واکنش نظامی ایالات متحده به مانور دریایی روسیه و چین در نزدیکی آلاسکا 

مانور دریایی هفته گذشته روسیه و چین با چند کشتی در سواحل آلاسکا، واکنش نظامی ایالات متحده را به دنبال داشت، هرچند این نمایش قدرت، تهدیدی برای آمریکا و کانادا نبود.

یک سخنگوی ستاد فرماندهی شمالی آمریکا (نورت‌کام) به شبکه سی‌ان‌ان گفت که «نورت‌کام» و فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی، «هواپیماها و کشتی‌هایی را برای نظارت بر گشت‌زنی‌های کشتی‌های روسیه و چین در آب‌های بین‌المللی» مستقر کرده‌اند.

دن سالیوان و لیزا مورکوفسکی، سناتورهای جمهوری‌خواه آلاسکا، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که در مجموع «۱۱ کشتی روسی و چینی» در نزدیکی جزایر آلیوتی (الیوشن) در حال عملیات بودند و در واکنش به این اقدام، چهار ناوشکن نیروی دریایی آمریکا به این منطقه اعزام شده‌اند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «بر اساس برنامه همکاری سالانه ارتش چین و روسیه، کشتی‌های دریایی دو کشور اخیرا گشت‌های دریایی مشترکی را در آب‌های مربوطه در غرب و شمال اقیانوس آرام انجام داده‌اند.»

او افزود: «این اقدامات هیچ شخص ثالثی را هدف قرار نداده و ربطی به وضعیت کنونی بین المللی و منطقه‌ای ندارد.»

سناتور سالیوان نیز گفت که این اقدام کشتی‌های چینی و روسی، تابستان گذشته نیز رخ داد و در آن زمان توسط یک کشتی گارد ساحلی ایالات متحده که در حال گشت زنی معمول بود، متوقف شد.

سناتور سالیوان افزود که این پاسخ «ملایم» باعث شد تا او برای آمادگی در ارسال یک پاسخ قوی‌تر در آینده، به رهبران نظامی ارشد بیشتر فشار بیاورد.

او‌ گفت: «این اقدام پیام محکمی به شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ارسال می‌کند، این‌که ایالات متحده در حفاظت از منافع ملی حیاتی خود در آلاسکا تردیدی نخواهد داشت.»

بر اساس گزارش اطلاعاتی آمریکا در ماه ژوئیه، روسیه و چین همکاری‌های دفاعی و اقتصادی خود را پس از حمله به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند. این کشورها همچنین به طور مکرر تعهد خود را نسبت به تقویت روابط نظامی فی مابین، اعلام کرده‌اند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *