کاربران در آستانه دادگاه دو روزنامه‌نگار: صدای رسای «الهه

در آستانه برگزاری دومین جلسه محاکمه نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو تن از روزنامه‌نگارانی که در ارتباط با پوشش خبری کشته شدن مهسا امینی بازداشت شده‌اند، کاربران رسانه‌های اجتماعی با هشتگ «الهه – نیلوفر» درباره این دو زن خبرنگار نوشتند.

الناز محمدی، خواهر دوقلوی الهه محمدی که او هم روزنامه‌نگار است، در نامه‌ای به «دو خواهر استوار» خود «الهه – نیلوفر»، با تصور روز آزادی آنها «از ته دل» آرزو کرده که «این دلتنگی یک روز تمام شود» و با آنها باز شدن در اوین ‌«خرامان و شادان» از راه برسند.

او تأکید کرده است: «قربان کلمه آزادی، وقتی کنار اسم تو بنشیند.»

محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی و سعید پارسایی، همسر الهه محمدی، در توییت‌های مشابهی با بیان این که دادگاه این دو روزنامه‌نگار زندانی در پیش است، گفته‌اند «صدای ما در ۱۰ ماه گذشته به جایی نرسیده و همچنان بازداشت موقت ادامه دارد.»

همسر این دو روزنامه‌نگار زندانی از مردم خواسته‌اند در همراهی با طوفان توییتری برای «مطالبه آزادی» نیلوفر حامدی و الهه محمدی همراهی کنند.

در استقبال از این درخواست، ترانه علیدوستی، بازیگر شناخته شده که برای حمایت از اعتراضات مردمی بازداشت شده بود، عکسی از نیلوفر حامدی و الهه محمدی منتشر کرد و نوشت: «برای آزادی الهه ـ نیلوفر می‌نویسیم.»

استوری ایسنتاگرام ترانه علیدوستی در حمایت از نیلوفر حامدی و الهه محمدی

استوری ایسنتاگرام ترانه علیدوستی در حمایت از نیلوفر حامدی و الهه محمدی

مونا برزویی، شاعر و ترانه‌سرا با انتشار عکسی از نیلوفر حامدی و الهه محمدی، شعری را بازنشر کرده که در آن نوشته «در این زندان، اگر قلبی نلرزد، یک دم یار من نیست؛ سر هر سرنیزه تلقین سکوت … خاموشی کار من نیست.»

مینا اکبری، مستندساز و روزنامه‌نگار نیز، با تأکید بر این که «باید میدان بی‌عملی را ترک کرد» گفته «هر کس برای این کار ابزاری دارد» و نیلوفر حامدی و الهه محمدی را «روزنامه‌نگاران شریفی» دانسته که روایتگر «تصویری از آنچه بر ما می‌گذرد» بوده‌اند.

او با بیان این که «ما طرف حقیم و حقیقت عیان است»، گفته که با زندانی کردن این دو روزنامه‌نگار، «این روایت نه تنها پاک نخواهد شد، که بر جان و ذهن ما حک شده» است.

مولود حاجی‌زاده،‌ روزنامه‌نگار، به رنجی که خانواده‌های این دو روزنامه‌نگار زندانی تحمل می‌کنند اشاره کرده و گفته است: «۳۰۰ روز از استقامتتان گذشت. نه تنها خودتان، که ۳۰۰ روز از استقامت خانواده‌هایتان در مقابل رنجی که به آنها تحمیل شده گذشت.»

او تأکید کرده که «تمام روزهایی» که «حق آزادی» را از این دو روزنامه‌نگار «دریغ کردند» فراموش نخواهد کرد.

روشی روزبهانی، تصویرگر، طرحی از چهره این دو روزنامه‌نگار منتشر کرده و نیلوفر حامدی و الهه محمدی را «جلوه‌های زن زندگی آزادی» نامیده است.

سمیه باغی، روزنامه‌نگار در ایران، تأکید کرده است که الهه محمدی و نیلوفر حامدی «حقیقت را گفتند تا خون یک انسان پایمال نشود.»

مریم لطفی،‌ روزنامه‌نگار در روزنامه شرق نیز گفته که بازداشت این دو روزنامه‌نگار را «ظلم آشکار» دانسته و گفته که تا پایان آن، «صدای رسای الهه – نیلوفر هستیم.»

هستی امیری، که در توییتر خود را دانشجوی حقوق اقتصادی معرفی کرده، این دو روزنامه‌نگار را خبرنگارانی نامیده که «سال‌ها از زنان زندان قرچک تا خاک‌سپاری ژینا» و «از ورزش زنان تا شب اعدام» نوشته‌اند و روایت‌گر «قتل رومینا تا گشت بارداری در بیمارستان‌ها» بوده‌اند.

پیش از این ویدئویی از هم‌خوانی ترانه «دختر آبی ایران» از جمعی با حضور این دو روزنامه‌نگار اجتماعی در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شده بود.

شیوا نظرآهاری، فعال مدنی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی را «از متعهدترین و پرکارترین کنشگرهای زن» در سال‌های گذشته دانسته که از «استادیوم رفتن» تا «زن‌کشی و خشونت علیه زنان و سقط جنین» نوشته‌اند و به گفته او «زن زندگی آزادی را زندگی می‌کردند.»

آزاده مختاری، روزنامه‌نگار در ایران نیز، با اشاره به زندانی بودن این دو روزنامه‌نگار، نوشته، «تا تو آن سوی دیواری، من چرا باید این سوی دیوار، تصور کنم آزادم؟»

اظهارات کاربران رسانه‌های اجتماعی درباره شور زندگی این دو روزنامه‌نگار زندانی در حالی است که در روزهای پیشین انتشار ویدیویی از رقص نیلوفر حامدی مورد توجه کاربران رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته بود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ۲۹ تیر با نام بردن از هفت تن از خبرنگاران در بند جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری «نیلوفر حامدی، الهه محمدی، فرخنده آشوری، نازیلا معروفیان، مارال دارآفرین، ریبوار سیدمحمدی و کامیار فکور» شده و بار دیگر تأکید کرده است که روزنامه‌نگاری جرم نیست و جمهوری اسلامی باید همه خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای زندانی را آزاد کند.

همچنین، سفیر ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل هم‌زمان با سیصدمین روز بازداشت نیلوفر حامدی، خواستار آزادی این خبرنگار روزنامه شرق، الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، و همه روزنامه‌نگارانی شده است که برای پوشش خبری کشته شدن مهسا امینی زندانی شده‌اند.

کفیل سیاسی الهه محمدی در روزهای گذشته در گفت‌وگو با صدای آمریکا خواستار آزادی او شده و گفته مقامات جمهوری اسلامی تاکنون به درخواست‌های او در مورد الهه محمدی هیچ پاسخی نداده‌اند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *