هوش مصنوعی دیپ‌مد گوگل دقیق‌تر از همیشه آب‌وهوا را پیش‌بینی می‌کند

دیپ‌مد گوگل یک مدل هوش مصنوعی ایجاد ه با فاده از اطلاعات شرایط آب‌وهوایی در دهه‌های قبل، می‌تواند در کمتر از یک دقیقه، آب‌و‌هوای 10 روز آینده را پیش‌بینی کند. هوش مصنوعی «GraphCast» نام و طور قابل‌توجهی از روش‌های مرسوم پیش‌بینی آب‌وهوا دقیق‌تر و تر عمل می‌کند.

براساس مقاله منتشره در Science، درحال‌حاضر مرکز اروپایی پیش‌بینی آب‌و‌هوای رنج متوسط یا ECMWF دارای سیستمی پیشرو و متعارف در پیش‌بینی آب‌وهوا . اما در یک ارزیابی جامع، هوش مصنوعی «گراف‌کست» در 90 درصد از 1380 معیار، از جمله دما، فشار، رطوبت، سرعت و جهت باد در سطوح مختلف جوی، تر از سیستم ECMWF عمل ه . مدل‌های رایانه‌ای قبلی مدت زیادی در پیش‌بینی‌ها نقش محوری ند، اما تغییرات اقلیمی باعث ه پیش‌بینی‌ رویدادهای ویران‌کننده‌ آب‌وهوایی بسیار دشوارتر شود.

گراف کست برای پیش‌بینی آب‌وهوا

گراف‌کست، هوش مصنوعی پیش‌بینی دقیق آب‌وهوا

مزیتی هوش مصنوعی گراف‌کست را متمایز می‌کند سرعت و دقت آن . هوش مصنوعی سرعت یادگیری بالایی ؛ محققان می‌گویند صدها متغیر می‌توانند وضعیت آب‌وهوایی 10 روز آینده را در کمتر از یک دقیقه پیش‌بینی می‌کند. از نظر مصرف انرژی نیز روش در مقایسه با روش‌های سنتی حدود 1000 برابر ارزان‌تر . نمونه پیش‌بینی موفق هوش مصنوعی، پیش‌بینی وقوع طوفان در نوا اسکوشیا آن هم سه روز زودتر از شیوه‌های سنتی .

شرکت دیپ‌مد گوگل گفته هوش مصنوعی قادر رویدادهای ید آب‌وهوایی مثل طوفان‌ها و تغییرات ید دما را ‌سرعت پیش‌بینی و ارزیابی کند. مدل هوش مصنوعی برای شناسایی الگوها چندین دهه داده‌ و شرایط آب‌وهوا متکی .

در مطالعه، تیم دیپ‌مد گفته هوش مصنوعی آن‌ها نباید ‌عنوان جایگزینی برای مدل‌های پیش‌بینی مرسوم در نظر گرفته شود، بل باید آن را ‌عنوان ابزاری برای تکمیل و روش‌های فعلی در نظر گرفت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *