وزیر خارجه عراق خواستار عذرخواهی ایران برای حمله به اربیل شد

وزیر خارجه عراق خواستار عذرخواهی جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل حمله به اربیل، مرکز اقلیم کردستان، شد و گفت تهران باید سند نشان دهد که «پایگاه موساد» را زده است.

فواد حسین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت‌وگو با وب‌سایت اماراتی «نشنال» که متن آن روز چهارشنبه دوم اسفند منتشر شد، گفت: «ما خواهان عذرخواهی و ارائه سند هستیم… آن‌ها [مقامات جمهوری اسلامی] از پایگاه موساد حرف می‌زنند، به ما سند بدهید».

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد ۲۶ دی‌ماه امسال به اهدافی در اربیل حمله کرد و مدعی شد که در این حملات مقرهای مرتبط با موساد‌ را منهدم کرده است؛ ادعایی که دولت مرکزی عراق و مقام‌های اقلیم کردستان آن را رد کردند.

ایران مهرماه پارسال نیز مناطقی در اربیل و سلیمانیه را با موشک هدف قرار داد.

وزیر خارجه عراق با اشاره به سفر خود به ایران پس از حمله اول سپاه پاسداران به مرکز اقلیم کردستان، اظهار داشت: «ما به آن‌ها گفتیم آنچه شما می‌گویید بی‌پایه و اساس است».

فواد حسین افزود: «رک بگویم، حتی خود آن‌ها هم نمی‌دانستند درباره چه حرف می‌زنند. در همان جلسه، هرکدام از مقام‌ها یک حرفی می‌زد».

عراق پس از حمله دوم جمهوری اسلامی ایران به خاک این کشور، از تهران به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرد.

وزارت خارجه عراق در نامه‌های خود به دبیرکل سازمان و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد که حمله جمهوری اسلامی «تجاوز، نقض آشکار حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت مردم عراق است».

فواد حسین در گفت‌وگو با وب‌سایت «نشنال» بار دیگر ایران را تهدید کرد که کشورش همچنان می‌تواند خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی شکایت بغداد شود.

او تأکید کرد «اگر ایران به حملات خود ادامه دهد، قطعا داستان دیگری اتفاق خواهد افتاد».

وزیر خارجه عراق گفت: «ایرانی‌ها ادعا می‌کنند که به مقرهای موساد حمله کرده‌اند. این بی‌پایه و اساس است. اما همچنان این ادعا را می‌فروشند، نمی‌دانم به کی، شاید به مردمشان اما هیچ کسی حرفشان را باور نمی‌کند… آن‌ها غیرنظامیان را کشتند، یک خانواده را کشتند، یک طفل ۱۱ ماهه. و بعد دم از تروریست‌ها و پایگاه موساد می‌زنند. مسلم است که کسی باور نمی‌کند».

وزیر خارجه عراق با اشاره به حملات متقابل ایران و پاکستان به خاک یکدیگر در ماه گذشته گفت: «آن‌ها به پاکستان حمله کردند؛ روز بعد، پاکستان به آن‌ها حمله کرد و بعد [مقام‌های ایرانی] برای عذرخواهی به پاکستان رفتند».

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *