پیام نرگس محمدی به پارلمان نروژ: جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست

ملی مذهبی _ نرگس محمدی، در پیامی از زندان اوین که توسط دخترش کیانا در پارلمان نروژ قرائت شد گفت جهان باید بداند که جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست.

یک روز پس از برگزاری مراسم رسمی اهدای جایزه نوبل صلح در نروژ، خانواده نرگس محمدی روز دوشنبه ۲۰ آذر با استقبال مسعود قره‌خانی، رییس‌ ایرانی‌تبار پارلمان نروژ، به ساختمان پارلمان رفتند و با قانون‌گذاران در کمیته روابط خارجی و دفاعی دیدار کردند.

نرگس محمدی در پیامش به پارلمان نروژ از جهانیان خواست جنبش «زن، زندگی، آزادی» حمایت کنند. او گفت یقین دارد که مردم ایران بر حکومت مذهبی و خودکامه غلبه خواهند کرد.

او افزود جهان باید بداند که جمهوری اسلامی نماینده مردم ایران نیست و مردم ایران می‌خواهند روابط سازنده‌ای با دیگر کشورها داشته باشند.

مراسم اهدای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳ روز یکشنبه ۱۹ آذر در اسلو پایتخت نروژ بدون حضور برنده این جایزه برگزار شد. در این مراسم، فرزندان نرگس محمدی، فعال ایرانی زندانی، جایزه صلح نوبل را به نمایندگی از او دریافت کردند.

امروز همچنین نشست مجمع جایزه نوبل صلح با موضوع حقوق بشر در ایران، در اسلو برگزار پایتخت نروژ شد. شیرین عبادی، مهرداد درویش‌پور، الهه توکلیان، شیما بابایی و نازنین بنیادی از جمله کسانی بودند که دربارهٔ چشم‌انداز جنبش دموکراسی‌خواهی ایران تبادل‌نظر کردند.

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، در این مراسم گفت که وضعیت تبعیض‌آمیز زنان در ایران شبیه آپارتاید در آفریقای جنوبی است.

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر هم در این نشست با اشاره به اعتراضات سراسری سال گذشته ایرانیان علیه جمهوری اسلامی گفت: «اصلاحات در ایران مرده و اکثریت مردم یک دموکراسی غیرمذهبی می‌خواهند.»

الهه توکلیان، از معترضان آسیب‌دیده چشم در خیزش ژینا مهسا امینی و شیما بابایی، فعال حقوق بشر، در نشست مجمع جایزه نوبل صلح سخنرانی کردند.

در این نشست، انیس کالامار، دبیر‌کل سازمان عفو بین‌الملل هم درباره تجاوز و اعمال خشونت شدید به تعدادی از زندانیان و بازداشت‌شدگان سخن گفت.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *