کسی نمی‌تواند بین علما و مردم سیستان و بلوچستان فاصله بیندازد

مولوی عبدالحمید رهبر سنی‌های ایران چند روز پس از یک دیدار و سخنرانی علی خامنه‌ای در ارتباط با سیستان و بلوچستان، هار داد کسی نمی‌تواند بین علما و مردم منطقه فاصله بیندازد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، معروف مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه، ۳۱ شهریور در سخنرانی هفتگی خود بدون اشاره مستقیم دیدار خامنه‌ای گفت: « نکته را متوجه باشند علمای دیار، ریش‌سفیدان دیار و مردم دیار با هم یکی هستند و انسجام دارند.»

او افزود: «اگر کسانی هستند فکر می‌کنند می‌توانند در میان علما و ریش‌سفیدان و مردم فاصله ایجاد کنند، [بدانند] نه، فاصله را کسی نمی‌تواند ایجاد کند.»

اظهارات مولوی عبدالحمید با شعارهای حمایت‌آمیز شرکت‌کنندگان در نمازجمعه زاهدان همراه .

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز بیستم شهریورماه در دیدار با کسانی از سوی رسانه‌های حکومتی «مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی» خوانده ند، تلاش عدم گی حکومت وضعیت سیستان‌ و بلوچستان را توجیه کند.

خامنه‌ای بار دیگر منتقدان حکومتش را تهدید و گفت: «آن کسانی امنیت ملی را تهدید می‌کنند، دشمن ملت‌اند برای دشمن کار می‌کنند چه بفهمند خودشان، چه نفهمند.»

همچنین خامنه‌ای در سخنرانی خود مدعی با علمای سیستان و بلوچستان آشنایی ، اما اسمی از مولوی عبدالحمید میان نیاورد.

پیشتر در یک بولتن محرمانه افشا ه‌ خبرگزاری فارس، وابسته سپاه پاسداران، آمده علی خامنه‌ای در واکنش «جمع‌بندی» نهادهای امنیتی و نظامی مبنی‌ بر باز امام جمعه اهل سنت زاهدان، «دستور» داده‌ مولوی عبدالحمید «نباید باز شود، بل باید بی‌آبرو شود».

پیش از دیدار خامنه‌ای، وب‌سایت حال‌وش اخبار اعتراضات سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، نوشته تلاش‌هایی از سوی حکومت برای برقراری ارتباط با خانواده‌های کشته‌گان جمعه خونین زاهدان انجام ه تا در دیدار خامنه‌ای حاضر شوند.

حال‌وش نوشت پیشتر مصطفی محامی، نمده علی خامنه‌ای در ان سیستان و بلوچستان و دیگر مسئولان محلی برای اقناع چهره‌های مذهبی شهر برای شرکت در مراسم تلاش ه‌اند.

اما مولوی عبدالحمید در سخنرانی روز جمعه خود با اشاره کشتار مردم معترض در «جمعه خونین زاهدان» گفت هر چیزی «راه و دروازه‌ای» و برای پیگیری کشتار باید از راه آن وارد .

مولوی عبدالحمید در ماه‌های گذشته بارها از معترضان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» حمایت ه بار دیگر حمایت خود از معترضان را تکرار و افزود: «ما نه ضرر حکومت هستیم و نه ضرر مردم، بل در کنار مظلوم می‌ایستیم.»

او همچنین با اشاره فشارهای حکومت بر خانواده‌های دادخواه برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد کشته‌گان اعتراضات گفت اقدامات جمهوری اسلامی «آزاردهنده» .

چهره سنی‌های ایران گفت: «در عرف دنیا و سنت‌های اسلامی با صاحب درد و عزا همدردی می‌کنند.»

فشارها علیه خانواده‌های دادخواه از جمله خانواده مهسا امینی همزمان با سالگرد آغاز اعتراضات ایران ت گرفته و در تازه‌ترین مورد، نیروهای حکومتی عصر پنج‌شن ۳۰ شهریور با هجوم آرامگاه محسن قیصری در ایلام، برادر معترض کشته ه و چند تن از شهروندان را باز ند.

شامگاه پنج‌شن نیز ماموران با یورش دوباره منزل خانواده جواد حیدری در روستای رحمت‌آباد قزوین، پدر هفتاد ساله و دو برادر معترض کشته ه را باز ند.

مولوی عبدالحمید با اشاره مناسبت‌های مذهبی پیش‌ رو در ایران مقام‌های جمهوری اسلامی گفت پیامبر مسلمانان هیچ کاری را صورت «پلیسی» انجام نداد.

او تصویب قانون اخیر موسوم «حجاب و عفاف» نیز اشاره و قانون را «خیلی پیچیده و سخت» خواند.

مولوی عبدالحمید اضافه جمهوری اسلامی در زمینه اعمال حجاب می‌خواهد «پلیسی» رفتار کند.

او خطاب مقام‌های جمهوری اسلامی هار داد: «اگر حرمت زنان را رعایت می‌یم و زنان را در جایگاهشان قرار می‌دادیم و [مسائل] جوانان درست گی می‌یم، نیاز اعتراضات جوانان و زنان ایرانی در خیابان‌ها ن.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: « تنها راه زنان و جوانان احترام گذاشته شود و با ایجاد شغل جوانان از ناامیدی خارج شوند.»

همچنین در حالی جمهوری اسلامی هر سال هفته‌ای را نام هفته «وحدت» میان شیعیان و سنی‌ها نامگذاری ه، مولوی عبدالحمید گفت: «شرط وحدت پشتوانه عملی ه با و تبعیض وجود نه با.»

او در سخنرانی‌های پیشین خود بارها از تبعیض‌های جمهوری اسلامی علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران انتقاد ه .

بر اساس گزارش‌های شب‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. خ./ ف. دو.

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *