چرا پرونده تروریست‌های جمهوری اسلامی در آرژانتین دوباره باز شد؟

چرا پرونده تروریست‌های جمهوری اسلامی در آرژانتین دوباره باز شد؟

در بحبوحه بحران خاورمیانه یک دادگاه در آرژانتین بار دیگر رژیم ایران را مسئول بمب گذاری مرگبار سال ۱۹۹۴ در مرکز همیاری یهودیان بوینس آیرس دانست.

فرانس۲۴ گفت: به گزارش رسانه های محلی، بیش از سه دهه پس از حملات مرگبار در بوئنوس آیرس که سفارت اسرائیل و یک مرکز یهودیان را هدف قرار داد، یک دادگاه آرژانتین بار دیگر این عملیات را تروریستی اعلام کرد و رژیم ایران را مقصر دانست.

در این حکم گفته شده است که رژیم ایران دستور حمله به سفارت اسرائیل و حمله به مرکز یهودیان انجمن اسرائیلی آرژانتین را صادر کرده است. دادگاه همچنین حزب‌الله لبنان را در این انفجار دخیل دانست و حمله به آمیا را جنایت علیه بشریت خواند.

کارلوس ماهیکس، یکی از سه قاضی صادرکننده این تصمیم، با اشاره به رژیم ایران، به رادیو Con Vos گفت: حزب‌الله عملیاتی را انجام داد که به یک طرح سیاسی، ایدئولوژیک و انقلابی تحت فرمان یک دولت خارجی بوده است.

دو پاسدار-تروریست معروف یعنی محسن رضایی و احمد وحیدی که در دولت انقلابی رئیسی حضور دارند، متهم به مشارکت در بمب‌گذاری مرکز یهودیان در بوینس‌آیرس هستند. علی اکبر ولایتی مشاور خامنه ای هم در این لیست سیاه قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: پس از انتشار فهرست وزرای دولت رئیسی، دولت آرژانتین از انتصاب احمد وحیدی به عنوان وزیر کشور به شدت انتقاد کرد. به گفته مقام‌های آرژانتینی و اسرائیلی، وحیدی فرمانده سابق گردان‌های قدس یکی از “عوامل اصلی” بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز فرهنگی یهودیان بوده است.

در سال ۱۹۹۲ حمله به سفارت اسرائیل ۲۹ کشته برجای گذاشت. دو سال بعد، یک کامیون مملو از مواد منفجره وارد مرکز یهودیان آمیا شد و ۸۵ کشته و ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت. آرژانتین دارای بزرگترین جامعه یهودی در آمریکای لاتین است که حدود ۳۰۰ هزار عضو دارد.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *