کارزار جهانی عفو بین‌الملل برای آزادی توماج صالحی

سازمان عفو بین‌الملل، بخش آمریکا، از روز جمعه ۲۴ شهریور همزمان با سالگرد شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی»، کارزار خود در حمایت از توماج صالحی را آغاز ؛ کارزاری تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد .

توماج صالحی از مشهورترین خواننده‌های رپ ایرانی ، دو بار تا کنون زندان افتاده‌ ؛ بار اول شهریور ۱۴۰۰ بعد از خواندن آهنگ «سوراخ موش بخر» دستگیر و چندی بعد با قید وثیقه و دریافت حکم تعلیقی آزاد .

اما در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، مأموران امنیتی بار دیگر او را در هشتم آبان ۱۴۰۱، پس از حدود دو ماه زندگی پنهانی در روستای گِردبیشه در ان چهارمحال و بختیاری، باز ند.

توماج صالحی در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ حضوری فعال ، بارها با ضبط ویدئوهایی از ضرورت مبارزه با حکومت گفته .

خوانندهٔ معترض پس باز و محاکمه ‌اتهاماتی چون «افساد فی‌الارض» می‌توانست برای او حکم اعدام در پی ه با، نهایتاً «شش سال و سه ماه حبس» محکوم و همچنان زندانی .

مسئول بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل در آمریکا در گفت‌وگو با رادیوفردا با اشاره کارزاری سازمان برای توماج صالحی برگزار می‌کند، «کارزار جهانی هفتهٔ کتاب‌های ممنوعه» در ایالات متحده اشاره و گفت سازمان با تمرکز بر روی پروندهٔ توماج صالحی در کارزار نیز دربارهٔ او برنامه‌های متعددی را اجرا خواهد .

هفتهٔ جهانی کتاب‌های ممنوعه هر سال با توجه موضوع آزادی بیان، سانسور و حذف نویسندگان و آثار ادبی و هنری تلاش می‌کند از زوایای مختلف موضوعات بپردازد.

الیز اورباخ، کارشناس ایران در سازمان عفو بین‌الملل در آمریکا، دربارهٔ کارزار و دلیل انتخاب توماج صالحی در گفت‌وگو با رادیو فردا چنین می‌گوید:

«من شخصاً پس از آن‌ بسیاری از ویدئوهای او را دیدم، تحت تأثیر شخصیت توماج قرار گرفتم. او یک کانال یوتیوب و باید بگویم آن‌ها بی‌نظیرند. هرچند من از سنی موسیقی هیپ‌هاپ گوش کنم گذشته‌ام و بیشتر موسیقی کلاسیک گوش می‌دهم اما حتی من هم بسیار تحت تأثیر ویدئوهای او قرار گرفتم. توماج در ایران بسیار محبوب و یک شخصیت الهام‌بخش . من دربارهٔ او بسیار خوانده‌ام، دربارهٔ ‌ او از چه مسیری گذشته ، از سلول‌های انفرادی طولانی، برخوردهای وحشیانه با او ه و نگرانی‌هایی دربارهٔ از دست دادن بینایی دو چشمش وجود .»

خانم اورباخ تأکید می‌کند هر آن‌چه بر توماج صالحی رفته‌، دلیل «او بسیار شجاع و صریح از معترضان حمایت ه و حکومت را دلیل رفتارهایش در قبال نقض حقوق بشر نقد ه .»

مقام مسئول در سازمان عفو بین‌الملل در آمریکا تأکید می‌کند عفو بین‌الملل برای انتخاب یک مورد برای کارزارهایش، «دنبال شخصیتی می‌رود مردم بتوانند با او ارتباط برقرار کنند و با او احساس یگانگی (همدلی) ه باشند.»

‌گفتهٔ او، همهٔ زندانیان عقیدتی در ایران باید مورد توجه قرار بگیرند و فعالان حقوق بشر باید روی پروندهٔ آنها کار کنند، «اما از بسیاری از زندانیان عقیدتی در ایران هیچ رد پایی نیست و در ترنت برای یافتن آن‌ها اطلاعاتی وجود ن، اما در مورد توماج مردم می‌توانند ویدئوهایش را ببینند و بفهمند او چگونه آدمی و دربارهٔ احساس و تعلقش حقوق بشر بیاموزند.»

عفو بین‌الملل تا کنون کارزارهای بسیاری را در حمایت از فعالان حقوق بشر زندانی در ایران برگزار ه . در کارزاری ‌تازگی برای توماج صالحی در آمریکا شکل گرفته، ‌گفتهٔ خانم اورباخ، «پوسترها و ویدئوهایی دربارهٔ توماج صالحی و شرایطش در زندان تولید ه‌ البته بخش‌های دیگر سازمان در نقاط دیگر جهان می‌توانند از آن فاده کنند، اما فعالیت اصلی در بخش آمریکای سازمان صورت می‌گیرد».

خانم اورباخ با اشاره کارزار جهانی هفته کتاب ممنوعه توسط سازمان مدت یک ماه در حال برگزاری ، رادیو فردا گفت در کارزار موضوع توماج صالحی و یک سال اعتراضات در ایران نیز پرداخته می‌شود «زیرا کارزار تنها موضوع کتاب نمی‌پردازد بل کسانی می‌پردازد دلیل منع آزادی بیان در زندان هستند یا آثارشان اجازهٔ انتشار ن و هر نحوی آزادی بیان‌شان سلب ه‌ .»

‌گفتهٔ او، کسانی چون توماج کتاب ننوشته‌اند اما برای مثال ویدئو یا تولیدات هنری ه‌اند دلیل آن متهم شناخته ه‌اند یا زندان افتاده‌اند: «توماج بخشی از کارزار ما در هفتهٔ کتاب ممنوعه و چون کارزار امسال با سالگرد اعتراضات در ایران مصادف ، ما تصمیم گرفتیم پرونده توماج صالحی در ماه پیش رو بیشتر بپردازیم.»

در کارزار، نامهٔ سرگشاده‌ای خطاب علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ، هم برای امضای دیگران در دسترس قرار گرفته . نامه از رهبر جمهوری اسلامی می‌خواهد توماج صالحی فوراً و بدون قیدوشرط از زندان آزاد شود. نامه همچنین با اشاره بدرفتاری‌ها و شکنجه‌های اعمال‌ه علیه خواننده معترض ایرانی، خوار ارائه مراقبت‌های پزشکی از او ه‌ .

در بخش دیگری از گفت‌وگوی رادیوفردا با کارشناس ایران در سازمان عفو بین‌الملل آمریکا، خانم اورباخ با اشاره ‌ سازمان دنبال آن مردم آمریکا با توماج صالحی آشنا شوند، چنین می‌گوید:

«ما دنبال آن هستیم از مردم بخواهیم نمدگی از او اقدام کنند و شاید بزرگ‌ترین هدف کارزار ما مردم ایران نشان دهیم آن‌ها تنها نیستند. ما می‌دانیم در حال حاضر مردم در ایران توماج صالحی را تحسین می‌کنند و او توجه دارند. ما می‌خویم او و مردم ایران بگوییم حمایت همهٔ ما در آمریکا را با خود دارند. فکر می‌کنم برای مردم ایران خیلی اهمیت شاهد همبستگی مردم خارج از ایران باشند.»

خانم اورباخ از فعالیت‌هایی نظیر سخنرانی، پخش پوستر و حمایت گروه‌های محلی و دانشجوییِ همراه با عفو بین‌الملل در آمریکا نیز خبر داده و می‌گوید شاخهٔ سازمان در نیویورک یک گروه قوی و منسجم روز سه‌شن ۲۸ شهریور نیز در نیویورک دلیل سخنرانی ابراهیم رئیسی حاضر تا حضور او و آن‌چه در سال گذشته در ایران اتفاق افتاد، اعتراض کند.

« ما دنبال آنیم مردم ایران فعالیت‌های ما را ببینند، چون می‌دانیم جمهوری اسلامی تلاش سرسختانه‌ای برای سانسور و قطع ارتباط مردم ایران با اخبار خارج از ایران . مسئله بخش بزرگی از کاری ما انجام می‌دهیم، ‌ مردم داخل ایران بدانند حمایت می‌شوند، تنها نیستند و اعتراضات و خوه‌هایشان نادیده گرفته نه‌ . مردم ایران زندگی خود را برای دست آوردن آزادی و مبارزه با نقض حقوق بشر خطر انداختند. هیچ خطری ما را در ‌جا- آمریکا -تهدید نمی‌کند، تنها کاری می‌توانیم انجام دهیم مردم ایران نشان دهیم ما آن‌ها را حمایت می‌کنیم.»

کارازاز قرار تا نیمهٔ اکتبر (۲۳ مهر ۱۴۰۲) مراسم و برنامه‌هایی را در شهرها و دانشگاه‌های متعدد آمریکا در حمایت از توماج صالحی برگزار کند.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *