«پرستاره، پربیننده و پردرآمد»؛ آمارهای بی‌سابقه در جام جهانی اخیر فوتبال زنان

آخرین دوره جام جهانی فوتبال زنان که به طور مشترک در استرالیا و نیوزیلند برگزار شد، آمارهای بی‌سابقه‌ای را در زمینه‌های مختلف به ثبت رساند که موجب شد جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، این دوره را «بهترین و بزرگترین» جام جهانی زنان بخواند.

بر اساس آمارها، مسابقه پایانی جام جهانی زنان ۲۰۲۳ که میان دو قدرت بزرگ فوتبال جهان، اسپانیا و انگلیس برگزار شد، رکورد بینندگان تلویزیونی در دو کشور را شکاند.

این بازی فقط بیش از ۱۲ میلیون بیننده در شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی وان داشت که رکورد فینال تنیس ویمبلدون مردان را که در ماه گذشته برگزار شده بود و ۱۱.۳ میلیون نفر بود، شکست.

همچنین فینال جام جهانی زنان امسال از شبکه آی‌تی‌وی بریتانیا نیز پخش شد که در مجموع آمار بینندگان تلویزیونی این بازی را در لحظه اوج خود به ۱۴.۴ میلیون نفر رساند.

خبرگزاری رویترز نوشت که این رقم، یک رکورد جدید برای تعداد بیننده تلویزیونی یک فینال جام جهانی فوتبال زنان است.

در اسپانیا نیز ۸.۸ میلیون نفر دست‌کم بخشی از فینال این مسابقات را از طریق تلویزیون تماشا کردند که از این میان، بیش از ۵۶ درصد از تماشاگران مرد بودند.

این آمار نیز بیشترین میزان مخاطب تلویزیونی در اسپانیا برای یک بازی فوتبال زنان را نشان می‌دهد.

بازی‌های این دوره از جام جهانی فوتبال زنان در دیگر کشورها از جمله آمریکا نیز پرمخاطب بود. چین هم برای بازی این کشور مقابل انگلیس حدود ۵۴ میلیون تماشاگر تلویزیونی ثبت کرد.

اما آنچه توجه بیشتری را به خود جلب کرده، استادیوم‌های پر این دوره از مسابقات بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود ۷۵ هزار نفر ورزشگاه سیدنی را در بازی فینال پر کردند. در نیوزیلند نیز با این که این کشور سرزمین راگبی است، بیش از ۷۰۰ هزار نفر برای تماشای مسابقات به استادیوم‌ها رفتند.

بازی تیم ملی فوتبال زنان استرالیا در مرحله نیمه نهایی که منجر به شکست این تیم شد، ۱۱.۵ میلیون بیننده داشت. این در حالی است که استرالیا کلاً دارای ۲۶ میلیون نفر جمعیت است.

سودآورترین جام جهانی زنان

با این که چند هفته پیش از برگزاری مسابقات، تنش‌ها درباره حق پخش تلویزیونی آنها بالا گرفته بود، اما بر اساس اعلام فیفا، جام جهانی ۲۰۲۳، با بیش از ۵۷۰ میلیون دلار، سودآورترین جام جهانی زنان بود.

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا، گفته است که این رویداد «به ما اجازه داد که از آستانه سودآوری عبور کنیم.»

نهمین دوره جام جهانی فوتبال زنان، همچنین بزرگترین دوره از نظر تعداد تیم‌های حاضر بود.

در حالی که در مسابقات قبلی ۲۴ تیم حضور داشتند، در این دوره به ۳۲ کشور اجازه حضور در جام جهانی زنان داده شده بود.

این گسترش جام جهانی به تعداد تیم‌های بیشتر، موجب درخشش نسبی برخی از تیم‌ها از جمله مراکش، جامائیکا و آفریقای جنوبی شد و نسل جدیدی از بازیگران را به میدان آورد.

پیتر گرهاردسون سرمربی تیم سوئد گفت: «این جام جهانی باورنکردنی بود، تیم‌های زیادی پیشرفت کردند.»

به عقیده ناظران، با وجود غافلگیری بزرگ، یعنی حذف تیم ملی آمریکا، جام جهانی امسال به ویژه از نظر شور و شوقی که در مردم برانگیخت، فوتبال زنان را وارد دوره جدیدی کرده است.

پیشرفت‌ها در فوتبال زنان جهان در حالی صورت می‌گیرد که زنان در ایران حتی برای ورود به ورزشگاه‌ها همچنان با ممنوعیت‌ مواجه‌اند.

فدراسیون جهانی فوتبال از پنج سال پیش از ایران خواسته که اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را صادر کند، ولی فدراسیون فوتبال ایران و سایر نهادهای امنیتی و انتظامی به بهانه نداشتن «زیرساخت‌های لازم» تاکنون از اجرای کامل این دستور طفره رفته‌اند.

در پی فشارهای چند ساله فیفا، جمهوری اسلامی پارسال پس از چند بازی ملی و باشگاهی به شکل محدود اجازه داد زنان در چند ورزشگاه فوتبال حضور یابند.

اما با آغاز اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱، از بیم حضور زنان بدون حجاب اجباری و سر دادن شعارهای ضد حکومتی، بار دیگر درهای ورزشگاه‌ها را به روی آنان بست و تا چند ماه بازی‌های فوتبال در ورزشگاه‌های مختلف بدون تماشاگر برگزار شد.

بر اساس گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ م.ت/ب.ب

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *