واشینگتن: نفوذ تهران را باور نمی کنیم؛ ادامه تحقیقات درباره رابرت مالی


واکنش‌ها به گزارش ایران‌اینترنشنال درباره ابعاد جنگ نرم تهران در نفوذ به مراکز سیاستگذاری ایالات متحده ادامه دارد. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت دلیلی ندارد که باور کند جمهوی اسلامی به درون حکومت آمریکا نفوذ کرده باشد.

میلر در عین حال تایید کرد بحث «شبکه نفوذ جمهوی اسلامی» در واشینگتن به رابرت مالی، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران مرتبط است و تحقیقات در مورد مالی همچنان ادامه دارد.

مالی هم‌اکنون از مقام خود تعلیق شده و اف‌بی‌آی در حال انجام تحقیقات در مورد نحوه استفاده او از اسناد محرمانه است.

ایران‌اینترنشنال روز چهارم مهر بر اساس هزاران ایمیل‌ فاش شده گزارش داد سه کارشناس ایرانی که از نزدیک با رابرت مالی کار می‌کردند، عضو شبکه نفوذی بودند که جمهوری اسلامی مستقیما آن را ایجاد و هدایت کرده است.

بر اساس این گزارش، آرین طباطبایی، علی واعظ و دینا اسفندیاری با دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ارتباطاتی «نزدیک» و «نامتعارف» داشته‌اند.

اظهارات میلر در حالی بیان شده است که گزارش ایران‌اینترنشنال عصبانیت نمایندگان کنگره آمریکا را در پی داشت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا تحقیقات خود درباره نفوذ دستگاه‌‌های جاسوسی تهران در دولت جو بایدن را آغاز کرده است.

واشینگتن فری بیکن نیز روز هشتم مهر ماه از شروع تحقیقات کمیته خدمات مسلح سنا درباره استخدام آرین طباطبایی در یک سمت کلیدی در پنتاگون خبر داد و گفت ۳۱ سناتور جمهوری‌خواه در واکنش به مقاله ایران‌اینترنشنال درباره شبکه نفوذ ایران در آمریکا، از وزیر دفاع خواستند دسترسی امنیتی طباطبایی را لغو کند.

پیش از این، رییس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا و رییس کمیته فرعی اطلاعات نظامی این مجلس در نامه‌ای به وزیر دفاع ایالات‌ متحده، حضور طباطبایی در سمت رییس دفتر معاون وزیر دفاع آمریکا را به دلیل رابطه نزدیک او با جمهوری اسلامی بسیار هشدار‌دهنده خواندند.

نشریه دی ولت آلمان نیز روز هفتم مهر به مقاله ایران‌اینترنشنال درباره شبکه نفوذ تهران در دولت و مراکز تصمیم‌گیری‌ آمریکا پرداخت و نوشت که ردی از شبکه‌سازی تهران به برلین هم منتهی می‌شود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اما روز ۱۰ مهر گزارش افشاگرانه ایران‌اینترنشنال را به رقابت‌های داخلی احزاب امریکا نسبت داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: «مایل نیستیم در خصوص مسایلی که در چارچوب داخلی آمریکا و رقابت احزاب مطرح می‌شود و شکل می‌گیرد و از کارت بازی با ایران استفاده می‌کنند اظهار نظر کنیم و این موضوع را به طرف‌های داخلی آمریکا واگذار می‌کنیم.»

نورنیوز، وب‌سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز هدف از انتشار گزارش افشاگرانه ایران‌اینترنشنال را تاثیر‌گذاری بر توافق‌های احتمالی ایران و آمریکا دانست و نوشت که این گزارش اکنون به «چماقی در دست مخالفان دموکرات‌ها» تبدیل شده است که از آن برای «تخریب» سیاست خارجی دولت بایدن استفاده می‌کنند.

نورنیوز همچنین انتشار گزارش ایران‌اینترنشنال را «سناریویی هدفمند» خواند و مدعی شد هدف آن جلوگیری از دست‌یابی به «هر گونه گشایشی» در روابط جمهوری اسلامی و آمریکا است.

ایران‌اینترنشنال اما اعلام کرده است کار تحقیقی روی گزارش درباره شبکه نفوذ جمهوری اسلامی در ارکان دولتی آمریکا را از ماه‌ها پیش آغاز کرده بود و انتشار آن هیچ ارتباطی با تحولات سیاسی اخیر بین ایران و آمریکا ندارد.

ایران‌اینترنشنال


فیلمها و خبرهای بیشتر در کانال تلگرام پیک ایران

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *