همه چیز درباره فیلم بی رویا ساخته آٰرین وزیر دفتری



همه‌چیز درباره بی رویا

فیلم «بی رویا» اولین فیلم بلند آرین وزیر دفتریه که تهیه‌کنندگیش به‌صورت مشترک به عهده سعید سعدی و هومن سیدی بوده.
این فیلم در جشنواره فجر چهلم جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن رو برای طناز طباطبایی به ارمغان آورد و در رشته‌های بهترین فیلم اول و نقش مکمل زن هم کاندید شد. این فیلم در بخش افق‌های ویژه‌ی هفتاد و نهمین جشنواره ونیز هم حضور داشته.

در این ویدیو هرچی که لازمه پیش از تماشای بی‌رویا بدونید رو مرور کردیم.

معرفی کامل فیلم بی‌رویا در سایت سلام سینما:
https://www.salamcinama.ir/movie/4YOA/بی-رویا

خب اول از همه با لیست بازیگرای فیلم شروع می‌کنیم. طناز طباطبایی، صابر ابر و شادی کرم‌رودی بازیگرای اصلی «بی رویا» هستن و رضا داودنژاد، مائده طهماسبی و نهال دشتی هم در فیلم نقش‌آفرینی کردن.

این فیلم داستان یه زوج جوون رو تعریف می‌کنه که در آستانه مهاجرت از ایران هستن اما ورود ناگهانی یک دختر بی‌نام و نشون به زندگیشون همه‌چیز رو تحت تاثیر قرار می‌ده. همونطور که خود کارگردان اشاره کرده مضمون اصلی این فیلم درباره هویته و میشه گفت که بی‌رویا یه درام معمایی، راز آلود و روانکاوانه‌اس. از اون فیلمایی که کمتر نمونه‌شو تو سینمای ایران داشتیم.

این نکته‌ایه که بسیاری از منتقدا هم بعد از تماشای فیلم در جشنواره بهش اشاره کردن و وجه برتری بی رویا رو نسبت به فیلم‌های اول دیگه در همین دونستن که کارگردان جوون به‌جای اینکه سراغ الگوهای تضمینی و امتحان پس داده بره، یک فیلم متفاوت با داستانی جدید برای سینمای ایران، رو برای ساخت انتخاب کرده.
اما از آرین وزیردفتری چی میدونیم؟

درباره‌ی کارگردان فیلم بی رویا
آرین وزیر دفتری که فوق‌لیسانس سینماشو از دانشگاه هنر دریافت کرده، از جمله فیلمسازاییه که تو بازار فیلم‌کوتاه شناخته شده‌اس. فیلم‌های کوتاه اون بازخوردهای مثبتی داشتن. مثلا فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» اون در سال ۲۰۱۸ در بخش سینه‌فونداسیون کن به نمایش درومد.
«هنوز نه» فیلم کوتاه دیگه‌ی وزیر دفتریه که جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره جهانی فجر رو از آن خودش کرد.
جالبه بدونید وزیردفتری بازیگری رو هم در سال ۹۲ با فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری تجربه کرده و بعد اون در دو فیلم دیگه هم جلوی دوربین رفته: «یک شهروند کاملا معمولی» و «دارکوب».
آرین وزیر دفتری درباره فیلم «بی رویا» گفته: بازیگرای اصلی، سه نقش بسیار پیچیده و متفاوت از نقش‌های دیگه‌شون بازی کردن و ازاین‌جهت حتماً موردتوجه مخاطبا قرار می‌گیرن.
می‌دونستید شادی کرم رودی، همسر آرین وزیر دفتریه؟ اون هم درباره نقشش در فیلم گفته:
“نقش من بسیار پیچیده اس و لایه‌های متعددی داره. می‌تونم بگم این از سخت‌ترین کاراکترهاییه که تابه‌حال بازی کردم.
جالبه بدونید که ترجمه انگیلیسی نام فیلم، کمی با فارسیش متفاوته و «with out her» معرفی شده. به معنی «بی او». در واقع رویا تو اسم فیلم اشاره به اسم قهرمان یعنی طنار طباطبایی داره.
راستی بد نیست بدونید که تماشاگرایی که تو جشنواره فیلم رو دیدن بهش امتیاز ۴.۹ رو در سایت سلام سینما اختصاص دادن. این نشون میده که «بی‌رویا»‌ از اون دسته فیلم‌های عامه‌پسند و سرگرم‌کننده نیست و حضور در ونیز هم به‌واسطه جنبه‌های هنری و خاص فیلمه.
نکته مهم دیگه که قبل از تمشای فیلم باید بدونید درباره پایان «بی رویاس» که به گفته عوامل یک پایان تحمیلی برای گرفتن پروانه نمایش بوده. در پایان فیلم نوشته می‌شه که شخصیت اصلی یک بیمار اسکوزوفرنیک بوده اما خود طناز طباطبایی گفته که نقش یک بیمار اسکیزوفرنی رو بازی نمیکنه و مسئله‌ی اصلی فیلم درباره تغییر هویته نه یک بیماری روان‌شناختی.

منتقدان درباره فیلم چه گفته‌اند؟
صوفیا نصرالهی گفته «بی‌رویا» از اون فیلم‌هاییه که باید فازش رو بگیرید. آرین وزیردفتری در اولین تجربه‌ی بلند سینمایی‌ش فیلمی ساخته خوش‌ساخت و متفاوت با جریان اصلی سینمای ایران. این فیلم برخلاف خیلی از فیلم‌های متفاوت‌نما، واقعا قصه‌ی جدیدی برای گفتن تعریف کرده و از همه‌ مهم‌تر اینکه به لحاظ بصری هم تونسته زیبایی‌شناسی مرتبط با این قصه رو خلق کنه.
آرش پارسا پور اما مشکل اصلی فیلم رو در این میدونه که که خیلی دیر سراغ سرنخ دادن به تماشاگر می‌ره و از بازی گیج کردن مخاطب بیش از حد لذت می‌بره و به ورطه تکراری می‌افته که این معمای عجیب و غریب رو کشدار می‌کنه. در واقع تماشاگر تقریبا تا دقیقه نود فیلم گیجه و سرنخ درست و حسابی در دستتش نداره.

حواشی فیلم بی رویا
– «بی رویا» اولین فیلم بلند هومن سیدی در مقام تهیه‌کننده اس. ابتدا سعید سعدی تهیه‌کنندگی کار رو بر عهده داشت و بعد از مدتی هومن سیدی هم به پروژه اضافه شد.

-سعید سعدی درباره همکاری با آرین وزیردفتری گفته که این سینماگر جزو کسایی خواهد بود که در سینما ماندگار می‌شن. برای همین هم تهیه‌کنندگی کار این کارگردان فیلم اولی رو پذیرفته.

– شادی کرم رودی و آرین وزیر دفتری در تئاتر و چند فیلم کوتاه و سینمایی با هم همکاری داشتن که از بین اونا می‌شه به فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» اشاره کرد که شادی کرم رودی برای بازی در این ساخته‌ی آرین وزیردفتری، جایزه بهترین بازیگر زن دوازدهمین جشنواره سایه و بهترین بازیگر جشنواره نهال رو از آن خودش کرد.

شما هم منتظر اکران و تماشای این فیلم خاص و متفاوت هستید؟

#سلام_سینما
#فیلم_بی_رویا
#فیلم_ایرانی

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *