پل‌های بزرگ گیلان: از تنگه قزالتاش به پل خورخوره، عبور از زیبایی‌های معماری برفگیر

پل‌های بزرگ گیلان: از تنگه قزالتاش به پل خورخوره، عبور از زیبایی‌های معماری برفگیر

گیلان، استانی است در شمال ایران که به دلایلی ادغام بین دریای خزر و کوهستان البرز را تجربه می‌کند. این منطقه طبیعتی بکر و چشم‌نواز دارد که از پنجره‌ای بر روی دنیای طبیعتی عالمانه به طرف خرده جنوب لوتکانه، نور و سرسبزی شیلات کیشو دریا و زیبایی قزالتاش تا دروازه‌های باستانی رشت دیده می‌شود. اما یکی از جاذبه‌های گردشگری بارز این منطقه بزرگ، پل‌های معماری برفگیر است.

پل‌های برفگیر که به دلیل شیب استخراج شدن پل‌ها از برف فرانسوی تحت عنوان “Ponts enneigés” به این نوع از پل‌ها معروف شده‌اند، به دلایل فنی و بصری بسیار محبوب هستند. گرچه این انواع پل‌ها امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مواد ساختاری خاص ساخته می‌شوند، اما پل‌های برفگیر گیلان به دلیل تنوع اقلیمی و همچنین تعلق به مناطق کوهستانی و برفی، یک جاذبه منحصربه‌فرد در این سرزمین است.

تا قبل از اینکه انسان به عنوان یک مخلوق فناورانه و در پشت تکنولوژی‌های پیشرفته خود، از پل‌های بتنی و فلزی استفاده کند، نیاز او به عبور و مرور از رودخانه‌ها و دره‌ها، از طریق پل‌های ساخته شده از خمیر برف و یخ، پوشیدگی می‌بود. این پل‌ها که به صورت یک پله برفی از خمیر برف به دست می‌آمدند، باعث فراهم شدن امکان عبور و عبور بر روی سطح‌های متروکه گشت و به انسان اجازه می‌داد تا به راحتی از یک سوی نهر به سوی دیگر حرکت نماید.

از آن جا که در سراسر گیلان تا فصل بهار، برف و باران برفی بسیار زیادی باریده و مناطق کوهستانی بارش بیشتری دارند، این پل‌ها بسیار رایج بوده‌اند. بنابراین، با گذشت زمان و تکامل فناوری‌ها، مردم این منطقه توانستند از تحولات جدید در زمینه ساخت سازه‌های برفی استفاده کنند و پل‌هایی که از خمیر برف و خاک برای خراشیدن شیب برفی شکل گرفته‌اند را ساخته و مدیریت کنند.

این پل‌ها به دلیل زیبایی فراوانی که در طبیعت این استان یافت می‌شود، جاذبهٔ‌ی بی‌مثالی برای گردشگران و علاقمندان بوده‌اند. از مهمترین پل‌های برفگیر در گیلان، می‌توان به پل تنگه قزالتاش و پل خورخوره اشاره کرد.

تنگه قزالتاش با موقعیت جغرافیایی بسیار منحصربه‌فرد خود، یکی از مکان‌های دیدنی بارز در استان گیلان است که می‌تواند در تمام فصول سال با توجه به منظرهٔ خیره‌کنندهٔ خلیج فارس، جاذبه‌ای ناب‌ماندگار در دل تنگه‌ها باشد. به‌عنوان یک کانال کوچک بین خلیج فارس و دریای خزر، تنگه قزالتاش بسیار معروف است و به این دلیل پل برفی آن یکی از محبوب‌ترین عکس‌های گردشگران است.

در این تنگه فقط پلی وجود دارد که عبور از آن باعث ایجاد احساسی متفاوت در گردشگران می‌شود. با رفتن به پل برفی تنگه قزالتاش، همچون این که بین خلیج فارس و دریای خزر به سمت اعماق گیلان حرکت می کنید، احساس یک حقیقت طبیعی بسیار فراوانی به‌وجود می‌آید.

پل خورخوره نیز یکی دیگر از پل‌های مشهور برفگیر است که در منطقهای قشم و اروند دیده می‌شود. این پل برفی نشان از نقش مهم برف برای مردم این مناطق در فصل زمستان است و از طریق آن، با عبور از فضای نیمه تاریک و تفاوت دماها و حاکمیت خشکی هوا، اهالی این مناطق می‌توانند سفری حماسی را در میانه‌ی طبیعت برفی گذرانند.

عبور از پل‌های بزرگ گیلان به عنوان یک تجربهٔ بی‌نظیر شما را به دنیای به یاد ماندنی و آرامش آورِ طبیعت در این استان دوست داشتنی می‌برد. برای علاقه‌مندان به گردشگری و ماجراجویی، سفر به‌سمت گیلان و استفاده از امکانات فرهنگی و طبیعی این منطقه، یک تجربهٔ بی‌نظیر است که علاوه بر گستردگی فرهنگی و طبیعی خاص خود، از پل‌های برفی معماری باریکه این سرزمین نیز بهره‌برداری خواهید کرد.
.
منبع : اجتم

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *