وزارت خارجه آمریکا: در جریان انتقال لوح های هخامنشی به هیات همراه رئیسی نبودیم

 
وزارت امور خارجه ایالات متحده می‌گوید در انتقال بخشی از لوح‌های هخامنشی از سوی دانشگاه شیکاگو به دولت ایران در آستانه سفر ابراهیم رئیسی به نیویورک نقش نداشته است.

یک سخنگوی این وزارت‌خانه در پاسخ به سوال بی‌بی‌سی فارسی در این باره گفت: «برداشت ما این است که دانشگاه شیکاگو، در سی‌ام اوت ۳۵۰۰ لوح گلی را که برای تحقیق قرض گرفته بود، به نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل متحد بازگردانده است.»

او افزود: «وزارت خارجه آمریکا در این انتقال نقش نداشته است.»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود،‌ همراه با « ۳۵۰۶ لوح تاریخی مربوط به دوره هخامنشی» به تهران بازگشت.

بازگشت الواح هخامنشی با تبلیغات رسانه‌های حکومتی همراه بود که آن را «سوغاتی رئیسی از آمریکا»‌ نامیدند.

چهار سال پیش در دولت حسن روحانی هم بیشتر از ۱۷۰۰ لوح از این مجموعه لوح های تاریخی تخت جمشید به ایران بازگردانده شده بود.

این الواح در حالی با ایران بازگردانده می‌شوند که پنج سال پیش دیوان عالی آمریکا، بالاترین مرجع قضایی این کشور، درخواست گروهی از شهروندان آمریکایی را که در سال ۱۹۹۷ در جریان یک بمبگذاری در اسرائیل مجروح شده بودند، برای مصادره لوح‌‌های هخامنشی متعلق به ایران و فروش آنها به عنوان غرامت، رد کرده بود.

از میان هزاران لوح هخامنشی که به مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به ودیعه سپرده شده‌، در سال ۱۳۲۷ تعداد ۱۷۹ لوح، در سال ۱۳۵۰ تعداد ۳۷ هزار و ۷۴ خرده لوح به ایران بازگردانده شد.

در سال ۱۳۸۳ هم تعداد ۳۰۰ لوح دیگر به موزه ملی ایران ارسال شد.



فیلمها و خبرهای بیشتر در کانال تلگرام پیک ایران

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *