چراغ سبز آمریکا؛ ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ از دانمارک و هلند به اوکراین

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده برای «تقویت دفاع» در برابر «تجاوز روسیه»، با ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ از دانمارک و هلند به اوکراین ـ به محض تکمیل آموزش خلبان‌های اوکراینی ـ موافقت کرده است.

به گزارش رویترز، اوکراین از مدت‌ها پیش برای مقابله با برتری هوایی روسیه، فعالانه به دنبال دریافت جت‌های جنگنده اف-۱۶ بود تا این‌که ایالات متحده پس از درخواست دانمارک و هلند، انتقال سریع این جت‌ها به اوکراین را تایید کرد.

همزمان ائتلافی متشکل از یازده کشور در حال آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده اف-۱۶ هستند و هدف ائتلاف آموزشی این است که تا اوایل سال ۲۰۲۴ آموزش‌های خلبانی را تکمیل کند.

چندی پیش جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در ماه مه، برنامه‌های آموزشی برای خلبانان اوکراینی در هواپیماهای جنگنده اف-۱۶را تصویب کرد. علاوه بر آموزش در دانمارک، قرار بود یک مرکز آموزشی نیز در رومانی راه اندازی شود.

پیش‌تر صدای آمریکا در گزارشی با عنوان «هشدار روسیه به غرب در مورد ارسال جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین» نوشت: الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، روز شنبه هشدار داد که تلاش غرب برای ارسال احتمالی جنگنده‌های مدرن اف ۱۶ به اوکراین به توصیف او «خطرات زیادی به همراه دارد.»

به گزارش پولیتیکو، او گفت: «ما می‌توانیم ببینیم که کشور‌های غربی همچنان به سناریوی تشدید تنش که خطرات زیادی برای آن‌ها به همراه دارد، پایبند هستند.»
این مقام روسی افزود: «ما هنگام برنامه‌ریزی، آن را در نظر خواهیم گرفت. ما تمام امکانات لازم برای رسیدن به اهداف خود را در اختیار داریم.»

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *