وال استریت جورنال از توافق بر سر «چارچوب» عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان خبر داد

در پی اظهار خوشبینی وزیر خارجه اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با عربستان تا «هفت ماه دیگر»، گزارش‌ها از توافق بر سر «چارچوب» عادی‌سازی روابط دو کشور با میانجی‌گری آمریکا خبر می‌دهد.

روزنامه وال استریت جورنال روز چهارشنبه ۱۸ مرداد با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده است، گزارش داده که اصول کلی چارچوب‌ توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی، حاصل شده است.

مقامات یادشده محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که در ۹ تا ۱۲ ماه آینده جزئیات این توافق می‌تواند نهایی شود، اما هنوز موانع مهمی بر سر راه آن وجود دارد.

هم‌زمان روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده که بعد از ماه‌ها تلاش دولت جو بایدن، فرم طرح صلح میان اسرائیل و عربستان آشکارتر شده است

این گزارش می‌افزاید پس از دیدارهای جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با مقامات ارشد عربستان پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

یک مقام آمریکایی به این رسانه گفته است آقای بلینکن در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، وعده داده که ایالات متحده در را برای خواسته‌های هسته‌ای و امنیتی عربستان سعودی باز کرده است.

آقای بلینکن اندکی پس از این دیدار، تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفتگو کرد.

در این میان، الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل روز ۱۱ مرداد گفت: «مذاکرات بسیار مهمی بر اساس تصمیم آقای بایدن در این زمینه از ماه گذشته شروع شده» و در اسرائیل نیز کسی که مذاکرات در این زمینه را هدایت می‌کند، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، است.

به گفته او، می‌توان تخمین زد که چنین توافقی تا ماه مارس سال ۲۰۲۴ حاصل شود، ولی به دلایل خود در ذکر این تاریخ معین اشاره نکرد.

با این‌حال، کاخ سفید روز چهارشنبه در واکنش به انتشار گزارش‌ها پیرامون توافق اسرائیل و عربستان با چارچوب اصولی عادی‌سازی روابط، اعلام کرد هنوز چارچوب مورد توافقی که منجر به تفاهم عربستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل باشد، حاصل نشده و مذاکرات زیادی برای رسیدن به این مرحله نیاز است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، افزود: هنوز مذاکرات و گفتگوهای زیادی برای رسیدن به مرحله‌ای که چارچوب عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان را مشخص کند، وجود دارد.

او همچنین گفت رؤسای‌جمهور اسرائیل و آمریکا اواخر سال جاری میلادی در ایالات متحده دیدار دارند.

توافق‌های صلح موسوم به «ابراهیم» در زمان دولت دونالد ترامپ بین اسرائیل و چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان به‌‌دست آمد، اما عربستان تاکنون از عادی‌سازی روابط با عربستان اجتناب کرده است.

جو بایدن تا ماه گذشته تأکید داشت که تا عادی شدن رابطه اسرائیل و عربستان «راه درازی مانده»، اما پس از سفر اخیر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان، به سایت اکسیوس گفت: «شاید عادی‌سازی رابطه بین این دو کشور میسر باشد» اما جزئیاتی ارائه نکرد.

وال استریت جورنال به اعزام ناوها، جنگنده‌ها و صدها نظامی جدید آمریکا به خلیج فارس طی دو ماه گذشته اشاره کرده و می‌نویسد آمریکا از این طریق در تلاش برای دادن تعهدات امنیتی به عربستان است، اما خود نیز از دولت ریاض انتظار دارد تا از چین فاصله بگیرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، وال استریت جورنال، فایننشال تایمز/د.خ/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *