وزارت اطلاعات ایران مدعی دستگیری «امرای داعش» مرتبط با انفجارهای کرمان

ملی مذهبی _ وزارت اطلاعات ایران روز جمعه ۲۹ دی (۱۹ ژانویه) اعلام کرد مامورانش توانسته‌اند دو تن از «امیران داعش ولایت خراسان» به نام‌های محمد عمران تنویر با اسم مستعار «ابوعمران» و «مهتاب» را دستگیر کنند.

به ادعای این وزارتخانه، محمد عمران تنویر «متخصص بمب‌سازی» بوده که ۸ سال پیش به داعش پیوسته و مهتاب نیز «در پوشش کارگری» وارد کشور شده و اکنون تحت بازجویی قرار دارد. به گفته وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی این دو نفر با «عبدالله تاجیکی» مرتبط بوده‌اند.

پیش‌تر این نهاد اطلاعاتی با انتشار بیانیه‌ای عامل اصلی انفجارهای کرمان را فردی تاجیکستانی با نام مستعار«عبدالله تاجیکی» عنوان کرده بود که در کار «تولید بمب‌های دست‌ساز» تخصص داشته و پس از ساخت بمب‌ها نهایتا دو روز قبل از حملات مرگبار کرمان از ایران خارج شده است.

دو انفجار در مراسم چهارمین سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران در کرمان ۹۰ کشته و ۳۶۸ زخمی برجای گذاشت. گروه داعش چند روز پس از این حملات مسئولیت آن را برعهده گرفت.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای پیرامون انفجارهای شهر کرمان، مدعی شده که «یکی از امرای داعش خراسان» را بازداشت کرده است. این سومین اطلاعیه وزارت اطلاعات پس از انفجارهای تروریستی شهر کرمان است. در این اطلاعیه وزارت اطلاعات مدعی دستگیری تعدادی از «سرکردگان داعشی» شده است.

وزارت اطلاعات در بیانیه خود گفته که پس از انفجارهای کرمان «و در ادامه‌ جمع‌آوری‌های گسترده‌ی اطلاعاتی و تدابیر امنیتی در داخل و خارج از کشور، اطلاعات قابل توجهی از لایه‌های دخیل در طراحی و اجرای» این انفجارها به دست آمده که در نتیجه «تعداد دیگری از عناصر مرتبط با واقعه‌ی مذکور، در سطوح برخی سرکردگان گروهک مزدور داعش تا عوامل عملیاتی و از اتباع چند کشور، شناسایی، بازداشت و به بازداشتگاه‌های کشور منتقل شدند».

علاوه بر این در این اطلاعیه آمده که «یکی از سرکردگان داعشی به‌ نام “محمد عمران تنویر” با نام مستعار “ابوعمران” را بازداشت کرده و مدعی است که «از اُمرای داعش موسوم به ولایت خراسان» است.

در این اطلاعیه بدون ذکر نام، گفته شده که یکی دیگر از امیران داعش با نام مستعار «مهتاب» نیز بازداشت شده که «از عوامل مرتبط با عبدالله تاجیکی» سازنده بمب‌های انفجارهای کرمان بوده است.

وزارت اطلاعات همچنین از «شناسایی و بازداشت یک تروریست که قصد انجام عملیات تروریستی در بارگاه یکی از امامزادگان در حومه‌ی شهر مقدس مشهد را داشت» خبر داده است.

در دو انفجار در چهارمین مراسم سالگرد قاسم سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه در شهر کرمان بیش از ۹۰ نفر کشته شدند. گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) پس از این حملات با پذیرفتن مسئولیت دو انفجار آن را «ادامه کارزار» خود «علیه شیعیان» اعلام کرد.  داعش خراسان پس از این حملات تروریستی در کرمان، حملاتی تروریستی را نیز در کابل علیه شیعیان ترتیب داده است. 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه جدید خود همچنین ادعا کرده است که مامورانش توانسته‌اند دو تن از «اتباع خارجی» را که با هدف «انجام عملیات مجدد» وارد این استان شده بودند محاصره کرده و در جریان تیراندازی متقابل بکشند.به گفته وزارت اطلاعات ایران، این دو نفر قصد داشتند در یک «سناریوی دو مرحله‌ای» به یکی از مراکز انتظامی کرمان حمله کنند.در بیانیه صادره همچنین آمده است که وزارت اطلاعات توانسته شمار دیگری از «سرکردگان داعش» را دستگیر کند و یک نفر نیز با نام مستعار «عادل پنجشیری» که طبق آخرین ردیابی‌ها وارد غرب تهران شده، هنوز متواری است. وزارت اطلاعات ایران در بیانیه قبلی خود از بازداشت ۳۵ نفر در ارتباط با حملات کرمان خبر داده بود.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *