پرداخت وام اجاره مسکن به «کمتر از یک سوم» متقاضیان

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه، هفتم اسفندماه، با بیان اینکه حملهٔ زمینی به رفح ضروری است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور طرحی را برای تخلیهٔ غیرن‍ظامیان از «مناطق جنگی» در غزه پیشنهاد داده است.

دفتر آقای نتانیاهو بدون اشاره به جزئیات، چگونگی و مکان انتقال غیرنظامیان گفت که این طرح به کابینهٔ جنگ اسرائیل ارائه شده است.

رسانه‌های مصری مرتبط با دولت مصر گزارش دادند که این اعلامیه پس از آن منتشر شده است که «کارشناسان» مصر، قطر و ایالات متحده در دوحه با نمایندگان اسرائیل و گروه افراطی حماس دیدار کردند که آخرین تلاش برای برقراری آتش‌بس قبل از ماه رمضان است.

حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

ایالات متحده، متحد اسرائیل، گفت که تلاش‌های میانجی‌گری مستمر باعث ایجاد «تفاهم» برای آتش‌بس و آزادی گروگان شد، در حالی که یک منبع حماس گفت که این گروه بر خروج نیروهای اسرائیلی اصرار دارد.

دولت‌های کشورهای مختلف و سازمان‌های امدادی بارها از اینکه تهاجم به رفح منجر به تلفات گسترده غیرنظامیان شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

بیش از ۱.۴ میلیون فلسطینی که بیشتر آنها از مناطق دیگر آواره شده‌اند، در رفح به‌سر می‌برند. شهر رفح همچنین نقطه ورود کمک‌های ضروری است که از طریق مصر وارد می‌شود.

جزئیات بیشتر از گفت‌وگوها

مشاور امنیت ملی کاخ سفید از توافق بر سر «خطوط اساسی» برای شکل‌گیری آتش‌بس در غزه و تبادل زندانیان فلسطینی با گروگان‌های اسرائیلی خبر داد و نخست‌وزیر اسرائیل گفت در صورت رسیدن به توافق، حمله به شهر رفح به تأخیر می‌افتد.

جیک سالیوان روز یکشنبه ۶ اسفند به شبکه سی‌ان‌ان گفت در دیدار مقامات آمریکا، مصر، اسرائیل و قطر در پاریس، بر سر خطوط کلی آتش‌بس اجماع صورت گرفت.

او گفت اکنون باید مصر و قطر با نمایندگان گروه افراطی حماس به‌صورت غیرمستقیم مذاکره کنند تا جزئیات توافق نیز نهایی شود و افزود: «نهایتا این حماس است که باید تصمیم بگیرد آیا مایل به آزادی گروگان‌های اسرائیلی هست یا نه».

مشاور امنیت ملی جو بایدن در ادامه تصریح کرد مذاکرات در جریان است و ابراز امیدواری کرد در روزهای آتی طرف‌های به یک توافق قطعی و نهایی برسند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو از احتمال به تأخیر افتادن عملیات نظامی اسرائیل به رفح در صورت رسیدن به توافق با حماس خبر داد.

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس گفت اگر توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیل حاصل شود، حمله به شهر رفح در جنوب نوار غزه «تاحدی به تأخیر می‌افتد.»

او در عین حال افزود اگر این توافق شکل نگیرد، حمله به رفح انجام خواهد شد: «وقتی عملیات رفح را آغاز کنیم، مرحله شدید جنگ چند هفته تا رسیدن به نتیجه طول می‌کشد، نه چند ماه.»

آقای نتانیاهو همچنین مدعی شد بین چهار تا شش گردان نظامی حماس در رفح جمع شده‌اند.

از سوی دیگر، رسانه‌های مصری نزدیک به دولت این کشور نیز روز یکشنبه گزارش دادند که مذاکرات برای آتش‌‍بس در دوحه با حضور نمایندگان آمریکا، مصر، قطر، اسرائیل و حماس از سر گرفته شده است.

هیئتی از اسرائیل به رهبری دیوید بارنیا، رئیس موساد مسئول مذاکرات در قطر است.

رسانه‌های اسرائیلی نیز با اشاره به نشست کابینه جنگ این کشور از «پیشرفت» در مذاکرات مربوط به آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها و زندانیان خبر دادند.

پیش از نشست شامگاه شنبه تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو به رسانه‌های این کشور گفت مذاکره‌کنندگان از پاریس «دست خالی برنگشتند».

به نوشته هاآرتص، آزادی ۴۰ تن از ۱۳۴ گروگان، شامل آخرین گروه از زنانی که در اسارت گروه افراطی حماس مانده‌اند، مردان سالمند و مردان دیگری که مجروح و بیمار هستند، در جریان یک توقف شش هفته‌ای در عملیات جنگی اسرائیل در غزه به عنوان مرحله نخست توافق در کانون مذاکرات پاریس بوده است.

در این میان، یک بیانیه انتشار یافته در شنبه شب از سوی رئیس دفتر سیاسی حماس گزارش‌های اسرائیلی در خصوص «نرمش» از سوی حماس را «تبلیغات اسرائیلی» توصیف کرد.

بیانیه حماس افزود شروط این گروه برای توافق کماکان «پایان جنگ، خروج ارتش اسرائیل از نوار غزه، رفع محاصره و احیای این باریکه است».

نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی استعفا داد

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گوید که استعفای خود را به محمود عباس، رئیس این تشکیلات تسلیم کرده است. تشکیلات فلسطینی، کنترل امور در کرانه باختری اشغالی را بر عهده دارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است که آقای اشتیه دلیل استعفایش را «فرصت دادن به شکل‌گیری اجماعی گسترده در میان فلسطینی‌ها برای ترتیبات سیاسی پس از جنگ غزه» عنوان کرده است.

محمود عباس اعلام کرده بود که به دنبال تشکیل دولتی فراگیرتر و متشکل از تکنوکرات‌ها است.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه؛ د.خ/ ع.م / پ.پ

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *