کمبود شدید امکانات درمانی در منطقهٔ بلوچستان؛ هشت روز انتظار در خیابان فقط برای سونوگرافی

برخی رسانه‌های ایران از کمبود شدید امکانات درمانی در منطقه بلوچستان، بخش جنوبی استان سیستان و بلوچستان، خبر می‌دهند و می‌گویند برخی شهروندان بلوچ باید برای گرفتن یک نوبت سونوگرافی «هشت روز در برابر بیمارستان بخوابند».

وب‌سایت عصرایران، روز سه‌شنبه دهم مرداد با انتشار ویدئویی در مورد کمبود امکانات درمانی در این منظقه، زن سالخورده‌ای اهل روستای «کافه‌بلوچی» رابه تصویر کشیده که می‌گوید «هشت روز در برابر یک مرکز درمانی در سراوان منتظر نشسته تا بتواند نوبت سونوگرافی بگیرد».

براساس این گزارش، در این منطقه وسیع که از غربی‌ترین نقطهٔ آن تا زاهدان بیش از ۴۰۰ کیلومتر و از جنوبی‌ترین نقطهٔ آن حدود ۷۰۰ کیلومتر فاصله هست و هر شهر آن با شهر دیگر هم فاصلهٔ بسیار دارد، «کمتر از حتی انگشتان یک دست» بیمارستان وجود دارد.

در این گزارش حتی گفته می‌شود در برخی مناطق هیچ دندان‌پزشکی وجود ندارد و شهروندان مجبورند برای کشیدن دندان خود حدود ۱۰۰ کیلومتر راه را طی کنند.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا نیز اردیبهشت امسال در گزارشی اعلام کرد مشکلات بهداشتی و درمانی در بلوچستان «بیشتر از سایر نقاط ایران است» و افزود بیمارستان امام علی چابهار نه تنها به علت نداشتن سیستم مرکزی تهویه هوا «کاملاً برای بیماران نامناسب است» بلکه فرسودگی این بیمارستان نیز تا حدی است که قسمتی از آن با جک‌های آهنی نگهداری می‌شود.

عصرایران در ویدئویی که روز سه‌شنبه منتشر کرده، با انتشار تصاویر بازدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از زیرزمین این بیمارستان و «جک‌های آهنی» آن گزارش داده است که «مردم مجبورند ریسک خوابیدن در این بیمارستان را به جان بخرند چون مرکز درمانی نزدیک‌تری در کار نیست».

با این حال، بسیاری از بیمارانی که شانس بستری شدن در بیمارستان امام علی چابهار را یافته‌اند، در راهروهای بیمارستان نگهداری می‌شوند.

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه با عصرایران می‌گوید به‌دلیل کمبود شدید مراکز درمانی، صف‌های طولانی مردم این منطقه در شهرهای مشهد، شیراز و یزد دیده می‌شود که از بلوچستان برای درمان به این شهرها رفته‌اند.

به‌گفتهٔ آقای سعیدی، حتی برخی شهروندان بلوچ به‌علت کمبود بیمارستان برای درمان به کشور راهی کشور پاکستان می‌شوند.

این نماینده مجلس افزود که شش شهرستان حوزهٔ سواحل مکران، یعنی چابهار، کنارک، نیک‌شهر، قصرقند، دشتیاری و زرآباد، «تنها به یک بیمارستان مجهز در چابهار دسترسی دارند».

آقای سعیدی پیش از این نیز در مصاحبه با ایسنا با انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی گفته بود: «سرانهٔ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در جنوب استان ۰.۶ است که در مقایسه با سرانهٔ کشوری ۱.۸ خیلی پایین است.»

نمایندهٔ مکران هم گفته است «در حال حاضر باید ۱۵۰۰ تخت بیمارستان در این منطقه وجود می‌داشت، اما تنها یک‌هفتم آن وجود دارد».

بلوچستان نه تنها در زمینهٔ تعداد تخت بیمارستانی با استانداردهای داخلی فاصله زیادی دارد بلکه این منطقه در زمینهٔ کمبود پزشک نیز از محروم‌ترین مناطق ایران است.

آماری که شهریور سال گذشته خبرگزاری رسمی ایسنا منتشر کرد، نشان می‌دهد که در استان سیستان و بلوچستان به ازای هر ۱۰ هزار شهروند فقط ۶.۵ پزشک وجود دارد.

این در حالی است که به‌عنوان مثال، در شمال تهران به‌ ازای هر ۱۰ هزار نفر نزدیک به ٧٠ نفر پزشک وجود دارد یعنی حتی بیش از ۱۰ برابر استان سیستان و بلوچستان.

نیاز شدید منطقهٔ بلوچستان به تخصیص بودجه برای ساخت مراکز درمانی و افزایش تعداد پزشکان فعال درح حالی است که معاون درمان وزارت بهداشت دو روز پیش به خبرگزاری ایلنا گفت ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی در کشور فرسوده‌اند.

به‌گفتهٔ سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، ایمن‌سازی بیمارستان‌های کشور نیز نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اما سازمان برنامه و بودجه تاکنون اعتباری برای این موضوع در نظر نگرفته است.

بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه که این مقام دولتی به آن اشاره کرده، در حالی است که در اسناد متعددی که یک گروه نزدیک به سازمان مجاهدین خلق با نام «قیام تا سرنگونی» از هک وب‌سایت ریاست‌جمهوری به دست آورد، نشان می‌دهد در موارد بسیاری هزینه‌های سنگینی برای سرکوب اعتراضات به‌طور مستقیم و با دستور مقامات ارشد دولت از سوی این سازمان برای نهادهای نظامی و انتظامی اختصاص یافته است.

استان سیستان و بلوچستان در کنار محرومیت‌های بهداشتی و درمانی، در ماه‌های گذشته با سرکوب گستردهٔ اعتراضات مردمی هم مواجه بوده و به‌تازگی معضل بی‌آبی نیز این منطقه را «وارد مرحلهٔ فوق بحرانی»‌کرده؛ وضعیتی که اعتراضات تازه‌ای را دامن زده است.

با استفاده از گزارش‌های عصر ایران،‌ ایسنا و رادیوفردا؛ پ.م/ ر.ش

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *