرف هزینه و زمان برای پیاده‌سازی ابعاد فنی پروژه چقدر در رای توسعه و پیشرفت زیرساخت شب داخلی کشور خواهد ،  نظر می‌رسد حتی در صورت عملیاتی ن پروژه، مانند سایر طرح‌های محدود سازی دیگر راهکارهای حذف محدودیت‌های ایجاد ه زودی بین افراد جامعه گسترش خواهد یافت و عملاً طرح با شکست مواجه خواهد .

سارا راد

هم‌بنیان‌گذار ابر دراک

در مسابقه فرمول یک با درش نمی‌شود شرکت .

در دوره‌ای توسعه هوش مصنوعی و دسترسی اطلاعات عنوان زیرساخت‌های اقتصادی و حیاتی کشورها در نظر گرفته می‌شوند، ما در حال قطع دسترسی مردم و کسب و کارها دنیای اطلاعات و ترنت هستیم.

حتی اگر یک درس اقتصادی درست از کرونا گرفته باشیم، باید بدانیم کشورهایی در بحران دوام می‌آورند اقتصاد دیجیتال قوی دارند. سهم اقتصاد دیجیتال در ایران کمتر از ۵ درصد در حالی کشورهای دیگر برای افزایش از ۴٠ درصد تلاش می‌کنند.

کلاً عادت ه‌ایم سورنا را از سرگشاد بزنیم، ۱٠ سال علاف ن کشور و هدر دادن منابع مختلف مالی و انسانی برای نانو بدون هیچ خروجی بس ن؟ اموز می‌دانیم نان در اقتصاد دیجیتال ترنت را قطع می‌کنیم و فیلترشکن‌ فروش‌ها را پولدار می‌کنیم‌؟

مدیران و تصمیم گیران ما ثابت ند برای نفهمیدن و دیر فهمیدن باهم رقابت می‌کنند.

بغل گوشمان هند از نیروی انسانی متخصص برنامه‌نویس و آی‌تی خودش چقدر جی‌دی‌پی‌اش اضافه ؟

دبی، عمان، ترکیه و … در حال بلعیدن نیروی انسانی ما هستند و تمام بی تدبیری‌ها و آسیب کشور نتیجه تصمیمات صلبی و بدون جامع نگری .

اگر خیال خام دارید با قطع دسترسی مردم ترنت می‌توانید مردم را آرام یا کنترل معلوم هنوز نه مشکل را شناخته‌اید نه مردم خود را. راه حل مشکلات مردم و نارضایتی‌هایشان در قطع ترنت، ماهواره ، ویدئو و… نیست. برای بار هزارم «از گذشته درس بگیرید».

امید علوی

رئیس هیئت مدیره انجمن بلاکچین

قطعاً تبعیض در دسترسی ترنت با هر عنوانی غیر عادلانه و محکوم شکست . دقیقاً مشخص نیست چه فرد یا سازمانی سطح دسترسی کاربران ترنت را مشخص می‌کند هم از عجایب روزگار . اگر تعیین سطح در اختیار کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دولت هم نمدگانی در آن و نمی‌تواند از پاسخ دادن در خصوص طفره برود.

بخش خصوصی باید هوشیار با و تصور نکند فاده محدود و کنترل ه ترنت برای وی، در زمانی سایر کاربران ترنت مناسب دسترسی ندارند، آورده‌ای برایش ه با. متأسفانه برخی از تصمیم گیران تصور می‌کنند با محدود ن ترنت و خالی ن بسترهای خارجی می‌توان بالاجبار مردم را با طرز تفکر آنان همراه . بنده اعتقاد دارم در صورت مدیریت صحیح فضای مجازی، فاده از ظرفیت‌های بالقوه سرمایه‌های انسانی و تسهیل شرایط برای فعالین فضای مجازی می‌توان بدون نگرانی طی زمان مقتضی شرایط را تر از فضای فعلی نمود.

دولت باید کنار بخش خصوصی با و با تعامل با او نگرانی‌های خود و ذینفعان را حل کند. با وضعیت موجود در دنیا شاید کمتر از 5 سال آینده ترنت ماهواره‌ای بدون دخالت دولت‌ها در اختیار مردم قرار گیرد. آیا مجموعه حاکمیت فکر برای آن روز ه ؟

رضا الفت نسب

عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

ترنت طبقاتی نظرم یک واژه اصطلاحاً «من درآوردی» و متناقض ، یعنی جمع دو ضد هست کنار هم اصلاً با همدیگر جمع نمی‌شوند.

ترنت قرار منابع را در اختیار طبقات و افراد مختلف قرار دهد تا در واقع یک شکلی باعث شود افرادی قرار نه اطلاعاتی را ه باشند، بتوانند خلق ارزش‌های جدید کنند. کما در سال‌های قبل ما دسترسی یک مجموعه کد یا مجموعه تجارب ترپرایز در دنیا نیم و ترنت قرار ما کمک کند تا دسترسی را ه باشیم.

زمانی طبقات و محدودیت را ایجاد کنی، مفهوم ترنت زیر سؤال می‌رود و باید اسم آن را شب طبقاتی بگذاریم. ترنت طبقاتی یک واژه بی معنی .

شاهین طبری

مؤسس چارگون

زمانی در مورد دسترسی ترنت صحبت می‌کنیم، در واقع در مورد دسترس‌پذیری تمامی ذینفعان آن (شرکت‌ها، مشتریان، محققان، مخاطبین و …) یک زیرساخت واحد با شرایط یکسان و بدون محدودیت حرف می‌زنیم. اعمال هرگونه محدودیت برای هر یک از ذینفعان، مترادف اعمال آن محدودیت برای تمامی ذینفعان . تصور یک شرکت با دسترسی ویژه (طبقه بالاتر!) امکان تبلیغ در یک شب اجتماعی را در حالی مشتریان آن ‌صورت عادی آن شب اجتماعی دسترسی ندارند، اندازه کافی خنده‌دار نیاز توضیح بیشتر در مورد آن نیست. ایده ترنت طبقاتی برای گروه‌های خاص (شرکت‌ها، دانشجویان، اساتید، کارمندان ارگان‌های خاص و …) از آن ایده‌های بدون فکر نتیجه و تبعات آن . از آن چسب زخم‌های همیشگی صرفاٌ دنبال حل مشکل در کوتاه مدت . حامیان چنین ایده‌هایی نیز مطمئناً یا شناختی از کسب‌وکار و حیاتی ن ترنت ندارند، یا فکر منافع کوتاه‌مدت خود بدون آگاهی از نتایج چنین تفکری هستند. پایه چنین ایده‌هایی از اساس در تضاد با ذات و جوهر وجودی ترنت دسترسی آزاد و برابر اطلاعات برای همه اقشار مردم ؛ قرار و مطمئناً با شکست رو رو خواهد .

فراهم ن ترنت طبقاتی ویژه برای کسب و کارها، بسیار شبیه ساختن یک مرکز خرید پر از کال در حالی مشتریان اجازه ورود برای خرید داده نمی‌شود! در چنین مدلی نه تنها منفعتی برای کسب و کارها وجود ن بل دلیل عدم دسترسی برابر میان عرضه کننده و متقاضی شکاف عمیقی بین آنها شکل خواهد گرفت نهایتاً ضرر کسب و کارها منجر خواهد . برای کسب و کار و تجارت یک محیط امن و یکسان نیاز چه در فضای حقیقی چه در فضای آنل، متأسفانه حاکمیت با اصرار کنترل بازار در بخش آنل از طریق زیرساخت اولیه آن، نه تنها جلوی ر بالقوه آن را گرفته، بل با سرعت حوزه را سوی مرگ پیش می‌برد! ظاهراٌ سی‌گذاران فارغ از نرخ ر حوزه میتواند آینده اقتصاد ایران را رقم بزند تنها با توجه عدد تک رقمی سهم بازار آنل نسبت کسب و کارهای آفل برای آن تصمیم می‌گیرند و اولویت‌های غیر اقتصادی را در تصمیم‌گیری‌های حوزه دخیل می‌کنند؛ کاملاً یک اشتباه راتژیک و در بلند مدت آثار اقتصادی جبران ناپذیری ایجاد می‌کند.

پشوتن پورپزشک

مدیرعامل پادرو

اولاً از نظر فنی بر اساس ساختار شب جهانی ترنت نمی‌توان دسترسی بین دو نود در شب (در حالت فعلی یک کاربر و یک سایت یا سرویس) را کاملاً مسدود . تنها کاری انجام می‌دهیم ایجاد واسطه موجب بالا بردن هزینه‌ها مخصوصاً هزینه‌های ارزی، اتلاف وقت مردم، افت کیفیت و خطر انداختن امنیت ارتباطات . ثانیاً ارزیابی چه نوع ترنتی برای چه افرادی احتیاج ، صحت سنجی فاده کننده واقعی و پروکسی نن ارتباط برای سوم شخص فرآیندی پیچیده و فسادزا خواهد . ثالثاً اگر مشکلی وجود مردم شب‌های اجتماعی خارجی گرایش پیدا می‌کنند و تبادل پیام در آنها یا فاده از محتوای آنها را ترجیح داده و ممکن دروغی در آنها منتشر ه را ر بپندارند مسأله‌ای غیر مرتبط با وزارت ارتباطات می‌بایست متولیان فرهنگ کشور آن گی کنند. چرا مشکل فقط مربوط و محدود ارتباطات و شب‌های اجتماعی نیست بل ترجیح انجام سفرهای خارجی جای داخلی یا پوشیدن لباس‌های با نوشتار غیر ایرانی و مهاجرت نخبگان نیز همگی مشا همین مسأله هستند.

بعضی واقعیات و اشکالات را باید پذیرفت تا بتوان آنها را مدیریت وگرنه مدیریت آنها را دیگران واگذاره و ناخوه اجازه سوء فاده را آنها خواهیم داد.

آرش صادقی

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های سروکو

ترنت طبقاتی از چند زاویه ناعادلانه . از یک زاویه دلیل دسترسی آزاد اطلاعات تنها برای بخشی از اقشار مردم وجود خواهد . از طرفی دیگر ارائه امتیازات خاص بخشی از جامعه موجب شکاف جدی و آسیب‌هایی خواهد آسانی از بین نخواهد رفت.

نکته مهم دیگری در خصوص وجود فسادزا ن امتیاز . طور مثال ممکن برای اساتید دانشگاه دسترسی‌های ظاهر منطقی بیشتری وجود ه با ولی احتمالاً افرادی با جعل یا ایجاد ارتباطات متقلبانه بتوانند از دسترسی ره‌مند شوند در حالی ارتباطی دانشگاه یا اساتید دانشگاه ندارند.

اما سؤال اصلی ج اتفاق در حوزه کسب‌وکارها و بخصوص کسب و کارهای رمزارزی چگونه رقم خواهد خورد؟

واقعیت آن شاید در گام اول اگر پیشنهاد شود یک کسب‌وکار حوزه اقتصاد دیجیتال نیاز بسیار جدی ترنت بدون محدودیت چنین سرویسی را دریافت کند در اولین واکنش بگوییم شاید موضوع می‌تواند کسب‌وکارها کمک کند؛ ولی همین موضوع تبدیل اولین شکاف جدی میان یک کسب‌وکار و کاربران و مشتریانش می‌شود امکانات یکسان برای دسترسی آزاد ترنت ن.

ترنت طبقاتی خود می‌تواند نمادی از شکاف میان کسب‌وکارها و مردمی با مشتریان آنها محسوب می‌شوند و کسب‌وکارها نمی‌توانند در تبعیض مشتریان خود را بزرگترین دارایی آنها محسوب می‌شود نادیده بگیرند.

محمد حکیمی

مدیرعامل رمزینکس

ترنت طبقاتی ایده جدیدی نیست. شاید بتوان گفت ایده همزاد فیلترینگ ه هرچند در دنیای واقعی دلایل مختلف فراگیر نه . الگویی ایده را شکل داده ، همان الگویی در پس هر ممنوعیت و محرومیتی وجود : بالاخره برخی افراد وجود دارند دلایل موجه آن امر محدود یا ممنوع ه نیاز دارند پس بنابر باید امکان دسترسی آن را ه باشند. مثلاً حمل سلاح گرم برای عموم مردم ممنوع اما نیروهای نظامی و انتظامی مستثنا ه و سلاح گرم دسترسی دارند. چرا در جا نمی‌گوییم سلاح طبقاتی و اعتراض نمی‌کنیم؟ و همین ترتیب مواد مخدر کسی فاده فرضاً بیماران از آن را عنوان مُسکن قوی تحت عنوان تریاک طبقاتی (!) تقبیح نمی‌کند!

پس اشکال کج؟ چرا ایده ترنت طبقاتی را شایسته مخالفت میدانیم؟

اشکال در ج در موضوع فیلترینگ یک خلط مبحث و سوء فاده صورت گرفته و دسترسی بسیاری از  پلتفرم‌ها و شب های اجتماعی مورد فاده و اقبال عموم مردم هستند و بر خلاف سلاح گرم، مواد مخدر و امثال ها دسترسی و فاده از آنها قبح اجتماعی ن و حتی فی نفسه خلاف شرع و قانون هم نیست برای عموم مردم ممنوع ه و سپس بن امکان دسترسی آنها گروه‌های متعددی از همین مردم در قالب طرحی آنرا ترنت طبقاتی می‌نامیم (و مجریان بعضاً VPN قانونی یا ترنت بدون فیلتر می‌خوانند) داده شود. ج آب ما با طرح توی یک جوی نمی‌رود و اشکالات متعدد آن سر بر می‌آورد.

مثلاً اساساً تشخیص نیاز طبقات مختلف پلتفرم‌های فیلتر ه یا ترنت بدون فیلتر غایت مشکل و از عهده یک نهاد خارج . بر چه مبنای عادلانه‌ای دانشگاهیان باید پلتفرم‌های فیلتر ه دسترسی ه باشند و بقیه نه؟ مگر یک دانشجو با یک فارغ‌التحصیل چقدر نیازهای حرفه‌ای متفاوتی ؟ اصلاً اگر سکوهای فیلتر ه کاربرد علمی و حرفه‌ای دارند خب برای همه فعالان در بازار کار باز شوند! وانگهی مگر یک علت فیلتر ن ها دسترسی اطلاعات شخصی و بیگ دیتای کاربران ن؟ حالا چطور برای دانشجویان، اساتید و شرکت‌های دانش‌بنیان- اتفاقا داده‌هایشان از مردم عادی حساسیت بیشتری دارند- بلا اشکال !؟ اطلاعات ها دست دشمن با ایرادی ن؟

از سوی دیگر چنین تفکیکی در مقام اجرا ت پر ایراد خواهد . مثلاً بخش مهمی از فاده از ترنت بر روی ترنت ثابت (خانگی) چندین کاربر از آن فاده میکنند چطور میتوان در عمل برای کاربرها سطوح دسترسی متفاوتی اعمال ؟ اصلاً در کجای دنیا چنین طرح عجیبی در ابعاد ملی پیاده ه ؟

محمد کشوری

مدیرعامل گروه طیف

برابر یا برابرتر، مسأله !

با ورود عصر اقتصاد دانش‌بنیان و خلاقیت‌بنیان و تحولات اقتصادی داده‌محور و دیجیتال، موضوع حفظ حریم خصوصی کاربران، صیانت مردم از جرایم سایبری و سرقت اطلاعات، رعایت جن‌های امنیتی و امنیت ملی و موضوعاتی از دست، از دغدغه مهم دولت‌ها و حکومت‌ها و کشورها را بر آن صورت جدی برای آن برنامه‌ریزی ‌کنند. بسیاری کشورها محدودیت‌هایی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌اند، بعضی‌ها اقدام فیلتر ن بعضی سایت‌ها ه و برخی کشورها چارچوب‌های تعاملی مشخصی با بزرگان فناوری دنیا دست یافته‌ و آزادی بیشتری برای مردم فراهم ه‌اند.

در کشور ما در سال‌ها بحث قطعی ترنت، فیلترینگ، ملی ن ترنت، تلاش برای راه‌اندازی شب ملی اطلاعات و… بسیار داغ ه، مسأله صیانت و چگونگی اجرایی ن آن فراز و نشیب‌های زیادی ه و اصولاً با مخالفت همه‌جان بخش خصوصی، نهادهای جامعه مدنی و فعالین حوزه‌های توسعه کسب و کار و کارآفرینی همراه ه شاید بتوان مهم‌ترین دلیل مخالفت را مخغی‌کاری، عدم شفافیت و بیان حرف‌ها، آمار و توجیهات نادرست توسط طراحان و مروجین طرح دانست.

القصه، خود فیلترینگ و طرح صیانت کم بد و کم منجر ناامیدی و حال بد میلیون‌ها کسب و کار روستایی و خانگی و فروشنده و عامل مهاجرت جوانان با عداد مملکت ه ناگاه ناقوس شوم دیگری در فضای اکوسیستم کارآفرینی صدا درآمد: دینگ ….. دینگگگگگ…..: ترنت طبقاتی!!

با هر اسمی بنامند‌ش، دست‌اندرکاران تصمیم گرفتند بخشی از سی ناکارآمد مسدودسازی را با سی دوقطبی‌ساز دیگری تکمیل کنند! جدای هر جا صحبت از طبقه‌بندی با، نام رانت و فساد می‌درخ، نتیجه دردناک‌تر کار، کاهش بیشتر سرمایه اجتماعی، و افزایش‌ فاصله و بی‌اعتمادی موجود میان مردم و دولت خواهد .

دسته‌بندی‌ه، گروه‌بندی‌ه، مناسب اقشار خاص یا ترنت تخصصی، نقض «حق دسترسی برابر ترنت میان مردم» و «حق برخورداری از خدمات عمومی بدون تبعیض» . بعد از فعال ن قفل کودک (قابلیت Safe Search) برای همه، بار دیگر مسئولین صاحب اختیار نشان دادند نظرشان مردم عقل‌شان صلاح خودشان نمی‌رسد و نیاز قیم و بزرگتر مداخله‌جو .

ای کاش تصمیم‌گیران پدرسالار یادشان بیاید برای حق فاده یا عدم فاده از محتوا، خدمات یا پلتفرم‌ها، برای کسانی تصمیم می‌گیرند و خود را قیم افرادی می‌دانند صورت مستقیم یا غیرمستقیم برای حضورشان در جایگاه فعلی رای داده‌اند!

کتایون سپهری

مدیرعامل شرکت شتابدهنده منش

ترنت طبقاتی، ترنت حرفه‌ای یا هر تیتری روزها دولتی‌ها و سی‌گذاران برای محدودیت ترنت انجام می‌دهند، نقض آشکار اصل نوزدهم قانون اساسی بیان می‌کند مردم ایران از هر قوم و قبیله باشند از حقوق مساوی برخوردارند. وقتی صحبت از ترنت طبقاتی می‌کنیم یعنی قرار بین عده‌ای خاص با یک عده‌ای دیگر تفاوت قائل شویم، اصولاً چه کسی اجازه را ما داده بخواهیم بین مردم گونه تبعیض قائل شویم. علاوه بر موضوع طبقه‌بندی ترنت عامل ایجاد فساد بیشتر در بدنه دولت خواهد بدین گونه یکسری افراد برای دسترسی حق خود ترنت آزاد مجبورند از کانال‌های غیر رسمی و با پرداخت هزینه بخواهند مشکل خود را برطرف نمد، چرا ما باید یک چنین سیستمی را طراحی کنیم خودش اساساً اشتباه ه و فسادز، در روزهایی ما شاهد سیطره هوش مصنوعی بر کل دنیا هستیم. متأسفانه در داخل کشور باید برای حداقل حقوق‌مان برای زنده ماندن بجنگیم، محدودیت‌های ترنت از شهریور تا حال باعث مرگ اقتصاد دیجیتال کشور ه و صدها ارتاپ و بنگاه‌های اقتصادی کوچک از بین رفته و در حوزه صنعت بازی‌سازی بخواهم اشاره مستقیم کنم فیلترینگ گوگل پلی (پلی ور) حتی کمیته مصادیق مجرمانه دلیل مشخصی هم برای فیلتر ن پلتفرم تا حال ارائه نداده ، صنعت بازی‌سازی کشور را مرز نای کامل کشانده . 

ابوالفضل صادق

رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر تهران

در یک جامعه‌ای نظام طبقاتی جهت دسترسی ترنت ایجاد کنیم اصولاً کار صحیحی نیست. موضوع چالش‌هایی را در بدنه مدیریتی کشور ایجاد می‌کند مدیریت چالش ‌ها خود پیامدهای بسیاری را دنبال . 

1- طبقه بندی بر پایه چه اصول و اساسی با؟

2-  آیا با مفاد قانونی مطابقت یا خیر؟

3- وضعیت پایش و نظارت چگونه ؟

و….

ما ترنت حرفه‌ای برای کسب و کارهای با تکنولوژی و مصارف ترنت خاص و همچنین پژوهشگران حوزه‌های آکادمیک ایجاد کنیم از نظر بنده مشکلی ن و تاکنون نیز مورد در کشور اجرا می‌. اما مخالفت با ترنت طبقاتی شکل گسترده از آنجا شروع می‌شود واقعاً چه کسانی در طبقه بندی قرار می‌گیرند؟!  ایجاد بستر دسترسی ترنت با سرعت و قیمت ارزان برای عموم جزء وظایف هر دولت و یکی از شاخص‌های توسعه آن . لیکن ترنت حرفه‌ای ترنتی از سطح دسترسی ترنت عموم بالاتر با و ایجاد چنین طبقه دسترسی برای ر و توسعه کشور مفید ، اما از ترنت عمومی نظام طبقاتی پایین دستی ایجاد کنیم نوعی رانت و تبعیض ایجاد ه‌ایم. در بحث دسترسی ترنت با توجه سن در تمامی وسایل هوشمند امروزه امکان تنظیم دسترسی و محدوده  فاده از آن برای کودکان و نوجوانان فراهم محدودیت از حجم مصرف گرفته تا محدودیت دسترسی سایت‌ها و دانلود نرم‌افزار و بازی‌ها در طبقه‌بندی سنین خواهد . بنده با ایجاد ترنت طبقاتی با توجه وضعیت ترنت کشور و همچنین فیلترینگ مخالف هستم و اعتقاد دارم در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین دسترسی ترنت ضروری کارهای فرهنگی و آموزشی انجام شود چرا با ایجاد ترنت طبقاتی نمی‌توان آسیب‌های فضای مجازی را کاهش داد و راه اصلی آن فرهنگ‌سازی و آموزش .

یاسر عشورزاده

مدیر عامل شرکت فضایی تیزنگر

یکی از خوه‌های ما ‌عنوان فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور، رفع اختلالات و انحصار ترنت . اگر می‌خواهیم شاهد ر اقتصاد دیجیتال کشور باشیم باید بدانیم با محدودسازی ترنت، اتفاق مثبتی نمی‌افتد. طبق گزارش‌ها تونس آزادترین ترنت را در بین کشورهای عربی ه و اقتصاد دیجیتال کشور، حجم بالایی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

ضمن روی سلبی و طبقاتی‌ن ترنت مشکلی را حل نمی‌کند. ترنت یکی از حقوق اولیه انسان‌ها شمار می‌آید. اگر دغدغه دولت امور فرهنگی ، 40 تا 60 درصد مردم اخبار را از شب‌های ماهواره‌ای دنبال می‌کنند. 50میلیون کاربر تلگرام نیز نشان از فاده گسترده مردم از فیلترشکن‌ها . پس فقط نوعی اختلال در فعالیت‌های روزمره کاربران وجود می‌آید.

بنابر ترنت طبقاتی هیچ یک از دغدغه‌های دولت را رفع نه و تنها موجب ایجاد تبعیض می‌شود. نگاه امنیتی داده‌های کاربران امر بدی نیست و در همه کشورها وجود . اما فیلترینگ و محدودسازی راه حل درستی برای قضیه نیست؛ بل اعتماد مردم بایستی جلب شود.

مریم نجفی

دبیر انجمن تجارت الکترونیکی

هر نوع سی گزینشی (Selective) در محدود ن دسترسی مردم ترنت کاری اشتباه . اولاً دلیل اصل فیلتر ن سایت‌ها و شب‌های اجتماعی اشتباه و فیلتر طبقاتی هم اشتباه اصلی را قابل تحمل نمی‌کند، قول معروف آتش را با آتش خاموش نمی‌کنند.

ثانیاً چنین محدودیتی مصداق بارز تبعیض و تبعیض آدم‌ها را خشمگین‌تر می‌کند، همین دلیل می‌گویند ظلم بالسویه عدل . ثالثاً کار از نظر اقتصادی هم منصفانه نیست وقتی تعرفه ترنت برای همه یکسان چرا کیفیت آن باید برای آد‌م‌های مختلف متفاوت با؟ فرض همه یک قیمت بلیت اتوبوس بخرند اما عده‌ای اجازه نشستن نه باشند.

رابعاً چنین کاری از نظر فنی احمقانه چون نامتمرکز ن در ذات زیرساخت ترنت و هر نوع جزیره‌سازی در آن سادگی قابل دور خوردن . خامساً چنین کاری شهروندان پیام را می‌دهد بعضی از آنها بر بعضی دیگر برتری دارند و خلاف مصلحت کشور و تضعیف کننده همبستگی ملی . 

سادساً از نظر حقوقی نمی‌‌توان بخشی از جامعه را بدون خطایی مرتکب ه باشند از حقی بخش دیگری اعطا ه محروم . سابعاً اگر کسانی هم بپذیرند از چنین تبعیضی سود ببرند قطعا با واکنش منفی افکار عمومی رو رو خواهند و برند آنها لطمه جدی خواهد خورد و بعید شرکت‌های بزرگ چنین ریسکی کنند. همین الان هم کارکنان اغلب شرکتهای بزرگ فناوری در مقابل ترنت طبقاتی گارد گرفته‌اند و طبعاً شرکت‌ها نمی‌توانند خوه بدنه کارکنان خود بی‌توجه باشند. 

اما اگر هیچ کدام از هفت دلیل بالا ن باز هم ترنت طبق کار اشتباهی چون شاخه‌ای از فیلترینگ و  درخت از ریشه مشکل و با اضافه ن یک شاخه درخت فیلترینگ تناورتر می‌شود نه ضعیف‌تر.

نیما نامداری

مدیرعامل کارنامه

محدودیت‌های اعمال ه بر روی ترنت، آن هم نه یکبار، زیان‌هایی را بار آورده شاید بیان آن تکراری بیش نبا، اما مهمترین پیامد آن بی‌اعتمادی مردم و کسب و کار‌ها دولتی وزیر آن پاسخگو ن، چون اعمال محدودیت‌ها بر عهده او ن.

همه ما آگاه هستیم مهمترین عامل برای پیش‌برد، ر و توسعه اقتصاد، اعتمادی بین افراد، صنایع، کسب و کارها، بنگاه‌ها و دولت‌ شکل می‌گیرد. با اعمال محدودیت‌های بدون دلیل، نه تنها اعتماد از بین رفته، بل چالش‌های بسیاری هم با ایجاد قوانین و مقررات پیچیده و دست و پاگیر روز روز فعالیت را در عرصه سخت‌تر می‌کند.

قطعاً اولین پیامد فعالیت‌ها جلوگیری از ر و توسعه کسب و کارها و از طرف دیگر انگیزه برای راه‌اندازی کسب و کارها روز روز کمتر می‌شود. زمانی از اقتصاد دانش بنیان و نوآور صحبت می‌کنیم، از اهمیت منابع انسانی، سرمایه و اقتصاد باز و باثبات صحبت می‌کنیم، اما در عمل روز روز اقتصاد دستوری و بی‌ثبات نزدیک‌تر می‌شویم. قطعاً در جایگاه نه می‌توانیم منابع انسانی توانمند خود را حفظ کنیم نه سرمایه‌ای هدفش ر معنا واقعی در بازار رقابتی با را جذب می‌کنیم.

حالا با وجود آمدن ترنت طبقاتی اولین گام‌های ترنت دستوری را در کنار اقتصاد دستوری باید تجر . روزی مدیران نخ باید زمان و تمرکزشان روی راه‌اندازی یا توسعه کسب و کار با حالا دائما درگیر دریافت مجوز‌های پیچیده و نگرانی از ثبات ترنت، دسترسی آزاد کارمندان ترنت و مسائلی هستند غیر از عدم تمرکز هیچ آورده دیگری ن. گاهی فراموش می‌کنیم مردم و کسب و کارها هم حق زندگی و آزادی دارند.

آرین افشار

مدیرعامل فینووا

تفاوتی ن نامش را چه بگذارند 

«ترنت طبقاتی»، « ترنت حرفه‌ای » و یا … 

مهم اجرای سی نشانه‌ای جدی از سردرگمی سیگذار در مواجه با چالش نگه نخبگان در کشور . سردرگمی زمانی نمایان‌تر می‌شود علی‌رغم مداخلات فراوان حاکمیت در دسترسی نخبگان و مردم ترنت پایدار در قالب اجرایی ن طرح صیانت، همواره با طرح شعارهایی مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان اکوسیستم ارتاپی مواجه هستیم. سی‌هایی ضمن تشویق برای عدم خروج نخبگان از کشور، چشم‌انداز هرگونه پیشرفت شرط ضروری فعالیت افراد و کسب‌و‌کارهای آنه، با اام جدی مواجه می‌کند.

در را طرح دو پرسش همچنان در روشن ن سردرگمی کارگش

سؤال اول؛ کدام نخبگان؟

برای مثال نخبگان گزینشی دانشگاهی با انواع سی‌های مختلف قبل از دستیابی موقعیت‌های علمی یکبار فیلتر می‌شوند و عده‌ای دیگر از آن‌ها بعد از سال‌ها علل مختلف از امکان محروم می‌شوند؟ با حساب شاید عنوان «ترنت نخبگان خودی» عنوان مناسب‌تری برای نام‌گذاری سی با.

سؤال دوم آیا ترنت طبقه‌بندی ه و غیر دموکراتیک و غیر عمومی منجر ر و گسترش هرگونه تخصصی خواهد و آیا ترجیح نخبگان ؟

بی‌تردید اقدامی برای ری آزمایی ترجیح صورت نگرفته .

مشکات اسدی

مدیرعامل گروه کسب و کارهای نوین «آن»

امروزه ترنت ‌عنوان یک موضوع توانمندساز در همه صنایع و در بین تمامی اقشار جامعه کاربرد . ضمن ترنت و فناوری موضوعی فرا رشته‌ای و فرا رسته‌ای شمار می‌رود. همین دلیل ما سادگی نمی‌توانیم برای میزان دسترسی افراد و اقشار مختلف معیاری تعیین کنیم. در حقیقت با کار  و در آستانه انقلاب و تحول دیجیتال پیش رو، جلوی ر و پیشرفت صنایع و افراد گرفته می‌شود. با محدودسازی ترنت در واقع ابزار توانمندسازی جامعه محدود می‌شود. در چنین شرایطی، افراد برای دسترسی ترنت آزاد و نامحدود سراغ روش‌هایی مانند فاده از فیلترشکن می‌روند؛ چرا همواره میل پیشرفت و یادگیری و عبور از محدودیت در انسان وجود . فاده از فیلترشکن هم بخش زیادی از تلاش‌های اخیر برای ارتقای سطح امنیت سازمان‌ها را از بین برده و درهای آسیب‌پذیری را باز می‌کند. از طرفی روش‌های مختلف دسترسی ترنت نامحدود خودش باعث ایجاد رانت ه و مشکلات دیگری را ایجاد می‌کند. درحالی‌ دسترسی ترنت آزاد و نامحدود میتواند در صورت راهبری مناسب، باعث افزایش آگاهی و ارتقای سطح دانش افراد شود و می‌توان از توانمندی افراد برای تولید دانش بومی و پیشرفت کشور فاده ینه نمود.

تر جای مطرح‌ن طرح‌هایی مانند ترنت طبقاتی، آموزش‌های فاده صحیح و در رای منافع ملی را گسترش دهیم. ترنت بستری در صورت آموزش مناسب و کاربری درست، می‌تواند یکی از ترین منابع دانشی برای بالندگی و ر افراد و صنایع با.

ناز آریا

قائم‌مقام مدیرعامل گروه شرکت‌های کشان

بقراط عنوان یک کسب و کار حوزه سلامت خوار آن مسئولان ارتباطات و فناوری اطلاعات تا جای ممکن جریان دسترسی‌های متفاوت ترنت ورود نکنند. ما در بقراط طور شفاف با هرگونه ترنت طبقاتی یا حرفه‌ای مخالف هستیم. در شرایطی کسب و کارهای نوین امروز سمت دورکاری و کار هیبریدی تغییر مسیر داده‌اند، ارائه نوع خاصی از ترنت در محل کار با هیچ یک از انهای توسعه کسب و کار همسو نیست.

بنیان‌گذار، مدیر عامل، کارمندان و همه اعضای یک کسب و کار نیازمند دسترسی ترنت هستند. ترنت آزاد و با سرعت مناسب خدمتی نیست فقط یک گروه ارائه داده شود. خدمت باید طور برابر در همه سطوح قابل دسترس با. تصور در دفتر کار ترنت با کیفیت و پرسرعت دسترسی ه باشیم و در منزل نه، تصویری را منعکس نمی‌کند مگر اختلال در جریان کار.

اگر هم قرار با همه کسب و کارها در منزل هم ترنت خاص دسترسی ه باشند پس خانواده هم دسترسی پیدا خواهد و ذات روند با چالش مواجه خواهد . از همین رو بر باوریم عنوان یک کسب و کار بیش از آن خوار خدمات خاص برای خودمان باشیم خوار خدمات ان برای همه سطوح جامعه هستیم. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم سمت عدالت و برابری پیش می‌رود و روند بر خلاف دو ارزش .

هزینه‌‌های زیرساختی، خلاقیت و نوآوری طی جریان با چالش مواجه خواهند . موضوع در حالی جامعه در حال حاضر هم نگاه خوبی شرکت‌های ترنتی ن. برنامه در صورت اجرایی ن شکل گسترده ارتاپ‌ها را دچار نگاهی منفی از سوی جامعه خواهد . در پایان هم باید توجه ه باشیم کاربر بقراط برای فاده از خدمات مجموعه نیازمند فاده از ترنت با کیفیت . شکاف و فاصله موضوعی مخالف آن هستیم و تمایلی اجرایی ن آن نداریم.

رضا دفاعی

هم بنیان‌گذار بقراط

با توجه معیار شناسایی برای سطوح دسترسی مختلف مسأله‌ای مم ، دسترسی متنوع باعث می‌شود کسانی هر روشی سطوح بالاتر از ترنت دسترسی دارند، از مزایای بیش‌تری نسبت دیگران برخوردار باشند امر می‌تواند منجر ایجاد رانت شود.

طبقاتی ن ترنت و ایجاد امکان دسترسی برخی پلتفرم‌ها برای گروهی از کاربران، در کنار اعمال محدودیت دسترسی برای دیگران، عدم شفافیت و نابرابری دامن خواهد زد.

علی کشفی

هم بنیان‌گذار فلایتیو

روزها در مجامع گوناگون صحبت از ارائه «صدقه» دیگری از سوی تشکل‌های دولتی یا فرا دولتی کسب و کارها تحت عنوان «ترنت طبقاتی» یا ترنت کمتر فیلتر ه مطرح . من عنوان یک کارآفرین انتخاب م تا در کشور خودم فعالیت ه و سهم خودم خلق ارزش بپردازم، مدیر و مالک کسب و کار هستم بعد از چند سال فعالیت دارای زنجیره تأمین، زنجیره ارزش و کاربرانی وفادار . لذا هرگز دوست ندارم حتی در دسترسی ترنت با آنها تفاوت ه باشم. 

اگر دغدغه حاکمیت جلوگیری از دسترسی مردم محتوا یا رسانه‌های غیر همسو با چشم انداز فعلی کشور ، فکر می‌کنم تر با سعه صدر نتیجه عمل فعلی را بررسی نمد. آیا غیر از آن سی‌های فعلی موجب همه گیر ن انواع فیلتر شکن‌ها ه ؟ آیا غیر از آن مرجعیت رسانه (اعم از آنل، آفل) را رقبای غیر ایرانی واگذار ه ؟ آیا غیر از آن موجب بی اعتمادی عامه مردم نسبت کسب‌وکارهای ترنتی داخلی ه ؟

تصور حاکمان یک کشور فرضی، طبخ و سرو انواع فست فود (همبرگر، انواع ساندویچ و پیتزا) را ممنوع ه و اعلام کنند رستوران‌های کشور فقط اجازه طبخ دیزی، انواع کباب و املت را دارند. همزمان مواد اولیه، مجوز طبخ و مجوز سرو همان غذاهای ممنوع ه برای برخی از رستوران‌ها مشتریان خاص یا خارجی دارند فراهم . تصویر هر چقدر بی ربط، هر چقدر خنده دار، هر چقدر دردناک و. . . .، تصویری از «ترنت طبقاتی».

در پایان در زمانه‌ای سرانه مصرف رسانه در جهان از 12 ساعت در شبانه روز گذر ه ، محدود ن، طبقه بندی ن و هر نوع هویت زدایی از واژه ترنت (در کیفیت و کمیت) محتوم شکست . لذا من ترجیح می‌دهم در کنار عموم کاربران ترنت در ایران باشم و از «صدقه» طبقاتی آن فاده نکنم.

امیرحسین مددی

مدیرعامل و مؤسس شنوتو

ترنت طبقاتی منطقاً با دسترسی یکسان مردم امکانات در تضاد ؛ با ایجاد دسترسی برای افرادی محدود از قبیل اساتید دانشگاه، خبرنگاران یا بعضی برنامه نویسان و گیمرها عملا داریم از نیاز بخش زیادی از مردم در دسته ‌ها قرار نمی‌گیرند چشم‌پوشی می‌کنیم. معنی روی فقط اد دانشگاه نیاز پژوهشی و مابقی افرادی دنبال مطالعه و تحقیق هستند و می‌خواهند منابع خارجی دسترسی ه باشند کنار گذاشته می‌شوند‌. یا فقط بعضی تیم‌های مطرح مستقر در پارک‌های علم و فناوری یا مراکز نوآوری و فضاهای کار اشتراکی بخشی از ترنت آزاد دسترسی پیدا می‌کنند ولی مابقی تیم‌ها و شرکت‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند یا بعضاً تیم‌های کوچکی در شهرستان‌ها هستند و هیچ عنوان راهی حاکمیت ندارند متحمل فشار می‌شوند. ضمناً ما گروه‌های دیگری مانند تجار و بازرگانان داریم بسیار نیاز تعاملات بین‌المللی دارند ولی در طرح ترنت طبقاتی جایی ندارند؛  هم در آینده مدلی پیدا شود بتوان عدالت، مطالبات همه نیازمندان را پایش سریع و دقیق و ترنت ایشان تخصیص داد بعید عملی با و احتمالاً با دنیایی از ناکارآمدی و نارضایتی همراه خواهد .

حاکمیت با تصمیم در میان مدت، یک شکاف طبقاتی و نارضایتی طبقاتی بین مخاطبین ایجاد خواهد قطعاً مولد نارضایتی‌های دیگری هم خواهد .

حسین طالع‌زاده

مدیرعامل پارادایس‌هاب

ماهیت ترنت طبقاتی طور جدی هیچ توجیهی ن و زمانی بحث طبقه‌بندی افراد طرح می‌شود مسئله بسیار سوال برانگیز می‌شود. در چنین شرایطی پرسش مطرح طبقه‌بندی یک سری آدم توسط یک سری آدم دیگر چطور انجام خواهد .

موضوع مخصوصاً در شرایطی دسترسی اطلاعات آزاد در کل دنیا مطرح بیشتر سؤال‌ برانگیز . دسترسی برای قشری خاص باز شود مشکل‌دار . در را فساد شکل خواهد گرفت. یکی از فسادهایی شاهد خواهیم آدم‌هایی وارد رأس کار خواهند چه کسی چه چیزی دسترسی ه با.

روند منجر فساد و رانت خواهد و در عمل قشری دسترسی اطلاعات ن، برای دسترسی آن کنجکاوتر خواهد . باید توجه بخشی از اطلاعات، اطلاعات علمی و در حالی وزارت علوم اعلام ه اساتید دانشگاه و دانشجویان قصد دسترسی ویژه دهد. 

در حالی دنیا سمتی پیش می‌رود دانشگاه شکل کلاسیک آن منسوخ شود و در عمل دوره‌های آنل هستند جایگزین می‌شوند. در روش ما خلاف جهت حرکت می‌کنیم. هر حال بحث طبقه‌بندی منجر فساد خواهد و امیدوارم روند هیچ عنوان شکل نگیرد.

مسعود چنگیزی

مدیر عامل نماشا

‌نظر ما نوع ترنت روی کسب‌وکارهایی مثل ما تأثیر خاصی ن چون مربوط عموم کاربران نمی‌شود. کاربران خاص هم همین حالا با ترنت فعلی، پلتفرم ما دسترسی دارند. فاده ما از سرویس‌های خارجی هم تا وقتی‌ آن نوع ترنت در اختیار خودمان نبا، برایمان تفاوتی ایجاد نمی‌کند و ما با راهکارهایی الان هم فاده می‌کنیم، باید آن سرویس‌ها دست پیدا کنیم.

امیر حسین لطیفی

مدیرعامل طاقچه

تبعیض همیشه شکلی ظاهر موجه اعمال می‌شود و برای همین در ابتدای امر شاید مردم متوجه ابعاد آن نشوند. جا هم طبیعتاً پیشنهاد فاده از ترنت باز، ویژه یا حرفه‌ای، در شرایطی هر روز با انواع فیلترشکن‌ها سر و کله می‌زنیم، پیشنهاد خوشحال‌کننده‌ای برای هر شهروند ایرانی . خصوصاً خاطر شغل و حرفه‌مان احساس کنیم بیش از سایرین مستحق ترنت آزاد هستیم.

اما محض وارد ن بازی، عملاً تبعیض ناروا را رسمیت شناخته و در واقع احتمال محدودتر ن دسترسی عموم را ترنت را بیشتر می‌کنیم. از طرفی در چنین شرایطی مردم حق دارند نسبت «طبقه ما» بدبین‌تر شوند و امتیاز تبعیض‌آمیز را نوعی حق‌السکوت در نظر بگیرند. خصوصاً ترنت طبقاتی برای حرفه‌مندانی در نظر گرفته ه از قضا می‌توانند صدای بلندتر و موثرتری ه باشند: خبرنگاران، فعالان فناوری و اساتید دانشگاه. «ترنت رانتی» در واقع حق‌السکوتی برای محدودتر ن «ترنت رعیتی».

حامد بیدی

مدیرعامل کارزار

طرح ترنت طبقاتی رویی معیوب می‌تواند پیامدهای منفی برای کل جامعه ه با. روی نابرابری‌های موجود در جامعه را تقویت ، آزادی ترنت و دسترسی شهروندان اطلاعات را تحت تأثیر قرار میدهد.

 همچنین می‌تواند پیامدهای منفی برای نوآوری، پیشرفت و ر اقتصادی در ایران ه با. دولت جای اجرای «ترنت طبقاتی» باید امور اصلی خود یعنی نظارت‌ها و حمایت از حریم خصوصی شهروندان بپردازد و در عین حال اطمینان حاصل کند ترنت برای همه باز و قابل دسترسی با. 

دولت با سرمایه‌گذاری بیشتر در برنامه‌های آموزشی و سواد دیجیتال می‌تواند کمک کند تا مهارت‌های مورد نیاز برای تعامل درست در کار با ترنت را فراهم ه با و شهروندان از گزند‌های احتمالی دور باشند. با انجام کار، می توانیم جامعه‌ای فراگیرتر و عادلانه تر ایجاد کنیم در آن همه فرصت مشارکت کامل را ه باشند. مهم سمت یک ترنت بازتر و فراگیرتر تلاش کنیم و جلوی هر گونه تفاوت طبقاتی رو بگیریم. عنوان یک شهروند از دولت می‌خواهم در طرح موجود تجدیدنظر کند.

امین دولتی

مدیرعامل ارتاپ حال

چه کسی می‌تواند تأثیر ترنت بر زندگی شهروندان در سال‌های اخیر را انکار کند. حقیقت عدالت آموزشی، فرصت‌های‌ برابر اشتغال، فعالیت اقتصادی و کارآفرینی در هر کجای خاک پهناور حتی محروم‌ترین نقاط کشور با کمترین هزینه از طریق معجزه ترنت آزاد برای همه شهروندان امکان‌پذیر ه . بسیارند جوانان متخصصی حتی بدون تحصیلات آکادمیک طور خودآموز از بستر همین امکان برای رونق و ر اکوسیستم مهره‌های کلیدی امروز ما تبدیل ه‌اند.

دسترسی ترنت آزاد کیفیت زندگی‌ شهروندان نسال  را بالاتر برده . آمار سال گذشته می‌گوید حداقل ۹ میلیون نفر از مردم در ستاگرام کسب درآمد می‌کنند. یعنی چیزی حدود یک میلیون و 700 هزار کسب و کار. مگر نه مطابق با اصل سوم قانون اساسی دولت برای تحقق همین اهداف و مهم‌تر از همه محو تبعیض و انحصارطلبی موظف از همه امکاناتش فاده کند! 

واقع بین باشیم؛ ترنت طبقاتی یک رانت انحصاری برای بخش کوچکی از جامعه و در تضاد با متن قانون اساسی و حقوق شهروندی بخش بزرگ‌تری از جامعه . آیا مدافعان شکاف طبقاتی می‌دانند؛ چند درصد از کسب و کارهای ایسنتاگرامی‌خانگی‌اند؟ یا چند درصد از آن‌ها را زنان سرپرست‌خانوار اداره می‌کنند؟ آمار رسمی از کسب و کارهای خرد و خانگی شاغل در ستاگرام وجود ن چون آنها جزو اتحادیه و صنف نیستند اما قطعاً حقوقی دارند. سال گذشته خیلی از کسب و کارها تنها ویترین ارائه کالا و خدماتشان در ستاگرام بنا تصمیم و صلاح‌دید مسئولان ناگهان بسته درحالی رفع تبعیض ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی بخشی از قانون اساسی م.

الوپیک عنوان بخشی از اکوسیستم همواره مخالفت خود را با تبعیض و انحصار اعلام ه‌ . مأموریت کسب و کار ما و سایر اعضای اکوسیستم ایجاد ارزش از طریق ارائه خدمات و فرصت برابر اشتغال برای همه شهروندان فارغ از سن، جنسیت، قومیت و میزان تحصیلات و… و پاسخ ما در برابر ایجاد شکاف طبقاتی در جامعه؛ نه ترنت طبقاتی خواهد .

مجید موسوی

مدیرعامل الوپیک

دسترسی آزاد ترنت حق مسلم و طبیعی مردم . سی‌‌های غلط فیلترینگ و محدودسازی حد کافی بدنه اکوسیستم ارتاپی کشور ضر زده . اضافه ن موضوعی مانند ترنت طبقاتی قطعا ضر محکم‌تر بار ریشه اکوسیستم . جدای بحث شکل‌گیری رانت، فروش VPN و … صاحبین کسب‌وکار باید نگران باشند کدام قشر امکان مشاهده سایت یا کسب‌وکار آنها را دارند.

همچنین بخش بزرگی از جامعه صورت عمومی و غیرتخصصی از خدمات ترنت فاده می‌کنند تکلیف‌شان چیست و چه بخشی از فضای مجازی دسترسی خواهند .

همه موارد ذکر ه فقط و فقط بخشی از نگرانی فعالین و کسب‌وکارهای ترنتی . در کنار موارد ذکر ه دلسردی، بی‌اعتمادی و حس تبعیض در کاربران ترنت را نباید فراموش اتفاقاً نقش پررنگی در آینده کسب‌وکارهای ترنتی .

محمدرضا رحمانی

مدیرعامل رُند

در سال گذشته شاهد یدتر ن فعالیت‌های فیلترینگ صورت گسترده یم. در نتیجه، وصل ن ترنت آزاد سخت‌تر و سخت‌تر ه . و امر همه ضرر می‌رساند. ظاهراً مقامات دنبال کم ن ضرر فیلترینگ عمومی با معرفی ترنت طبقاتی هستند هم ناعادلانه و هم مشکل اصلی را حل نمی‌کند.

حمیدرضا احمدی

مدیرعامل ایوند

روزها هر از گاهی صحبت از ترنت طبقاتی، حرفه‌ای یا چیزی شبیه شنیده می‌شود. کسی هنوز نمی‌داند جزئیات طرح چیست و در نتیجه نظر دادن و نوشتن در باره نادقیق و بر اساس حدس و گمان . اما طرح هر چه با برخی اصول را می‌توان مستقل از جزئیات طرح یادآورد.

فقط تصور در یک شهر برای بعضی از شهروندان آب تصفیه ه پرفشار در نظر گرفته ه با برای بعضی دیگر آب گل آلود قطره چکانی. برخی از مردم شهر هوای تمیز ه باشند برخی دیگر هوای آلوده. تصورش هم وحشتناک نه؟ 

روزها ترنت هم مانند آب و هوا جزو ملزومات زندگی ه و از کودک تا سالمند وابسته آن ه‌اند. هر گونه اعمال محدودیت بر نیاز ناشی از تفکر ترنت و جریان اطلاعات مال و حق کس یا کسانی اگر بخواهند بقیه هم می‌دهند و اگر نخواهند نمی‌دهند. حال آن عقیده مقابل ترنت را هم مانند آب و هوا و معادن متعلق تمام مردم می‌داند.

اما اگر فقط از دیدگاه کسب و کار موضوع نگاه کنیم باید بگوییم حال هیچ کسب و کاری در دراز مدت خوب نخواهد مگر حال مشتریانش خوب با. حتی اگر برای کسب و کارهای ترنتی ترنت مناسب فراهم شود بدون کاربران و مشتریانی آنها هم بتوانند از ترنت فاده کنند راه جایی نمی‌بریم. مانند رستوران شیک و تمیزی مسیر ورودی‌اش پر از گل و لای . قاعدتاً کسب و کار موفقی نخواهد . تصور شما بدون محدودیت ترنت دسترسی دارید. وارد تلگرام یا واتساپ می‌شوید. ولی کس دیگری آنجا نیست با او حرف بزنید. شاید اغراق بتوان گفت ترنت خوب هم مثل خوشبختی اگر برای همگان نبا وجود نخواهد .

من امام

مدیرعامل آچاره

هر وقت صحبت از ترنت طبقاتی می‌شود، یاد جمله می‌افتم «تلفن زمانی کاربردی سایرین هم تلفن ه باشند!»

اگر قرار با دسترسی ویژه‌ای من و تعداد محدودی از افراد جامعه داده شود، جدا از در ارتباطات روزمره و بعضاً کاری خود دچار مشکل خواهم ، کل فاده از همچنین خدمات ناعادلانه‌ای را از لحاظ اخلاقی و انسانی نمی‌پذیرم

فارغ از نگاه اخلاقی موضوع، ترنت طبقاتی تبعات اجتماعی جبران ناپذیری را همراه .

طبقه بندی کاربران ترنت و محدودیت دسترسی برای آنها می‌تواند موجب نابرابری ه و طبقاتی ترنت محدودی را در اختیار دارند، از دسترسی منابع تحصیلی و آموزشی آنل و بین‌المللی محروم می‌کند. واضح خروجی تصمیم موجب کاهش نوآوری و توسعه کشور در آینده‌ای نزدیک خواهد . جامعه‌ای نیاز پیشرفت اگر نگاهی فردای خود ه با، هرگز چنین تصمیمی نخواهد گرفت.

امروز شاهد مهاجرت نیروهای متخصص از ایران هستیم، با روی نه تنها ت مهاجرت بیشتر خواهد ، تولد و بلوغ نیروی متخصص جدید نیز آرزو بدل می‌شود. 

نابرابری در مطلع ن و ره‌مندی از فرصت‌های شغلی نیز از دیگر تبعات اتفاق . فری‌لنسری رو تصور با اسکیل های تخصصی خود از بسیاری از وبسایت‌های بین‌الملی فری‌لنسری دور مانده و در شرایط اقتصادی نابسامان امروز تحت فشار اقتصادی بیشتری قرار می‌گیرد. بدیهی امر موجب مشکلات اشتغال و اقتصادی بیشتر در جامعه خواهد .

از حق تفریح و سرگرمی مردم غافل نشویم بعضی از کاربران ممکن بخشی از فاده خود از ترنت را برای مرتفع ن نیاز خود انجام دهند. بازتاب اجتماعی عدم دسترسی آن در افسردگی و بی انگیزگی هموطنانمان و نمود خارجی آن در تعاملات اجتماعیاشان حتماً بسیار حائز اهمیت .

از طرفی ترنت طبقاتی طبیعتاً برای افزایش نظارت و کنترل بر روی مردم مطرح ه ناقض حقوق بشر، حق دسترسی آزاد اطلاعات، افزایش سانسور، سلب آزادی بیان و عقیده و نقض مستقیم قانون اساسی .

روند نارضایتی جمعی بیشتری همراه و خود سلب آرامش روانی جامعه و متعاقب آن ناامنی بیشتر و افزایش جرم و جنایت را ایجاد می‌کند.

در مجموع من معتقدم طرح همانطور اسم آن فریاد می‌زند، موجب افزایش اختلاف طبقاتی در جامعه ه و حرکتی با گام های سریع و بزرگ رو عقب ه و دقیقا نقطه مقابلی با تمام آنچه امروز باید در ایران اتفاق بیفتد تا معضلات اقتصادی و اجتماعی جدی امروزمان را حل کند.

حمید کوچک زاده

مدیرتجاری سیب‌اپ

ترنت طبقاتی، تغییری گسترده و هزینه‌بر در زیرساخت ترنت کشور ایجاد ه و مسلماً پروژه‌ای موقتی ه و نتیجه و سودی برای شرکت‌ها و مردم در برنخواهد .

آمار تکان‌دهنده تعداد فیلترشکن‌‌‌های نصب ه در میان رده‌های سنی مختلف جامعه نشان می‌دهد مردم برای سرگرمی یا ادامه حیات کسب و کارشان راهی پرهزینه و خطرناک را برای دسترسی ترنت آزاد انتخاب ه‌اند و تنها در صورتی می‌توان اصلاح وضعیت امیدوار اپلیکیشن‌ها و شب‌های اجتماعی پرفاده طور کامل برای عموم مردم رفع فیلتر شوند.

اتفاق موجب افزایش امنیت، کاهش هزینه‌ها و افزایش چشمگیر امید ن فردایی روشن در میان مردم خواهد ، امیدی امروز بیش از هر زمان دیگری ن آن در میان جوانان و آینده‌سازان مرز و بوم احساس می‌شود.

کاوه گودرزی

مدیرعامل مرکز نوآوری جهش

ترنت طبقاتی یعنی ایجاد شکاف بین جامعه! یعنی ایجاد رانت! یعنی مرگ ترنت آزاد. یعنی حاکمیت می‌تواند تشخیص دهد میلیون‌ها کاربر فعال ترنت در چه طبقه‌ای قرار دارند، چه چیزی صلاحشان هست و چه چیزی صلاحشان نیست، چه چیزی را باید ببینند و چه چیزی را نبینند، یعنی مخابره پیام تو نمی‌فهمی و من میفهمم… یعنی ایجاد شکاف مراتب بیشتر بین حاکمیت و مردم.
بنده ‌عنوان صاحب یک کسب و کار، ‌عنوان فعال اکوسیستم فناوری ایران، هیچ وجه با ترنت طبقاتی موافق نه و نظرم نیازی چنین رویی در کشور نیست. مردم اندازه کافی از تمام جهات تحت فشارهای گوناگون هستند و نیازی باز تعریف مفهوم جدیدی نیست. مگر می‌شود ترنت را طبقاتی و فرصت‌های موجود در ترنت را برای اقشار مختلف جامعه سفارشی ؟ وقتی شعار ما ایجاد فرصت برابر برای تمام مردم ایران ! دو کاملا در تضاد با یکدیگر هستند.

مانوئل اوهانجانیانس

مدیر و مؤسس ایسمینار

ترنت طبقاتی هم مثل تمام چیزهایی در جامعه طبقاتی ه نوعی رانت حساب می‌آید و روشی برای سکوت فعالان حوزه آیتی تا برای منفعت خودشان هم ه سکوت ه و با جامعه همراه نباشند.

همانطور از کارزاری برای آن وجود نظر می‌رسد مقاومت‌هایی از سمت افراد حوزه برای فاده از ترنت رانتی وجود ه و افراد قول داده‌اند تا از نوع ترنت فاده نکنند.

نظر من طرح‌های چنینی نوعی تلاش‌های بی‌برنامه و بی‌هدف برای سکوت وان برخی از مردم . ضمن فاده از آن هم مشکلی را حل نخواهد و اتفاقا ضرر همه . پس همه باید در مقابل آن مقاومت ه و ا آن فاده نکنیم.

هادی فرنود

مدیر عامل همفکر

دسترسی همه کاربران منابع ترنتی باید باز با، مگر ممنوعیت قطعی و عقلایی برایش وجود ه با در آن صورت هم باید برای همه ممنوع و بسته با. در سطح شب کشورِ، تفکیکی ریزدانه‌تر از فقط دامن زدن تبعیض و محرومیت اقشار محروم‌تر .

ابراهیم محمدی

مدیر سرویس شکن

شخصه یقین دارم ترنت طبقاتی پس رفت 10 سال عقب و باعث رانت در بازار رقابتی ISPها کشور می‌شود. قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم براساس مصو شورای عالی فرهنگی سرعت ترنت خانگی در ایران 128 کیلو بیت بر ثانیه تعیین ه و برای افزایش سرعت نیاز دردسرهای زیادی راه دور زدن برای کاربر خانگی زحمت هم وجود .

موضوع ترنت طبقاتی بدون فیلتر مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال را نای سوق می‌دهد. وزارت ارتباطات متولی فراهم ن بستر شب پایدار، سالم با کمترین اختلال ترنتی جهت توسعه کسب و کارهای دیجیتال در برهه کنونی ، من اعتقاد دارم در موضوع اگر وزارت ارتباطات مصرانه حامی ارتاپ‌ها و شرکت‌های خصوصی فعال در زیست بوم با، امکان فراهم ن شرایط ترنت قبل از اتفاقات شهریور 1401 را .

احسان جاویدی

مدیرعامل گرین پلاس

ممکن الان از نظر سی حکومتی و قانونگذار گونه با با طبقاتی‌ن ترنت تر می‌توانند مردم را کنترل کنند. اما نکته‌ای قانون گذار آن توجه نمی‌کند با محدودیت‌ها در حال تبدیل ترنت کالای لوکس هستند. با کار یه مانع بزرگی برای پیشرفت‌هایی در مسیر پیش روی کشور ، ایجاد ه و مردم از آینده روشن محروم می‌شوند.

در حالی ترنت باید راحت‌تر از برق و حتی آب در دسترس مردم با چرا آینده جهان حول محور ترنت و پیشرفت‌هایی در ترنت رخ می‌دهد خواهد چرخید. با طبقاتی ن ترنت نمی‌شود حرف از هوش مصنوعی زد چند سال آینده دنیای جدید را خود اختصاص می‌دهد.

قادر صادقی

مدیرعامل رایچت

ما در مکتب خونه تلاشمان افراد در جهت ارتقا و مهارت آموزش شخصی کمک کنیم و باور داریم اصلی ترین سرمایه کشور، سرمایه انسانی .

با توجه موج مهاجرت نیروی ماهر و متخصص مشخصاً در حوزه نرم افزار و دیجیتال،‌ قطعا یکی از عواملش ن دسترسی ترنت آزاد برای همه افراد جامعه تأمین آن می‌تواند در نگه افراد کمک شایانی کند.

مصطفی حسینی

مدیرعامل مکتب خونه

ترنت طبقاتی تیر خلاص بر توسعه ارتباطات و ر جامعه خواهد در کنارش سرعت توسعه تجارت الکترونیک را می‌تواند ت کاهش دهد آن‌هم در شرایطی دنیا هر روز سمت ترنت آزاد و پر سرعت پیش می‌رود.

مجید علیخانی

مدیرعامل جانبی

عنوان شرکتی فناورمحور سال‌ه در اکوسیستم نوآوری و اقتصاد دیجیتال ایران فعالیت می‌کنیم در صورت ارائه ترنت طبقاتی هیچ عنوان از سرویس فاده نخواهیم . ترنت طبقاتی یعنی تبعیض و توزیع رانت، آیا طی سال‌های اخیر در کشور اندازه کافی از موضوعات ضر نخوردیم؟

روزها ما درگیر جنگی هستیم نابرابر، جنگ دربرابر فیلترینگ گسترده، تحریم‌های خارجی و اختلالات ترنت! ر و توسعه اقتصاد دیجیتال در گرو دسترسی آزاد مردم ترنت ، اگر دغدغه توسعه اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان را داریم نباید درگیر راهکارهایی باشیم فقط بخش کوچکی از جامعه را دربر می‌گیرد، فرض ارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید دانشگاه و دانشجویان ترنت طبقاتی بدون فیلتر ارائه شود، قشر چند درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند؟ نهایتاً ۱۰درصد، مابقی افراد همچنان باید از فیلترشکن برای دسترسی ترنت فاده کنند؟

طور کلی ترنت طبقاتی، طرح صیانت، ترنت فناوران و … بازی با کلمات هستند و همه در مفهوم معنای ایجاد محدودیت در دسترسی مردم ترنت آزاد و طبق تجر هیچوقت محدودیت‌های چنینی موجب ر و توسعه کشور نخواهد .

محمدحسین امیری

مدیرعامل وینداد

از نظر بنده ترنت طبقاتی زمینه سازی برای قطع ترنت و ایجاد تبعیض سیستماتیک در دسترسی شهروندان جریان آزاد اطلاعات .

مجید شریفی

مدیرعامل کتابراه

امیدوارم حاکمیت متوجه عمق اشتباه کار خود بشود چرا در نهایت تمامی محدودیت‌ها سرانجام هدف خود نخواهند . محدودیت چه در داخل یک جامعه خیلی کوچک مثل خانه و چه در یک جامعه بزرگ مثل وطن، در نهایت مثمر ثمر نخواهد . اگر نگرانی تصمیم‌گیران برای اشاعه سایت‌های مستهجن ، باید گفت موضوع با محدودیت حل نمی‌شود و باید آموزش و تربیت را قوی . حس زندانی ن و تبعیض قائل ن برای مردم حس خوبی نیست و در نهایت باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهد . موضوع می‌تواند صدمه جبران‌ناپذیری کسب‌وکارها هم بزند همچنین با جریان اطلاعات آزاد متناقض . دسترسی مردم دنیا و جهانیان کمتر خواهد و باور دارم مهمترین صدمه موضوع، از بین رفتن حس امید در جامعه و نای اتحاد در بین مردم خواهد .

علی دشتی

مدیرعامل دفتر شما

از چند جن می‌توان ترنت طبقاتی نگاه . یکی هر چیزی باعث ایجاد رانت شود، فسادآور . ترنت طبقاتی با تعریفی از آن ارائه می‌دهیم یک راه جدید برای فساد در کشوری کم و بیش در مسائل مختلف با مشکل دست و پنجه نرم می‌کند.

مشکل بعدی ترنت عنوان یک ابزار چگونه نگاه می‌کنیم. اگر نگاهمان ترنت گونه با ترنت یک ابزار یک طرفه ای یک عده‌ای برای کسب دانش و کارهای خود از آن فاده می‌کنند، شاید بتوان ترنت طبقاتی را توجیه . در جا هم باز باید بررسی شود چه کسی قرار تعیین کند چه کسانی صلاحیت فاده از ترنت بدون فیلتر را دارند و چه کسانی ندارند.

نظر من هیچ مرجع دولتی وجود ن صلاحیت چنین قضاوتی را ه با. واقعیت ترنت یک ابزار دوطرفه . ابزاری در کنار وجه تأمین‌کننده آن حتما باید یک وجه آن باید دریافت‌کننده‌ای وجود ه با. ما وقتی دسترسی عموم جامعه را از ترنت قطع می‌کنیم، یعنی دسترسی بسیاری از کسب‌وکارها، شب‌های اجتماعی و… را محدود ه‌ایم.

حال وقتی ترنت برای یک قشر نخ باز نگه داریم خیلی از اتفاقا غیرممکن می‌شوند. برای مثال فرض کنیم یک نخ با دسترسی ترنت آزاد محصولی مانند چت جی‌پی‌تی را طراحی ه . حالا اگر کاربر عادی نتواند آن محصول دسترسی داشه با، آن محصول کاربردی ن. با طبقاتی‌ن ترنت بتوانیم فاده از آن را ینه کنیم، نگاه سطحی مقوله ترنت . کسانی چنین پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند، درکی از مفهوم چندجان ن ترنت ندارند.

محمدرضا سبحان

مدیرعامل تیوان

در عصری زندگی می‌کنیم باور دارم دسترسی ترنت آزاد مثل دسترسی آب آشامیدنی نیاز اساسی همه م. با طبقه‌بندی ن آن مخالف هستم. ایجاد فضای باز برای دسترسی آزاد باعث ر فردی و ر فضای اقتصاد دیجیتال می‌شود.

در کل دنیا دغدغه‌ کسب‌وکارها بتوانند خدمات خود را مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه دهند. ولی هر روز در ایران ما باید نگران محدودیت‌ها بر فضای ترنت و پیدا ن راه‌حلی برای آن باشیم. ترنت طبقاتی پیشرفت اقتصاد کدام کشور کمک ه ما نفر دوم باشیم؟! ترنت طبقاتی راه حلی برای غل بر ترس شما از امنیت جایگاه خودتان نه ر اقتصاد ایران…

مهدی ظهیری

مدیرعامل لندین

نظر من ایده قشری از جامعه دلیل تحصیلات بالاتری دارند، باید دسترسی بیشتری ترنت ه باشند، محکوم شکست . در یک سیستم بین افراد تبعیض قائل شویم فلسفه نادرستی . نباید گونه با مثلاً اد بتواند یوتوب دسترسی ه با اما دانشجو نه.

سجاد باقری

مدیرعامل همراه مکانیک

طرح ترنت طبقاتی در واقع راهکاری برای پاک ن صورت مسئله و ریشه آن از درک نادرست حاکمیت از مشکلات نشأت می‌گیرد.

محدود ن دسترسی مردم ترنت راهکار‌‌ مناسبی برای حل مشکلات موجود نیست. بل‌ باید عدم کارایی و کارآمدی حاکمیت و واسطه آن مطالبات مردم برای شرایط توجه و گی شود. با محدودیت دسترسی اقشار متفاوت ترنت، حاکمیت خود را از شنیدن صدای مردم و مطالباتشان محروم می‌کند.

علاوه بر دسترسی طبقاتی ترنت بخشی از جامعه را از ن فرصت برابر محروم می‌کند موجب از بین رفتن عدالت اجتماعی، ایجاد شکاف اجتماعی و در نتیجه عقب‌ماندگی کشور می‌شود.

از دیگر پیامدهای موضوع از بین رفتن صنایع مرتبط با اقتصاد دیجیتال و وابستگی بیشتر کشور صنایع رو افولی مانند صنعت نفت در افق ۲۰ تا ۳۰ سال آینده .

ن فرصت‌های برابر، از بین بردن اقتصاد دیجیتال و بسته ن فضای سیاسی کشور واسطه محدودیت در دسترسی ترنت ایجاد می‌شود، نخبگان و سرمایه‌های کشور را دلسرد می‌کند و باعث مهاجرت آن‌ها می‌شود آسیب بسیاری جدی و غیر قابل برگشتی کشور وارد می‌کند.

بنابر تنها راهکار پیش رو شنیدن صدای مردم، پذیرش مشکلات، حل آن‌ها و ن نتایج ملموس در زندگی روزانه مردم . محدودیت در دسترسی ترنت کمکی حل مشکلات نمی‌کند.

محمدرضا ازلی

هم بنیان‌گذار تکراسا

پای فیلترینگ و محدودیت‌های ترنت هر روز بر گردن بی‌رمق شرکت‌ها و مردم بیشتر فشرده می‌شود و نفس کشیدن را سخت‌تر می‌کند. اما راه‌کار وزارت ارتباطات برای حل مساله، ترنت طبقاتی رانت را وارد ترنت می‌کند و دسترسی بدون فیلتر یا با محدودیت کمتر را برای قشر خاصی از جامعه ممکن می‌کند.

دولت تلاش می‌کند تا با ارائه ترنت طبقاتی، محدودیت ید و بی‌سابقه‌ای را روی ترنت اعمال ه، کم‌رنگ کند. اما دسترسی ترنت آزاد و بدون محدودیت حق طبیعی و جزو نیازهای اساسی انسان امروزی . انسان بالغ نیازی تصمیم‌گیرنده ن و دولت نمی‌تواند با انجام کارهایی مثل اجباری ن سیف‌سرچ یا فیلترن پلتفرم‌ها نقش ولی را برای مردم ایفا کند. دولت می‌تواند با فرهنگ‌سازی و آموزش دادن، مردم را از آسیب‌های احتمالی آگاه کند، اما تصمیم در فاده از سرویس‌ها و پلتفرم‌ها باید با خود مردم با.

ترنت طبقاتی دسترسی اطلاعات آزاد را برای بخشی از جامعه آزاد می‌کند و برای بخش دیگر جامعه سخت‌تر از گذشته می‌کند چرا با کاهش فشار اقشاری صدای بلدتری دارند، دولت آزادانه‌تر، دسترسی مردم عادی را محدودتر می‌کند. با ترنت طبقاتی مخالفم و هیچ‌وقت حاضر فاده از آن نخواهم چرا با هر گونه تبعیض، مخالفم و هرگز از ترنت خبرنگاری یا هر چه نامش را می‌گذارند فاده نخواهم .  ترنت طبقاتی می‌تواند بخشی از مسیر ن ترنت موسوم ترنت ملی با پس زیر بار فاده از آن نروید.

مسعود یوسف‌نژاد

مؤسس و سردبیر زومیت

ترنت باز برای ادان دانشگاه، ترنت خبرنگاری، ترنت حرفه‌ای یا هر نام دیگری بر آن بگذارند، همه می‌دانیم با نوعی از دسترسی در ایران مواجه‌ایم در ذات خود، محدودیت و تبعیض را نهفته . پدیده‌ی شوم جامعه ایران را نوعی جامعه کی از منظر برخورداری از حق اساسی دسترسی تبدیل می‌کند هر چند محرومیت‌ها درآن موروثی نیست؛ مردم عادی غیر خبرنگار، مدیر و دانشگاهی را اساساً فرومایه یا ناتوان از تشخیص قلمداد می‌کند و آن گروه‌های دیگر را دارای «حق» بیشتر. بنابر ترین و دقیق‌ترین نام برای آن، همان ترنت طبقاتی .

آنها در طبقات بالاتر دسترسی ساکن‌اند، شاید گمان کنند واسطه حرفه یا مسوولیت‌شان، دسترسی بیشتر حق آنه و اصطلاح « جایی برنمی‌خورد»؛ اما در واقع ترنت طبقاتی، علاوه بر نقض حق اساسی گروه گسترده‌ای از مردم، بی‌طرفی شب را نقض می‌‌کند، آزادی‌ها را محدود، فرصت‌های ر علمی، اقتصادی و اجتماعی را منکوب و فضای جامعه را مسموم می‌کند.

پایه و فلسفه‌ی طراحی ترنت طبقاتی در ایران البته نه اعطای حق بیشتر گروه‌های خاص اجتماعی، مهندسی تبدیل ترنت از امکانی فراگیر و سلطه‌ناپذیر ابزاری در دست صاحبان قدرت ه . دولت و آن دولت هم ن. یادمان نرفته در اوایل دهه هشتاد، چطور فیلترینگ را مهندسی ند؛ چطور ارایه‌دهندگان خدمات ترنتی را با قوانینی ظاهرالصلاح مُثله و تضعیف ند و  چگونه شمشیر داموکلس نای و سانسور را بر فراز سر ده‌ها شرکت نیمه‌جان نگه ند. در همین دولت قبل ترنت خبرنگاری تعریف و در دولت سیزدهم نیز هر روز نامی بر ترنت طبقاتی گذاشتند تا بزک‌اش کنند و خورد ما بدهند. بنابر عنوان خبرنگاری هرگز از شِ حق برساخته فاده نه می‌گویم و بر عقیده وارم محض تن دادن چنین تبعیضی علیه دیگران، باید انتظار ه باشیم روزی ما نیز از طبقه‌ای طبقه پایین‌تر کوچ کنیم و در طبقات محروم قرار بگیریم یا طبقه ما مغضوب شود از خوان نیمه‌گسترده‌ی نعمت ترنت، رانده شود. اساساً دیگی نیست برای هیچ طبقه‌ای جز طراحان‌اش بجو؛ پس ‌خاطر خودمان هم ه، صلاح در زیر بار لذت ترنتِ کمی آزادتر نرویم.

ایمان بیک

سردبیر روزنامه فناوران

ن ‌لی، خالق بسیاری از شخصیت‌های ابرقهرمانی، در یکی از گفتگوهایش درباره مردعنکبوتی می‌گوید: «یکی از ترین چیزها درباره مردعنکبوتی لباسش . لباسی چهره او را کاملاً پوشانده و هر کودکی اجازه می‌دهد خود را جای او تصور کند.» وقتی دوران جوانی برمی‌گردم و خود را پشت آن کامپیوتر قدیمی تصور می‌کنم، صدای ترنت دایال آپ در گوش‌هایم طنین‌انداز می‌شود، صدایی ندا بخش ورودم دنیایی جادویی ؛ دنیایی در آن می‌توانستم هر آن می‌خواهم باشم، فارغ از تمام محدودیت‌ها، فارغ از تمام تفاوت‌ها. از آن زمان تا امروز شکاف طبقاتی جامعه بسیار بیشتر ه و تبعیض‌ها ذهن جوانان را درگیر ه . امروز حتی خرید یک خودرو ساده هم برای بسیاری آرزو تبدیل ه، آن هم در شرایطی برخی از جوانان با ته‌ریش‌های آره، پیراهن‌های یقه‌باز و شلوارهای تنگ در پشت فرمان پورشه و بنز از پس عینک‌های آفتابیشان نگاهی آنچنانی را بیرون از پنجره خیره می‌کنند. نگاه اما در دنیای جادویی ترنت از معنا رنگ می‌بازد. حداقل تا امروز چنین ، تا پیش از پدیده‌ای اسم ترنت طبقاتی، ترنت ویژه، ترنت حرفه‌ای یا هرآنچه دوست دارید صدایش . چهل سال پیش ملتی پا خو تا آرمان عدالت طلبی را فریاد بزند و امروز دان شکل دیگری پیش می‌رود. واقعیت در نهایت سی‌گذاری هم همچون سایر موارد مثل ممنوعیت ماهواره، شطرنج، ویدئو و … محکوم شکست ، ابرقهرمانان در نهایت ماسک‌هایشان را صورت زده و رؤیایشان را محقق خواهند .

مانی قاسمی

بنیان‌گذار دیجیاتو

ما خبرنگاران وقتی از وزیر ارتباطات درباره ترنت طبقاتی می‌پرسیم فوری می‌گوید چنین چیزی وجود نه و ن. او معتقد تنها ترنت بدون فیلتری در کشور وجود ه مربوط خبرنگاران و در واقع «ترنت خبرنگاری» ه و ما خودمان اول از همه از سرویس فاده یم.

نه من و نه اکثر دوستان خبرنگاری می‌شناسم، ترنت را نند هرچند واقعیت ست در برخی خبرنگاران، چنین چیزی را دادم. گاهی وقتی با دوستان خبرنگار صحبت می‌کنیم بحث پیش می‌آید چرا فلانی ترنت را اما ما نه باشیم؟ لحظه ترسناکی می‌تواند ذره ذره در جامعه ‌وجود بیاید. جایی برخی کسب‌وکارها گرفتن سرویس اقدام کنند و سایر همکران و هم‌صنفی‌های آن‌ها با خود بگویند چرا شرکت X ترنت آزاد ه با و من نه؟ موضوع می‌تواند صف گیرندگان ترنت را بیشتر کند و از همین رو، باید خیلی خیلی مراقب تا آلوده سیستم نابرابر ن.

اما چرا می‌گویم نابرابر؟ ترنت طبقاتی را از هر منظری نگاه کنی، بی‌عدالتی و نابرابری با خود . برخی دولتمردان با مطرح ن پرسش‌هایی نظیر «مگر باید دسترسی یک اد دانشگاه و یک دانش‌آموز ترنت یکسان با؟» سعی دارند تا عرضه ترنت طبقاتی را خیلی طبیعی و عادی جلوه دهند. بارها و بارها گفته ه ترنت در روزها مثل هوا ، مثل آب . یک بخش جدانانی از زندگی، مگر دسترسی منابع سطح‌بندی ه ترنت باید شکل در بیاید؟ چرا می‌خواهیم مانند کتاب جورج اورول، تمام قوانینی نوشتیم را پاک کنیم و یک قانون جدید تحت عنوان «همه باهم برابرند و برخی برابرترند» بگذاریم؟ عدالت را گم نکنیم و یادمان با، مبادا روزی برسد خودمان در باتلاق فرو برویم.

آرش پارساپور

دبیر اخبار ایران دیجیاتو

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *