همه چیز درباره فیلم روشن



هر آنچه که درباره فیلم روشن باید بدانید را در این ویدیو ببینید🔻

«روشن» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی روح‌الله حجازی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در سه رشته بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد کاندیدای سیمرغ شد و در نهایت رضا عطاران سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره رو از آن خودش کرد.
💚
در این ویدیو هرچی که لازمه درباره «روشن» ‌بدونید رو مرور کردیم. یادتون نره که برای دیدن ویدیوهای بیشتر کانال سلام سینما رو سابسکرایب و نوتیفیکیشن رو فعال کنید. تا آخر ویدیو باهامون همراه باشید و لایک هم یادتون نره.

روح الله حجازی در نشست خبری «روشن» در جشنواره فیلم فجر درباره حضور رضا عطاران در این فیلم گفته: من به رضا عطاران گفتم که اگر در این فیلم بازی کنی، من اونو می‌سازم، چراکه این نقش رو برای شما نوشتم و فقط می‌خواهم شما در اون حضور داشته باشی.
خود رضا عطاران هم درباره نقشش در روشن گفته که اولین بار که فیلمنامه رو خونده، شخصیت «روشن» به نظرش کاراکتری جالب توجه اومده که انفعال خاصی داشته.

سارا بهرامی، سیامک انصاری و مهدی حسینی نیا هم بازیگرای دیگه فیلم هستند و فیلمنامه هم توسط خود روح‌الله حجازی به نگارش درومده.

این فیلم درباره روشن، مرد میانسالیه که عشق بازیگری داره و وقتی موفق نمی‌شه خونه ثبت‌نامیش رو بگیره و زندگیش تا آستانه فروپاشی میره، تصمیم می‌گیره نقشش رو این بار در دنیای واقعی بازی کنه.
نکته مهمی که اکثرا بهش اشاره کردن تلاش حجازی برای ساختن فیلمی متفاوت بوده که اصل تفاوتش رو از پرداخت کاراکتر اصلی فیلم یعنی روشن می‌گیره. ضمن اینکه اشاره کردن که «روشن» تحت تاثیر فیلمایی مثل جوکر تاد فیلیپس و سلطان کمدی و راننده تاکسی مارتین اسکورسیزیه. کما اینکه خلاصه داستانش تماشاگرها رو به یاد «شبح کژ دم» کیانوش عیاری هم می‌ندازه.
جالبه بدونید روح‌الله حجازی برای اینکه بیشتر رو عشق کاراکتر اصلیش به سینما تاکید کنه صحنه‌های خاصی رو از فیلم‌های معروف دنیای سینما بازآفرینی کرده.

– فیلمبرداری متفاوت و خوب مرتضی نجفی هم نکته دیگه‌ایه که خیلی‌ها بهش اشاره کردن.

منتقدا درباره فیلم چی گفتن؟✅
منتقدای کمی درباره‌ی فیلم «روشن» ‌اظهارنظر کردن و نقد نوشتن. اما بذارید به برنامه هفت گریز بزنیم و صحبت میز نقد این برنامه درباره فیلم «روشن» ‌رو مرور کنیم.
مسعود فراستی در زمان جشنواره درباره فیلم گفت: «روشن» و فیلم‌هایی مثل «روشن» رو نباید جدی گرفت!

بحث من جامعه‌شناسانه است یعنی الان در وضعیتی قرار داریم که با فیلمسازانی مواجهیم که فیلم‌های اولشان، موضوع مذهبی داشته و بعد به تدریج چپ می‌شوند و حالا به اینجا می‌رسند و این موضوع تازه‌ای نیست.

محمدتقی فهیم هم معتقده «روشن» نقطه تاریک کارنامه فیلمسازی روح الله حجازیه.

ناصر هاش مزاده هم درباره فیلم گفته:‌ «روشن» چند مشخصه داره؛ اول اینکه الکنه. ما حتی نمی دونیم با چه شخصیتی مواجه هستیم! فیلم نه احساس برانگیزه نه حسی داره. موضوعی سطحی که می تونست در فیلم کوتاه ارائه شه، دستمایه ساخت این فیلم قرار گرفته.

تماشاگرا درباره فیلم چی گفتن؟

در این بخش نظر کاربران سلام سینما رو درباره فیلم مرور می‌کنیم.
یکی از کاربرا گفته که فیلم سردرگم بود ولی بازی عطاران بینظیر .. واقعا بینظیر بوده.

کاربر دیگه ای هم اشاره کرده که «روشن» شبیه فیلم های عبدالرضا کاهانی بوده و براش باورپذیر نبوده که این فیلم رو روح الله حجازی ساخته باشه , کسی که کارنامه ای درخشان از ساخت فیلم های دغدغه مند و اثرگذار داره و کارگردان محبوبش هم هست …خب مشخصه که این کاربر فیلم رو دوست نداشته.

یکی دیگه از تماشاگرا هم در کامنتش اشاره کرده که «روشن» روح اله حجازی به لحاظ ژانری فیلمی بلاتکلیفه و از نام پرسوناژ (روشن) گرفته تا رفتارها و چالشی که با اون روبرو می شه و ری اکشن هاش، نه در چارچوب تراژدی می‌گنجه و نه در ژانرهای خانوادگی، روانشناسی. و برای مخاطب هم باور پذیر نیست.

از روح‌الله حجازی چه انتظاری داریم؟
..همونطور که تماشاگرا هم اشاره کرده بودن، روح‌الله حجازی در فیلم‌های قبلیش نشون داده که دغدغه‌هایی جامعه شناسانه داره. این کارگردان جوان که سریال «نوبت لیلی» ‌رو هم برای شبکه نمایش خانگی ساخته، اولین بار با فیلم «در میان ابرها» شناخته شد که الناز شاکردوست در اون نقش‌آفرینی می‌کرد و با این فیلم تونست خودش رو به عنوان یک کارگردان فیلم اولی بااستعداد معرفی کنه. از فیلم‌های مهم دیگه حجازی میشه به «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «مرگ ماهی» ‌اشاره کرد که هرسه درام‌هایی خانوادگی درباره تقابل آدم‌هایی با لایف‌استایل‌های متفاوت بودن. «اتاق تاریک»‌ فیلم دیگه حجازیه که ساعد سهیلی و ساره بیات در اون بازی کردن و باز هم یک درام خانوادگیه که با محوریت تعرض به یک پسربچه ساخته شده.
اما حجازی در «روشن» هرچند مایه‌های همیشگی فیلم‌هاش رو حفظ کرده، اما به سراغ داستانی متفاوت تر رفته و همین نکته باعث می‌شه تکلیف «روشن» ‌از باقی فیلم‌های این کارگردان سوا بشه. همین تفاوتی که «روشن» هم در داستان و هم در شکل ساختش داره این انتظار رو در تماشاگر به‌وجود میاره که با فیلمی متفاوت روبه‌رو باشه.

اگر فیلم رو دیدید نظراتتون رو برای ما کامنت بذارید و از حس و حالتون نسبت به روشن برامون بگید.⁉

#سلام_سینما
#فیلم_روشن
#رضا_عطاران

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *