پرونده رابرت مالی؛ ابراز نگرانی عضو ارشد کنگره آمریکا در مورد نشت اطلاعات حساس دولتی

رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با ابراز نگرانی از نشت اطلاعات دولتی در آمریکا، خواستار پاسخگویی وزارت خارجه این کشور در مورد انتشار یک سند ادعایی درباره «تعلیق مجوز امنیتی» رابرت مالی، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران، شده است.

مایکل مک‌کال، نماینده ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، شامگاه دوشنبه ششم شهریور با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «اگر این یادداشت معتبر باشد، بسیار نگران‌کننده است، به‌ ویژه به این دلیل که در مدت اخیر این اولین بار نیست که به نظر می‌رسد روزنامه بلندگوی رژیم ایران [تهران تایمز] به اطلاعات حساس دولت آمریکا دسترسی یافته، در حالی که کنگره در بی‌اطلاعی نگاه داشته می‌شود.»

آقای مک‌کال افزود: «من از وزارت خارجه در مورد ماجرای کنونی رابرت مالی درخواست شفافیت کرده‌ام و همچنان خواستار پاسخ خواهم بود».

رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان تأکید کرد: «این موضوع اخیر [انتشار سند در تهران تایمز] سؤالات جدی در مورد چگونگی دستیابی رژیم به این سند بالقوه معتبر و این که چه اطلاعات حساس یا طبقه‌بندی‌شده دیگری ممکن است داشته باشند، مطرح می‌کند».

او با ابراز نگرانی از ایجاد یک حفره امنیتی در وزارت خارجه آمریکا، از مقام‌های این وزارتخانه خواست که «یک بررسی امنیتی از بالا به پایین انجام دهد».

روز یکشنبه، روزنامه انگلیسی‌زبان «تهران تایمز» چاپ تهران که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است، در گزارشی اختصاصی با عنوان «حرف نهایی» ادعا کرد که به یک یادداشت ارین اسمارت، مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا، درباره «تعلیق مجوز امنیتی» رابرت مالی دسترسی یافته است.

در این زمینه وبسایت پولیتیکو شامگاه دوشنبه به نقل از یک منبع مطلع از روند تحقیقات در مورد رابرت مالی که نامش فاش نشده و سند اصلی را مشاهده کرده، نوشت نسخه‌ای که تهران‌تایمز به آن دسترسی پیدا کرده به نظر می‌رسد با نسخه اصلی یادداشت مطابقت دارد.

پولیتکو همچنین به نقل از یک مقام ارشد پیشین در دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه آمریکا نوشت که صورت‌بندی این سند، زبان، تاریخ، و نام‌هایی که در آن به چشم می‌خورد، همه مطابق استانداردهای وزارت خارجه است.

نسخه منتشر شده در تهران تایمز، زیر عنوان «حساس اما طبقه‌بندی‌نشده» منتشر شده، و تهران تایمز می‌گوید، در این یادداشت سه دلیل برای این تعلیق ذکر شده که درباره «رفتار شخصی، مدیریت اطلاعات حفاظت‌شده و استفاده از فناوری اطلاعات» از سوی آقای مالی است.

هنوز وزارت خارجه آمریکا به سند ادعایی تهران تایمز واکنشی نشان نداده و رادیو فردا نیز مستقلاً قادر به تأیید اصالت این سند نیست. همچنین تا کنون واکنشی از سوی رابرت مالی در این مورد منتشر نشده است.

هشتم تیرماه سال جاری، وزرات خارجه آمریکا اعلام کرد رابرت مالی به دلیل تعلیق مجوز امنیتی‌اش به مرخصی بدون حقوق رفته و ابرام پالی عهده‌دار وظایف نمایندگی ویژه دولت بایدن در امور ایران خواهد شد.

از آن زمان به بعد، روزنامه تهران‌تایمز چندین گزارش درباره دلایل احتمالی تعلیق مجوز امنیتی مالی منتشر کرده است.

اما سند ادعایی اخیر موجب شد که بار دیگر انتقاد اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از عملکرد وزارت خارجه این کشور درباره مالی افزایش یابد.

ماه گذشته، مایکل مک‌کال پس از نشست محرمانه اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با مقامات وزارت خارجه گفت که دولت آمریکا قادر نبود درباره پرونده رابرت مالی جزئیات جدیدی ارائه کند.

در میانه جنجال‌ها بر سر تعلیق مجوز امنیتی رابرت مالی، دانشگاه پرینستون روز ۲۴ مرداد اعلام کرد که او از ترم تحصیلی پاییز امسال به عنوان استاد مهمان در دانشکده امور دولتی و بین‌المللی این دانشگاه به تدریس خواهد پرداخت.

آقای مالی در ژانویه سال ۲۰۲۱ و به دنبال روی کار آمدن دولت جو بایدن به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران منصوب شده بود.

او پیشتر در دولت باراک اوباما در جریان مذاکرات توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام در گروه مذاکره کننده آمریکا حضور داشت و در این زمینه نقش مهمی ایفا کرد.

بر اساس گزارش وبسایت مجلس نمایندگان آمریکا، پولیتیکو، تهران تایمز و رادیو فردا؛ م.ت./م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *