پوتین سکوت خود را در مورد «مرگ» فرمانده واگنر شکست؛ دو مقام آمریکایی از شلیک موشک به هواپیمای پریگوژین خبر دادند

رئیس‌جمهور روسیه به خانواده یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدوران واگنر، که گفته می‌شود روز اول شهریور در حادثه سقوط یک هواپیما در شمال مسکو کشته شد، تسلیت گفت و تاکید کرد که تحقیقات در مورد این حادثه زمان‌بر است.

در همین حال، دو مقام آمریکایی گفته‌اند که هواپیمای حامل پریگوژین توسط موشکی که از داخل خاک روسیه شلیک شده بود سرنگون شد.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه دوم شهریور سکوت ۲۴ ساعته خود در مورد این حادثه را شکست و گفت که پریگوژین را از دهه ۹۰ میلادی می‌شناخت.

او در یک اظهارنظر تلویزیونی، فرمانده گروه مزدوران واگنر را «تاجری باهوش» خواند و گفت که او و اعضای واگنر «مشارکت مهمی» در جنگ اوکراین داشتند.

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به آغاز تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای حامل فرماندهان ارشد واگنر گفت: باید منتظر نتایج تحقیقات رسمی ماند که امری زمان‌بر بوده و علت حادثه را مشخص خواهد کرد.

وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه روز اول شهریور اعلام کرد در سقوط جت شخصی متعلق به گروه «واگنر»، در مسیر پرواز از مسکو به سن‌پترزبورگ، همه ۱۰ سرنشین آن شامل هفت مسافر و سه خدمه کشته شدند.

این هواپیمای خصوصی در منطقه بلاگوسکی در استان تور در شمال مسکو سقوط کرد.

سازمان هواپیمایی روسیه فهرست سرنشینان هواپیما را منتشر کرد که نام یوگنی پریگوژین و معاون او در گروه واگنر، دیمیتری اوتکین، را نیز شامل می‌شود.

این حادثه واکنش‌های گسترده بین‌المللی را برانگیخته و گمانه‌زنی‌ها حاکی است که ولادیمیر پوتین به تلافی شورش دوم تیرماه این گروه و فرمانده آن، دست به تلافی زده است.

گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین که در تهاجم نظامی به اوکراین، چند ماه در کنار نظامیان روسیه می‌جنگید، به‌دلیل آنچه که ناکارآمدی فرماندهان ارشد این کشور در جنگ اوکراین خواند، علیه حکومت مرکزی دست به شورش زد.

هرچند این شورش با دخالت رئیس‌جمهور بلاروس پایان یافت، اما آقای پوتین گروه واگنر و فرمانده آن را به «خیانت» و «خنجر زدن از پشت» متهم کرد.

«اصابت موشک به هواپیما»

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام‌ آمریکایی که نام آنها فاش نشده است، گزارش داد احتمالا یک «موشک زمین به هوا» که از داخل خاک روسیه شلیک شد، باعث سقوط هواپیمایی شد که گفته می‌شود یوگنی پریگوژین در آن حضور داشته است.

این دو مقام در عین حال تاکید کردند که این تنها «اطلاعات اولیه» و در حال بررسی است.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه گفت کشورش «هیچ ارتباطی» به مرگ احتمالی یوگنی پریگوژین در سانحه هوایی روز چهارشنبه ندارد.

ولودیمیر زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در این زمینه گفت: «مسلم است که ما هیچ ارتباطی به این وضعیت نداریم».

او در اظهاراتی کنایه‌آمیز که به نظر می‌رسد به مقام‌های روسیه اشاره داشت، افزود: «فکر می‌کنم همه می‌دانند که این کار چه کسی بوده است».

تصاویر ماهواره‌ای از جمع‌آوری چادرهای گروه واگنر در بلاروس

در تحولی دیگر، تصاویر ماهواره‌ای دریافتی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی نشان می‌دهد بخشی از چادرهای اردوگاهی که ظن آن می‌رود متعلق به نیروهای مزدور گروه واگنر روسیه در نزدیکی روستای «تسل» بلاروس باشد، جمع‌آوری شده است.

این تصاویر که روز اول شهریور از سوی موسسه «پلنت لب» گرفته شده‌اند، ۲۷۳ چادر نظامی یک اردوگاه نظامی گروه واگنر را نشان می‌دهند که هرکدام ۲۰ نفر را در خود جا می‌دهند، اما ۱۰۱ چادر جمع‌آوری شده ‌است. این بدان معناست که فضا برای بیش از دو هزار نفر از مزدوران گروه واگنر از بین رفته است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی است که بیش از پنج هزار نفر در این اردوگاه اسکان یافته بودند.

هنوز مشخص نیست این چادرها و نیروهای واگنر به کجا منتقل شده‌اند. تصاویر پلنت لب بیانگر آن است که جمع‌آوری چادرها احتمالا از سه هفته پیش آغاز شده است.

کانال‌های تلگرامی وابسته به گروه واگنر می‌گویند که برخی از جنگجویان این گروه در بلاروس برای گذراندن تعطیلات به روسیه رفته‌اند و گروهی دیگر برای جنگیدن به آفریقا عزیمت کرده‌اند.

با این حال، همان‌طور که تصاویر پیشین پلنت لب نشان می‌دهد، ممکن است برخی از مزدوران واگنر به پایگاه‌های دیگری در بلاروس منتقل شده باشند.

ماتئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان، ماه پیش گفته بود که حدود ۱۰۰ جنگجوی گروه واگنر احتمالا به غرب بلاروس در نزدیکی مرز لهستان منتقل شده باشند. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور دیکتاتور بلاروس، این اتهام را رد کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *