پیشنهاد مقامات به حماس یک توقف شش هفته ای جنگ و تبادل گروگان و اسرا

نمایندگان چهار کشور موافقت کردند که قطر چارچوبی را به حماس ارائه دهد که در آن وقفه شش هفته ای در جنگ غزه برای حماس پیشنهاد می شود. مبادله چند گروگان مقامات می گویند برای اسرای فلسطینی که توسط اسرائیل نگهداری می شوند.

آنها گفتند که گفت وگوها در مراحل اولیه هستند و اگر حماس موافقت کند که بر اساس چارچوب ها شروع شود، باید جزئیات زیادی بررسی شود. قطر این پیشنهاد را به رهبران سیاسی حماس ارائه می کند و آنها آن را به رهبران نظامی این گروه می رسانند و آنها نیز پاسخی را ارسال می کنند. این روند ممکن است روزها یا حتی بیشتر طول بکشد، زیرا رهبران نظامی در تونل هایی در اعماق غزه پنهان شده اند.

این مقامات که پذیرفتند به شرط ناشناس ماندن برای توصیف دیپلماسی حساس صحبت کنند، گفتند: در چارچوب پیشنهادی، حماس گروگان‌ها، زنان و کودکان سالخورده را، اگر گروگان‌ها هنوز در بازداشت هستند و در قید حیات هستند، در مدت شش هفته آزاد می‌کند. . این اولین مرحله از سه مرحله بالقوه مبادله خواهد بود.

در طی یک مکث هفت روزه در ماه نوامبر، بسیاری از افراد در این گروه‌ها در میان بیش از 100 گروگان آزاد شدند که در ازای اسرای فلسطینی آزاد شدند. اما برخی از آنها در دست حماس یا دیگر گروه های شبه نظامی در غزه باقی مانده اند.

برخی از مقامات اسرائیلی می گویند تعداد گروگان هایی که واجد شرایط آزادی اول هستند 30 تا 35 نفر است، اما این یک تخمین است و مذاکره کنندگان از تعداد واقعی آن اطلاعی ندارند. مشخص نیست که آیا سربازان زن نیز شامل گروگان های آزاد شده در قسط مورد بحث می شوند یا خیر. اگر مذاکرات به آن مرحله برسد، می‌توان آن را در مذاکرات جزئیات حل کرد.

مقامات اسرائیلی گفتند که حماس و دیگر مردان غزه حدود 240 نفر را در حملات تروریستی در جنوب اسرائیل در 7 اکتبر به گروگان گرفتند که همچنین منجر به کشته شدن حدود 1200 نفر شد. به گفته مقامات وزارت بهداشت غزه، عملیات نظامی تلافی جویانه اسرائیل، با حمایت تسلیحاتی قوی از سوی ایالات متحده، حدود 25000 نفر را در غزه کشته است.

از زمان مبادله نوامبر، مذاکرات بر سر آزادی گروگان متوقف شده بود. حماس تلاش کرده است تا هرگونه دیپلماسی را به سمت بحث در مورد آتش بس دائمی هدایت کند، اما رهبران اسرائیل از آن خودداری کرده اند. نشستی در پاریس برای ادامه مذاکرات مجدد در نظر گرفته شد.

شرایط چارچوب گسترده روز یکشنبه در پاریس توسط نمایندگان ایالات متحده، اسرائیل، قطر و مصر ترسیم شد. ویلیام جی برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی، و همچنین روسای سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد، و سازمان امنیت داخلی، شین بت، در آنجا حضور داشتند.

یکی از مقامات گفت که آقای برنز در جلب موافقت نمایندگان اسرائیل با برخی از پیشنهادات بسیار مفید بود.

انتظار می رفت که مقامات اسرائیلی پس از بازگشت از پاریس با رهبران اورشلیم و تل آویو در مورد چارچوب صحبت کنند.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، از این نشست در پاریس به واشنگتن رفت و صبح روز دوشنبه با آنتونی جی بلینکن وزیر امور خارجه دیدار کرد.

آقای بلینکن در یک کنفرانس خبری بعد از ظهر از ارائه جزئیات چارچوب خودداری کرد و گفت که «هرچه کمتر گفته شود، بهتر است». اما او گفت که پیشنهادی که اکنون روی میز است “یک پیشنهاد قانع کننده” است و “امید واقعی در آینده وجود دارد.”

وی افزود که کشورهای حاضر در این گفت وگو بر اساس چارچوب اولیه ای که قرار است به حماس ارائه شود، همسو هستند.

اما به گفته وی، حماس باید تصمیمات خود را بگیرد.

شیخ محمد پس از دیدار با آقای بلینکن در یک سخنرانی عمومی در شورای آتلانتیک گفت: “ما در مکان بسیار بهتری نسبت به چند هفته پیش هستیم.”

او افزود: «نقش اصلی ما به‌عنوان میانجی تمام تلاش خود را می‌کنیم تا راه‌حلی از طریق مذاکره به دست آوریم که بتواند گروگان‌ها را با خیال راحت به خانه‌هایشان بازگرداند و در عین حال بمب‌گذاری را نیز متوقف کند».

مقامات در مورد گفتگوها گفتند که اگر اولین پیشنهاد مبادله گروگان با اسیران با موفقیت در طی یک مکث شش هفته ای در جنگ انجام شود، پس از بررسی جزئیات می توان دو مرحله دیگر با شرایط مشابه را اجرا کرد. در نهایت، آنها گفتند، حماس ممکن است سربازان مرد و اجساد افرادی را که در اسارت کشته شده اند، تحویل دهد.

برخی از مقامات کشورهای درگیر در مذاکرات گفتند که امیدوارند این مراحل منجر به آتش بس دائمی شود. این امید در میان مقامات قطری در طول توقف نوامبر بود، اما در پایان با شروع مجدد درگیری ها از بین رفت و مذاکره کنندگان نتوانستند آن را تمدید کنند.

مجله نیویورک تایمز روز شنبه گزارش شد مقامات آمریکایی در تلاش هستند تا سه مجموعه اصلی از مذاکرات را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای جنگ پیش ببرند. اولین مورد – و موردی که مقامات ایالات متحده آن را فوری‌تر می‌دانند – درباره گروگان‌ها و مکثی است که ممکن است به آتش‌بس دائمی منجر شود.

مورد دوم در مورد بازنگری در رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین است، نهادی نیمه خودمختار که بخش هایی از کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل را اداره می کند. و سومین تلاش برای متعهد ساختن اسرائیل به یک مسیر مشخص برای تشکیل یک کشور فلسطینی در ازای موافقت عربستان سعودی با روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل است.

از ماه‌ها قبل از حملات هفتم اکتبر، دولت بایدن با مقامات سعودی صحبت می‌کرد تا در صورت موافقت با عادی‌سازی روابط با اسرائیل، تضمین‌های امنیتی آمریکا را به آنها ارائه دهد.

مایکل کراولی گزارش کمک کرد

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *