پاکستان پروژه خط گاز با ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا معلق کرد

تنها دو روز پس از امضای قرارداد تجاری پنج ساله بین ایران و پاکستان، مقام‌های اسلام‌آباد اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تکمیل پروژه خط لوله گازی با ایران را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

بر اساس اظهارات مکتوبی که مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان به مجلس این کشور داده است، پاکستان تحت قرارداد خرید و فروش گاز، یک اخطاریه فورس ماژور به ایران صادر کرده است که در نتیجه، تعهدات پاکستان تحت این قرارداد را به حال تعلیق در می‌آورد.

فورس ماژور یا قوه قهریه یکی از شروط مندرج در قراردادها است که بار مسئولیت را برای امور طبیعی و ناگزیری که انجام تعهدات قرارداد را مختل می‌کند، از طرفین قرارداد برمی‌دارد و مانع انجام تعهدات مندرج در قرارداد از سوی طرفین می‌شود.

وزیر نفت پاکستان همچنین به این موضوع اشاره کرد که ایران به اعلام وضعیت فورس ماژور اعتراض کرده است.

پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که از ۱۰ سال پیش در حال ساخت بوده، نیازمند آن است که پاکستان احداث آن را در بخشی که در آن کشور قرار می‌گیرد، به پایان برساند.

این کار طبق قرارداد سال ۲۰۰۹، باید تا پایان سال ۲۰۱۴ انجام می‌شد اما پروژه متوقف شد و این موضوع با اعتراض ایران مواجه شد. ایران تاکنون دو میلیارد دلار در بخش خود برای این خط لوله هزینه کرده است.

اعلام تعلیق تکمیل این پروژه از سوی پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که دو روز پیش از آن، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در سفر به اسلام‌آباد، قرارداد تجاری پنج‌ساله‌ای را به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار با پاکستان کشور امضا کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان در این سفر که روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد انجام شد، مشخصا از پاکستان خواسته بود تا پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را که از سال ۲۰۱۴ تا به امروز به تعویق افتاده است، در بخش پاکستانی تکمیل کند.

واشینگتن مخالف احداث این خط لوله است و می‌گوید که این کار نقض تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران به‌شمار می‌آید.

با استفاده از پایگاه خبری داون پاکستان، آف‌شور تکنالاجی و وایون؛ پ. پ./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *