پویانمایی «چشمان بیدار» روایتی از شهدای رسانه

امیر کساوندی کارگردان و نویسنده پویانمایی «چشمان بیدار» در گفتگو با میزان اهمیت پرداختن به سوژه‌های دفاع مقدس را ناب و اثرگذار دانست و گفت: پویانمایی «چشمان بیدار» که در مرحله پیش‌تولید قرار دارد، با هدف معرفی، به رویکرد زندگی، اعتقادات و باور‌های شهدای رسانه و خبرنگارانی می‌پردازد که در هشت سال دفاع مقدس و در دفاع از حریم حرم پا بر عرصه مبارزه با دشمنان گذاشته و در این زمینه جان پاک خود را فدا کردند.

وی ادامه داد: پویانمایی «چشمان بیدار» هم‌اکنون مراحل پیش‌تولید را می‌گذراند و پیش‌بینی می‌شود تا در سال آینده و هم‌زمان با سالروز دفاع مقدس روی آنتن برود. پویانمایی «چشمان بیدار» در مرکز پویانمایی صبا تولید خواهد شد، از این رو کیفیت و محتوای آن همواره با دقت مد نظر قرار داده می‌شود و کار ارزشمند خواهد بود.

کساوندی در مورد پویانمایی «چشمان بیدار» بیان کرد: پویانمایی «چشمان بیدار» با تکنیک سه‌بعدی تولید می‌شود، زیرا این تکنیک مزایایی دارد که پویانمایی را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. از سوی دیگر نورپردازی بخش عمده و مهم این پویانمایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که تکنیک سه بعدی می‌تواند در بیان بهتر مفاهیم کیفیت پویانمایی نقشی بسزا داشته باشد.

این نویسنده تولید پویانمایی «چشمان بیدار» برای گروه کودک و نوجوان را مورد ارزیابی قرار داد و تأکید کرد: هدف ساخت پویانمایی «چشمان بیدار» تنها بیان ویژگی‌های و نکات خاص رفتاری و اعتقادی این شهدا در زمینهٔ مسئولیت‌پذیری است که در گذشته از آن به‌عنوان حرکت‌های جهادی و بسیجی‌وار یاد می‌شد، اگرچه امروزه نگاه به این مقوله متفاوت شده و عموماً معنای مسئولیت‌پذیری با بی‌قیدوبندی همراه شده است.

وی تصریح کرد: در پویانمایی «چشمان بیدار» به چندین خبرنگار شهید همانند غلامرضا رهبری می‌پردازد. افرادی که تا آخرین لحظه‌ها به دنبال انجام مسئولیت‌های خود بودند و جان خود را روی این امر گذاشتند.

کساوندی به مشکلات پیش روی ساخت پویانمایی «چشمان بیدار» پرداخت و تصریح کرد: نیروی انسانی کم عمده‌ترین مشکل محسوب می‌شود که متأسفانه آن‌گونه که باید نتوانسته‌ایم نیاز مالی آنان را برآورده کنیم.

وی ساخت پویانمایی در حوزه دفاع مقدس را نکته‌ای مهم دانست و تأکید کرد: اگرچه آثار فراوانی در زمینهٔ دفاع مقدس خصوصاً برای مخاطب بزرگسال ساخته شده است، اما تأثیر ساخت و تولید چنین آثاری در بین کودکان و نوجوانان ویژه خواهد بود، زیرا آن‌ها در سنی هستند که دفاع مقدس را ندیده‌اند و درک نکرده‌اند. در عین حال هجمه دشمن بر تغییر تاریخ و رویداد‌های دفاع مقدس سهمگین است و هرچه را به‌صورت دقیق و مستند بیان نکنیم و یا به تصویر نکشیم، دشمن آن را همان‌گونه که می‌خواهد به نسل کودک و نوجوان آینده ارائه خواهد کرد. از سوی دیگر بیان نکاتی همانند مسئولیت‌پذیری یک آموزه اخلاقی و سازنده است که بیان کردن آن بخشی از نیاز آموزشی و تربیتی را پوشش می‌دهد.

وی درباره ساخت پویانمایی «چشمان بیدار» بیان کرد: در پویانمایی «چشمان بیدار» تلاش ما حول محور بیان سیره رفتاری و گسترش مقوله مسئولیت‌پذیری شکل گرفته است و به زندگی آن‌ها نمی‌پردازیم، بلکه حس مسئولیت‌پذیری آن‌ها در شرایط خاص و تصمیمات مهم و اثرگذار آن‌ها را در همان برهه زمانی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

این کارگردان اظهار کرد: فیلم‌نامه این پویانمایی بر اساس مستندات شکل گرفته و با کمی فضاسازی برای جلو بردن صحنه‌ها در نظر گرفته شده است. به همین دلیل بخشی از تاریخ را روایت می‌کند و هدف و اعتقادات خبرنگاران شهید و مسئولیت‌پذیر را بیان می‌کند.

وی انعکاس برنامه‌های و یا پویانمایی‌های دفاع مقدس را در عرصه رسانه‌ها مورد ارزیابی قرار داد و خاطرنشان کرد: بخش‌هایی همانند شبکه‌های خانگی هرگز به دنبال آگاه‌سازی حرکت نمی‌کنند، آن‌ها به دنبال سرگرم کردن و کسب سرمایه از برنامه‌ها هستند. ازاین‌رو برنامه‌هایی را انتخاب می‌کنند که تنها منافع مالی آن‌ها را تأمین کند.

انتهای پیام/

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *