پریگوژین می‌گوید گروه واگنر فعلا مزدور استخدام نمی‌کند، شاید در آینده

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدوران واگنر، در پیام صوتی که روز دوشنبه ۹ مرداد منتشر شد گفت این گروه در حال حاضر مزدور استخدام نمی‌کند ولی به احتمال فراوان در آینده این کار را خواهد کرد.

در پی شورش مزدوران واگنر علیه فرماندهان ارشد نیروهای مسلح روسیه در روز سوم تیر، آینده این گروه و فرمانده آن، یوگنی پریگوژین، دچار ابهام شد و کاخ کرملین اعلام کرد که مزدوران واگنر به بلاروس خواهند رفت.

به‌رغم سخنان تند ولادیمیر پوتین علیه یوگنی پریگوژین و تأکید او بر مجازات شورشیان، رئیس‌جمهور روسیه پنج روز پس از وقوع این شورش، با آقای پریگوژین و تعداد دیگری از فرماندهان گروه واگنر در مسکو دیدار کرد.

تصاویر خبری مربوط به اجلاس همکاری­‌های روسیه و آفریقا نیز که هفته گذشته در شهر سن پترزبورگ برگزار شد نشان داد که یوگنی پریگوژین در این جلسات حضور داشته است.

پیام صوتی جدید یوگنی پریگوژین روز دوشنبه در کانال تلگرامی «منطقه خاکستری»، (Grayzone)، وابسته به گروه واگنر منتشر شد.

او در این پیام می‌گوید: «امروز ما در حال تنظیم ماموریت­‌های بعدی هستیم که خطوط کلی آن مشخص‌تر می‌شود. بدون تردید این ماموریت­‌ها به نام عظمت روسیه اجرا خواهند شد.»

کاخ کرملین پس از شورش مزدوران واگنر اعلام کرد آن دسته از مزدورانی که در این شورش شرکت نداشتند با وزارت دفاع قرارداد می‌بندند و به صفوف ارتش روسیه خواهند پیوست.

آقای پریگوژین در بخش دیگری از پیام صوتی خود، احتمالاً با اشاره به این موضوع، گفت «متأسفانه» برخی از نفرات واگنر به «ساختارهای قدرت» دیگر پیوسته‌اند ولی تمایل دارند به این گروه بازگردند.

او افزود: «تا زمانی که با کمبود نیرو مواجه نشویم قصد استخدام نداریم. با این همه، از شما می‌خواهیم که با ما در تماس باشید. به محض آن که سرزمین مادری به سازماندهی واحدهای جدید برای حفاظت از منافع کشور نیاز داشته باشد ما روند استخدام را شروع خواهیم کرد.»

پس از شورش مزدوران واگنر، تعدادی از واحدهای این گروه به بلاروس رفته و به نظر می‌رسد که آموزش پرسنل ارتش این کشور را آغاز کرده‌اند.

یوگنی پریگوژین حدود یک هفته پیش در جمع مزدوران این گروه در پایگاهی در خاک بلاروس گفت که گروه واگنر برای گسترش عملیات خود در آفریقا آماده است.

حضور و دخالت نظامی مزدوران واگنر در کشورهای آفریقایی، به خصوص مالی و جمهوری آفریقای مرکزی، از مدت­‌ها پیش مایهٔ نگرانی کشورهای غربی بوده است.

آمریکا، واگنر را به کشتار و آزار غیرنظامیان متهم و این گروه را به عنوان یک «سازمان تبهکار» تحریم کرده است.

یوگنی پریگوژین مدعی است که فعالیت مزدوران واگنر در چارچوب قوانین کشورهایی است که در آنجا مستقر هستند. او از کودتای نظامی هفته گذشته در کشور نیجر استقبال و ادعا کرد که مزدوران واگنر می‌توانند به برقراری نظم در آن کشور کمک کنند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ش.ر/ ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *