کره شمالی در واکنش به پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی چند موشک به سوی دریا شلیک کرد

ستاد نیروهای مسلح کره جنوبی روز چهارشنبه هشتم شهریور خبر داد که چند ساعت پس از پرواز بمب‌افکن‌های مافوق صوت بی-۱ آمریکا در رزمایش مشترکی که در منطقه جریان دارد کره شمالی دست‌کم دو موشک به سوی دریا شلیک کرده است.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی در واکنش به این اقدام کره شمالی اعلام کرد: «نیروهای مسلح ما برای وقوع اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر آمادگی و هوشیاری خود را افزایش داده و در همکاری و هماهنگی با ارتش آمریکا در حالت آماده‌باش کامل هستند.»

در همین زمینه، وزارت دفاع ژاپن نیز اعلام کرد دست‌کم یک موشک کره شمالی را که احتمالاً از نوع بالستیک بوده رهگیری کرده است.

رسانه‌های ژاپن گزارش دادند که دو موشک در نزدیکی حريم اقتصادی ژاپن در دریای بین این کشور و کره شمالی فرود آمده‌اند.

رزمایش مشترک ۱۱ روزه کره جنوبی و آمریکا که کره شمالی آن را یک تهدید جدی تلقی می‌کند روز پنجشنبه به پایان می‌رسد.

بمب افکن‌های آمریکایی «بی-۱بی» (راکول بی‌-۱ لنسر) روز چهارشنبه در رزمایش هوایی جداگانه‌ای با مشارکت نیروهای هوایی کره جنوبی و ژاپن به پرواز درآمدند.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌های مربوط به مهار فعالیت‌های هسته‌ای و تسلیحاتی کره شمالی، شلیک و آزمایش‌های موشکی این کشور را ممنوع کرده است.

ابراز «نگرانی» کاخ سفید

در همین حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه با اعلام اینکه از شلیک این موشک‌ها توسط کره شمالی مطلع است، اعلام کرد که واشینگتن در مورد ادامه و پیشرفت مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره شمالی نگران است.

این مقام آمریکایی، هرگونه معامله تسلیحاتی بین دو کشور را «ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت» دانست.

آقای کربی همچنین خبر داد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، برای قانع کردن کره شمالی به فروش گلوله‌های توپ اخیراً به این کشور سفر کرده است.

واشینگتن پیش از این هشدار داده بود در شرایطی که تهاجم نظامی مسکو به خاک اوکراین ادامه دارد، کره شمالی ممکن است تسلیحات بیشتری در اختیار ارتش روسیه قرار دهد.

مقامات نیروی هوا-فضا آمریکا روز چهارشنبه گفتند که واشینگتن و کره جنوبی قصد دارند سامانه رهگیری موشک‌های کره شمالی را بیش از گذشته ادغام کنند و ژاپن نیز ممکن است به زودی همکاری خود را با این برنامه افزایش دهد.

روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن در اجلاس روز ۱۸ اوت توافق کردند که قبل از پایان سال جاری میلادی هر سه کشور اطلاعات رهگیری و هشدار مربوط به شلیک موشک‌های کره شمالی را در زمان وقوع با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

با استفاده از گزارش‌خبری رویترز، آسوشیتدپرس و رادیوفردا؛ ش.ر/آ.ت/ک.ر

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *