واکنش پنتاگون به «مونتاژ پهپادهای ایرانی» در روسیه؛‌ از تمام ابزارها برای مختل‌ کردن اقدامات «مخرب» استفاده می‌کنیم

یکی از سخنگویان پنتاگون در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، در پاسخ به پرسشی درباره ساخت پهپاد‌های جمهوری اسلامی در روسیه گفت: «ما در اوایل ژوئن ۲۰۲۳ اعلام کردیم که همکاری نظامی رو به رشد بین روسیه و جمهوری اسلامی، چگونه تداوم جنگ وحشیانه روسیه در اوکراین را ممکن می‌کند.»

گرن گارن با اشاره به اینکه روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی برای حمله به اوکراین و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم استفاده می‌کند، افزود: «روسیه تا ماه مه، صدها پهپاد تهاجمی انتحاری و تجهیزات مربوط به تولید پهپاد را از جمهوری اسلامی دریافت کرده و به نظر می‌رسد همکاری نظامی روسیه و جمهوری اسلامی در حال گسترش است.»

گرن گارن تاکید کرد: «ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد به تازگی این همکاری، پیشرفت بیشتری کرده و همانطور که پیش‌تر اعلام شد، روسیه با جمهوری اسلامی برای تولید پهپادهای ایرانی در داخل روسیه همکاری می‌کند و نشانه‌هایی از راه‌اندازی کارخانه تولید پهپاد توسط روسیه ـ با استفاده از قطعات ارائه شده توسط جمهوری اسلامی ـ وجود دارد.»

این سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، با بیان اینکه شراکت دفاعی روسیه و جمهوری اسلامی برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی مضر است، خاطر نشان کرد که ایالات متحده از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای «افشا و مختل کردن» این فعالیت‌ها، استفاده خواهد کرد.

گرن گارن در پایان تاکید کرد که آمریکا به حمایت از اوکراین با «کمک‌های امنیتی» ـ که برای دفاع از قلمرو مستقل خود در برابر «تجاوزات مستمر روسیه» به آن نیاز دارد ـ ادامه خواهد داد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی که هفته پیش منتشر کرد با استفاده از اسنادی گزارش داد روسیه قصد دارد پهپادهای «شاهد ۱۳۶» پیشرفته‌تر و کارآمدتری تولید کند.

طبق این گزارش مهندسان از جمله در حال بررسی ایجاد توانایی حملات دسته‌جمعی هستند که در آن پهپادها به طور مستقل حمله به یک هدف را هماهنگ می‌کنند.

این گزارش می‌گوید که روسیه همچنین در مسیر خود برای تولید انبوه این پهپادها که می‌توانند بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را طی کنند، به طور مستمر در حال پیشرفت است.

گزارش واشنگتن پست می‌گوید روسیه در کارخانه‌ای که تاسیس کرده برای خود هدف تولید ۶ هزار پهپاد تا تابستان ۲۰۲۵ را تعیین کرده است اما به نظر می‌رسد که به این هدف در آن مدت تعیین شده نرسد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *