پوتین در اجلاس سران گروه بریکس به تحریم‌های غرب علیه روسیه اعتراض کرد

رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی از پیش ضبط شده برای اجلاس سران گروه اقتصادی بریکس، از تحریم‌های غرب علیه مسکو انتقاد کرد و مدعی شد که این گروه از کشورها در مسیر تحقق آرزوهای «اکثریت جمعیت جهان» حرکت می‌کنند.

ولادیمیر پوتین که هدف یک حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل جنایات جنگی در اوکراین قرار گرفته، شخصاً در اجلاس سران کشورهای بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی شرکت نکرد.

او در یک سخنرانی ویدئویی ۱۷ دقیقه‌ای که از پیش ضبط شده بود و روز سه‌شنبه در این اجلاس پخش شد، به تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل تهاجم علیه اوکراین اشاره کرد و مدعی شد: «رویه تحریم‌های غیرقانونی و مسدود کردن غیرقانونی دارایی‌های دولت‌های مستقل، اساساً به معنای زیر پا گذاشتن تمام هنجارها و قوانین اساسی تجارت آزاد است.»

این در حالی است که روسیه در ماه گذشته میلادی از توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه خارج شد و حملات پهپادی و موشکی خود را علیه بنادری را که صادرات غلات اوکراین از آنجا صورت می‌گرفت، افزایش داد.

این اقدام پوتین به افزایش قیمت غلات در جهان منجر شد و در عین حال او پیشتر در یک اجلاس با برخی رهبران کشورهای آفریقایی تلاش کرد که به آنها وعده عرضه غلات مجانی و ارزان بدهد؛ اظهاراتی که با انتقاد اتحادیه اروپا روبه‌رو شد.

پوتین در اجلاس بریکس نیز بار دیگر مدعی شد که روسیه «ظرفیت جایگزینی اوکراین را در غلات، هم از نظر تجاری و هم کمک رایگان به کشورهای نیازمند، دارد.»

آسوشیتدپرس نوشت که آمریکا و سایر کشورهای غربی مستقیماً صادرات محصولات کشاورزی روسیه را هدف قرار نداده‌اند، اما اقدامات غرب برای محدود کردن دسترسی روسیه به سیستم‌های پرداخت مالی بین‌المللی تحت برخی تحریم‌ها، عرضه مواد غذایی، کود و سایر محصولات به بازار را برای این کشور دشوار کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت که روسیه آماده بازگشت به توافق صادرات غلات اوکراین خواهد بود، «اما تنها در صورتی که تمام تعهدات در قبال روسیه واقعا انجام شود.»

دقایقی پس از سخنرانی پوتین، وزیر بازرگانی چین سخنرانی شی جین‌پینگ رییس‌جمهور این کشور را در نشست ژوهانسبورگ قرائت کرد.

در این سخنرانی ادعا شده بود: «بعضی کشورها که وسواس زیادی برای حفظ هژمونی خود دارند، از راه خود برای فاج کردن بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه خارج شده‌اند.»

آسوشیتدپرس نوشت که این سخنان اشاره آشکار به آمریکا و اصطکاک اقتصادی فزاینده میان دو کشور بود.

آقای شی که به آفریقای جنوبی سفر کرده، پیش از این نشست با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد ولی هیچ دلیلی برای غیبت او در نشست سران اعلام نشد.

در حالی که ایران عضو این گروه نیست، قرار است ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه برای شرکت در این اجلاس به آفریقای جنوبی برود.

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای بریکس که تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت، در زمانی برگزار می‌شود که اختلافات در صحنه بین‌المللی با حمله روسیه به اوکراین تشدید شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب/م.ا.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *