وزیر خارجه آمریکا با «نکوهش روسیه» خواستار «پایان جنگ» در اوکراین شد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه در سخنرانی خود در «شورای امنیت» سازمان ملل متحد، با «نکوهش روسیه» به دلیل پیامد‌های ناموجه و نامعقول جنگ اوکراین بر «امنیت غذایی جهانی»، خواستار «پایان جنگ» اوکراین شد.

به گزارش صدای آمریکا، آنتونی بلینکن گفت: «هر عضو سازمان ملل باید به مسکو بگوید بس است؛ استفاده از دریای سیاه برای باج‌خواهی بین‌المللی کافی است.»

وزیر خارجه ایالات متحده در سخنان خود خطاب به روسیه تصریح کرد: «کافی است که آسیب‌پذیرترین کشور‌های جهان را به عنوان اهرم فشار در نظر بگیریم؛ این جنگ نا‌موجه و نامعقول را بس کنید.»

بلینکن «استفاده ابزاری» روسیه از دریای سیاه را «باج‌خواهی» خواند و درباره پیامدهای آن بر صادرات غلات اوکراین ـ که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد ـ هشدار داد.

در ادامه، آنتونی بلینکن به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت، تاکید کرد که جنگ اوکراین به عنوان «عامل اصلی ناامنی غذایی»، ۱۱۷ میلیون نفر را در سال گذشته به محرومیت شدید دچار کرده است.

در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا، نماینده روسیه اما در شورای امنیت، نگرانی غرب را رد کرد و کشور‌های غربی را به تلاش برای «شیطان جلوه دادن روسیه» متهم کرد.

همزمان نماینده روسیه ادعا کرد که در صورت برآورده شدن خواسته‌های روسیه، آنها به توافق صدور غلات دریای سیاه خواهند پیوست.

همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا خواستار احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و دسترسی بی قید و شرط به کمک برای نیازمندان شد. شورای امنیت همچنین بر لزوم «شکستن چرخه معیوب» بین درگیری‌های مسلحانه و ناامنی غذایی» تاکید کرد.

در جلسه پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد، روسیه با فشار چین، کشورهای در حال توسعه و کشورهای غربی برای جلوگیری از «بحران جهانی غذا» و راه اندازی مجدد صدور غلات اوکراین، در تنگنای بین‌المللی قرار گرفت و اعلام کرد که در صورت «تحقق شرایط خاص»، بار دیگر به این توافق می‌پیوندد.

پیشتر سازمان ملل و اعضای شورای امنیت، روسیه را به دلیل خارج شدن از «توافق صدور غلات» دریای سیاه و «ممانعت از ارسال مواد غذایی» مقصر دانسته و از «حمله به بنادر اوکراین» ، «نقض قوانین بین‌المللی» و «هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین » به شدت انتقاد کردند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *