وزیر خارجه لیبی در پی دیدار با همتای اسرائیلی خود تعلیق شد

نخست وزیر لیبی روز یکشنبه ۵ شهریور در پی اظهارات وزیر خارجه اسرائیل درباره دیداری که هفته گذشته با همتای لیبیایی خود داشته است، نجلا منقوش، وزیر خارجه این کشور را تعلیق کرد و دستور تحقیق در این زمینه داد.

اظهارات مقامات اسرائیلی درباره این دیدار اعتراضات محدودی را در لیبی به دنبال داشت، کشوری که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت خارجه لیبی می‌گوید که خانم منقوش درخواست دیدار با نمایندگان اسرائیل را رد کرده و آن‌چه رخ داده است «یک مواجهه بدون آمادگی و اتفاقی در جریان جلسه‌ای در وزارت امور خارجه ایتالیا» بوده است.

الی کوهن گفته است که در این دیدار طرفین درباره همکاری‌های احتمالی گفت‌وگو کرده‌اند، اما وزارت خارجه لیبی تاکید دارد که در این دیدار اتفاقی درباره هیچ موضوعی «بحث و توافق نشده و هیچ نتیجه‌گیری هم در کار نبوده است.» این وزارتخانه سپس تصریح کرده که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را کاملا رد می‌کند.

اسرائیل از سال ۲۰۲۰ تاکنون با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان رابطه رسمی برقرار کرده که این امر با میانجی‌گری‌های ایالات متحده ممکن شده است.

وزیر خارجه اسرائیل عنوان کرده است: «من با وزیر خارجه [لیبی] درباره ظرفیت‌های بزرگ بالقوه در روابط دو کشور صحبت کردم.»

همچنین وزارت خارجه اسرائیل هم اعلام کرده که آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا، زمینه این دیدار را فراهم کرد و افزوده است که وزرای خارجه دو کشور درباره همکاری‌های احتمالی کمک‌های اسرائیل در زمینه‌های بشردوستانه، کشاورزی و آب صحبت کرده‌اند.

الی کوهن می‌گوید که با خانم منقوش در مورد اهمیت حفظ میراث یهودی در لیبی هم صحبت کرده است.

نجلا منقوش اوایل مرداد ماه از تهران نیز بازدید کرد که تصاویر او با حجاب حداقلی در کنار وزیر خارجه ایران توجهات مخالفان جمهوری اسلامی را برانگیخت.

سیاست خارجی لیبی بر اثر سال‌ها جنگ و اختلافات داخلی بر سر تصرف دولت پیچیده شده است.

دولت وحدت ملی اوایل سال ۲۰۲۱ از طریق فرایند صلح‌آمیزی که مورد حمایت سازمان ملل متحد بود روی کار آمد، اما مشروعیت آن از اوایل سال ۲۰۲۲ توسط پارلمان مستقر در شرق کشور پس از تلاش ناموفق برای برگزاری انتخابات به چالش کشیده شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *