«کردستان در آتش»؛ واکنش گسترده در شبکه‌‌های اجتماعی به آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان

کاربران شبکه‌های اجتماعی در چند روز گذشته با هشتگ‌های «کردستان در آتش» و «SaveKurdistanNature» به آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان و عملکرد «ضعیف» نهادهای مسئول در زمینه مقابله با این آتش‌سوزی واکنش نشان دادند.

سوران منصورنیا، برادر برهان منصورنیا، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ روز دوشنبه ۱۶ مرداد با بیان اینکه هشتگ «کردستان در آتش» در ۴۸ ساعت گذشته «۱۲۵ هزار بار» در توئیتر تکرار شده نوشت که «بیش از ۶۴ درصد» از کسانی که با این هشتگ همراهی کرده‌اند در داخل ایران هستند.

در این زمینه بسیاری از کاربران با انتقاد از عملکرد نهادهای مسئول در این زمینه از کمبود امکانات در این زمینه نوشته‌اند.

جوانا طیمسی، فعال سیاسی نیز با انتشار ویدئویی از عملکرد هلیکوپتری که برای اطفای حریق به منطقه فرستاده شده بود نوشت که هلیکوپتر نه تنها آب را بر روی آتش نمی‌ریزد «بلکە بادی که پروانه‌ بالگرد در فاصله نزدیک با زمین تولید می‌کند، آتش را بیشتر پراکنده می‌کند».

دور جدید آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اطراف مریوان روز شنبه ۱۴ مرداد برای سومین روز پیاپی ادامه یافت. گزارش‌های محلی از «گستردگی» دامنۀ این آتش‌سوزی حکایت دارد.

در شرایطی که مدیرکل منابع طبیعی کردستان گفته بود حدود ۷۰ درصد این آتش‌سوزی «سطحی است»، برخی رسانه‌ها در ایران از جمله رکنا، ضمن تکذیب این اظهارات و با استناد به مشاهدات میدانی گزارش دادند که وسعت و عمق آتش‌سوزی بسیار گسترده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که تاکنون بیش از دویست هکتار از جنگل‌های توابع مریوان و همچنین شمار زیادی از درختان آن طعمۀ حریق شده‌اند.

در همین حال، گزارش‌های شهروندی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تلاش انجمن‌های حامی محیط زیست و داوطلبان مردمی در شهرهای مریوان، بانه و پاوه برای مهار آتش‌سوزی در این جنگل‌ها حکایت دارند و نهادهای دولتی را به «بی‌توجهی عامدانه» یا «اهمال‌کاری» در این خصوص متهم کرده‌اند.

آرش صادقی، فعال مدنی با بیان اینکه مردم از نقاط مختلف کردستان برای مهار آتش به مریوان رفته‌اند، نوشت که در «عکس‌ها و فیلم‌هایی که از آتش سوزی در طبیعت کردستان می‌بینیم نمایی کلی از دود و شعله دیده می‌شود اما در آن میان هزاران هزار زندگیست که خاکستر می‌شود».

کیوان رسولی،‌ فعال حقوق‌ بشر نیز در این زمینه با انتشار ویدئویی از برخی از فعالان محلی که در تاریکی و ساعات اولیه روز برای جلوگیری از شروع مجدد آتش در منطقه حضور دارند، نوشت «تلاش واقعی» فعالان محیط زیست را برای نجات جان محیط زیست کردستان می‌بینم.

در این ویدئو یک زن حاضر در منطقه با درخواست از «هموطنان و دوست‌داران محیط زیست» برای حضور در منطقه و کمک برای اطفای حریق می‌گوید که با وجود خاموش شدن آتش در برخی مناطق، امکان شعله‌ور شدن آتش به دلیل نسیم صبحگاهی وجود دارد و به همین دلیل آن‌ها در این ساعت از شب در منطقه حضور دارند.

در همین زمینه سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» روز شنبه ۱۴ مردادماه از بازداشت پنج فعال محیط‌ زیستی در مریوان همزمان با ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های کردستان خبر داد.

طبق این گزارش، آزاد روحی، لایق احمدی، سرکَوت عبادی، آلان اردشیری و دلیر محمدی، پنج فعال زیست‌محیطی اهل مریوان، در روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر بسیاری از فعالان محلی و کاربران شبکه‌های اجتماعی از عمدی بودن آغاز آتش‌سوزی در جنگل‌های مریوان سخن می‌گویند.

در همین زمینه روز گذشته رئیس کل دادگستری کردستان بر لزوم «بررسی دقیق و کارشناسی» موضوع آتش‌سوزی جنگل های شهرستان مریوان برای شناسایی مقصران احتمالی این حادثه تاکید کرد.

حسین حسینی با اشاره به این که دلیل آتش‌سوزی می‌تواند «عمدی یا غیرعمدی» باشد گفت که دستورات لازم در راستای «تشکیل پرونده، تکمیل روند تحقیقات و شناسایی مقصر یا مقصران احتمالی» داده شده است.

از سوی دیگر، فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در مصاحبه با رسانه‌های داخلی ایران، منشأ این آتش‌سوزی‌ها را «انسانی» عنوان کرده و گفته است: «ما دستورات لازم را صادر کرده‌ایم تا عمدی یا سهوی بودن این آتش‌سوزی‌ها بررسی شود.»

رضا اکبری روز شنبه گفت که برآوردهای اولیه حاکی است نزدیک به ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های زاگرس در این آتش‌سوزی تخریب شده‌اند.

این چندمین بار طی دو ماه گذشته است که جنگل‌های مریوان دچار آتش‌سوزی می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/پ. م./ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *