ژاپن از غنی‌سازی اورانیوم در ایران و ارسال پهپاد به روسیه ابراز نگرانی کرد

وزیر خارجه ژاپن روز دوشنبه ۱۶ مرداد در مورد پیشرفت و افزایش غنی‌سازی اورانیوم در ایران و ارسال پهپادهای رزمی از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده در تهاجم نظامی به اوکراین ابراز نگرانی کرد.

وزارت خارجه ژاپن در بیانیه‌ای گفت که یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه این کشور، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، این نگرانی‌ها را مطرح و از حکومت ایران خواسته است که در این موارد به شیوه «سازنده‌ای» عمل کند.

پهپادهای ارسالی از سوی جمهوری اسلامی ایران، از جمله پهپادهای انتحاری شاهد، در حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین نقش مهمی دارند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در این مورد سخنان ضدونقیضی بیان کرده‌اند. آنها ابتدا ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده ولی مدتی بعد ادعا کردند که قبل از شروع تهاجم نظامی تعدادی پهپاد به روسیه داده شده است.

تعداد پهپادهای ایرانی که در چند ماه گذشته در حمله به اوکراین به‌کار برده شده است نشان می‌دهد که ارسال این وسیله‌های هوایی به روسیه به طور مستمر ادامه دارد.

کاخ سفید خردادماه امسال اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران فناوری، ماشین‌آلات و قطعات تولید پهپاد در اختیار روسیه قرار داده و این سلاح‌ها قرار است در کارخانه‌ای در شرق مسکو تولید شوند. به این ترتیب ارتش روسیه قادر خواهد بود تا مدت طولانی روی خط تولید پهپاد در داخل کشور حساب کند.

ژاپن به عنوان یکی از متحدان نزدیک آمریکا و عضو کشورهای گروه هفت همه تحریم‌ها علیه روسیه را به اجرا گذاشته و همزمان کمک‌های مالی و بشردوستانه در اختیار اوکراین قرار داده است.

صداوسیمای جمهوری اسلامی در پوشش سفر وزیر خارجه ایران به توکیو گفت که آقای امیرعبداللهیان ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده است و روی ضرورت گفتگو و یافتن یک راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تاکید کرده است.

در بخشی از این گزارش خاطر نشان شد که وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است آمریکا و غرب باید آنچه را که اتهام‌زنی به ایران توصیف کرد متوقف کنند.

بیانیه وزارت خارجه ژاپن افزود که وزیر خارجه این کشور در دیدار با همتای ایرانی خود از تسریع و افزایش غنی‌سازی اورانیوم ابراز نگرانی کرده و از حکومت ایران خواسته است که به طور همه جانبه و نامشروط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

اين بیانیه می‌افزاید که یوشیماسا هایاشی حمایت دولت ژاپن از برجام را اعلام کرده است.

هدف توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی و ایران (برجام) که در سال ۹۴ امضا شد محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در ازای رفع تحریم‌های هسته‌ای بین‌المللی علیه ایران بود. دونالد ترامپ در سال ۹۷ به شکل یک‌جانبه آمریکا را از این توافق خارج کرد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران به اجرا گذاشت.

در واکنش به خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی به پیشبرد و توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه داد و حتی به شکل علنی اعلام کرد که با نقض مفاد برجام حجم و ضریب غنی‌سازی اورانیوم را در حد چشمگیری افزایش داده است.

گزارش می‌شود که ایران در حال احداث یک مرکز غنی‌سازی زیرزمینی است که به احتمال فراوان در برابر بمب‌های سنگرشکن و ویرانگر ارتش آمریکا مقاوم خواهد بود.

کارشناسان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران در صورت اتخاذ تصمیم نهایی قادر است روند تولید سلاح هسته‌ای را آغاز کند.

جدیدترین ارزیابی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا که حدود یک ماه پیش منتشر شد اعلام کرد که جمهوری اسلامی هنوز کار تولید سلاح هسته‌ای را آغاز نکرده ولی فعالیت‌هایی را که می‌تواند به تولید این تسلیحات منجر شود تسریع کرده است.

وزارت خارجه ژاپن در بخش دیگری از بیانیه خود گفت حسین امیرعبداللهیان در دیدار با همتای ژاپنی خود تاکید کرده است که جمهوری اسلامی از طریق مذاکره در پی احیا و فعال کردن برجام است و از اقدامات دیپلماتیک ژاپن در این زمینه قدردانی کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *