کارزار مارتین اسکورسیزی و دخترش در حمایت از سعید روستایی و جواد نوروز بیگی

مارتین اسکورسیزی، کارگردان شهیر سینما، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد از مخاطبان خود دعوت کرد که با امضای دادخواستی در حمایت از سعید روستایی و جواد نوروزبیگی، سازنده و تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا»، خواستار لغو محکومیت آنها در دستگاه قضایی ایران شوند.

این دادخواست را فرانچسکا اسکورسیزی، بازیگر سینما و دختر آقای اسکورسیزی تهیه کرده که او نیز در صفحه اینستاگرام خود بازنشرش کرده است.

دادخواست یادشده به جزییات حکم دستگاه قضایی ایران علیه سعید روستایی و جواد نوروزبیگی می‌پردازد که به خاطر ساخت فیلم «برادران لیلا» صادر شده است. آقای روستایی و آقای نوروزبیگی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ ماه حبس محکوم شده‌اند که یک بیستم آن لازم الاجراست و مابقی آن تا پنج سال تعلیق می‌شود.

همچنین در حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، این دو به خودداری از ارتباط و معاشرت با فعالان سینمایی در دوره تعلیق، و گذراندن دوره فیلم‌سازی در دانشکده صدا و سیمای قم محکوم شده‌اند.

مارتین اسکورسیزی در پست اینستاگرامی خود نوشته که با امضای این دادخواست خواستار اجرای عدالت درباره سعید روستایی و جواد نوروزبیگی بشوید.

دادخواست مورد اشاره در ادامه به موضوع فیلم «برادران لیلا» می‌پردازد که با تحسین بین‌المللی مواجه شده است. این متن می‌گوید، «برادران لیلا با نگاهی اجمالی به جامعه ایران، بر روی یک زن ایرانی تمرکز می‌کند که در گیر و دار مشکلات اقتصادی، تأثیر تحریم‌های بین‌المللی و فساد در جامعه می‌خواهد به خانواده‌اش کمک کند».

این دادخواست یادآوری می‌کند که سانسور سعید روستایی و جواد نوروز بیگی و برخورد قضایی با آنها صرفا جدیدترین نمونه از فشارهای حکومت ایران بر هنرمندان است و قبل از آن نیز جعفر پناهی به مممنوعیت از فیلم‌سازی و شش سال زندان محکوم شده بود.

دادخواست یادشده در نهایت تاکید کرده که باید صدای سعید روستایی و جواد نوروزبیگی شنیده بشود.

روز چهارشنبه همچنین برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن رای دادگاه جمهوری اسلامی مبنی بر محکومیت سعید روستایی را تقبیح کردند و آن را نمونه‌ای از «نقض جدی آزادی بیان» دانستند.

سعید روستایی که دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است، فعالیت سینمایی را از اوایل دهه ۱۳۹۰ و با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد اما بعدها بابت ساختن فیلم بلند «ابد و یک روز» در سال ۱۳۹۴ مورد تحسین منتقدان سینما قرار گرفت.

فیلم «متری شش و نیم» نیز که دومین فیلم بلند این کارگردان است، در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دید تماشاگران را از آن خود کرد. این فیلم همچنین در فرانسه نامزد جایزه سزار برای بهترین فیلم خارجی شد.

با استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *