کمپ نوآوری جنگل با همراهی دانشگاه شریف ‌دنبال ایده‌ها در حوزه آموزش زبان

انتشارات جنگل با همراهی دانشگاه صنعتی شریف رویدادی را تحت عنوان کمپ‌ نوآوری جنگل برگزار خواهد . انتشارات فراخوانی داده تا تمامی ارتاپ‌ها، دانشجویان و ایده‌پردازان علاقمند ارتقای سطح آموزش زبان انگلیسی در کمپ شرکت کنند. آنطور اعلام ه طرح های پذیرفته ه در کمپ از حمایت مالی و سرمایه‌گذاری، مشارکت در توسعه محصول، مشاوره ها و منتورینگ های تخصصی ره مند خواهند .

برای دریافت جزییات بیشتر از طرح و همچنین نگاهی انتشارات جنگل ارتاپ‌ها و ایده‌های فناورانه ، سراغ قائم مقام مدیرعامل انتشارات جنگل رفتیم. «عطیه سجاد» باور بازار کتاب فیزیکی همچنان پابرج و برخلاف تصور عده‌ای از کارشناسان، قرار نیست زودی حذف شود. او اما تأکید باید در کنار نشر چاپ سنتی، دنیای نوآوری و دیجیتال نیز نگاه و از همین رو انتشارات جنگل تصمیم گرفته تا دست همکاری را سوی ارتاپ‌ها و ایده‌های نوین دراز کند تا با کمک تیم‌ها، تحولی در زمینه آموزش زبان خلق کنند.

دیجیاتو – انتشارات جنگل از چه زمانی کار خود را آغاز و اکنون چه جایگاهی در بازار ؟

انتشارات جنگل امسال تولد 33 سالگی خود را جشن می‌گیرد. جنگل از سال ۱۳۶۹ با چاپ کتاب‌های کمک‌آموزشی زبان انگلیسی کار خود را آغاز . بعدها کتاب‌های کمک‌آموزشی زبان‌های خارجی دیگر، رمان و… نیز جنگل اضافه . پس از آن نیز از طریق سایر برندهایش مانند جاودانه و مدال، کتاب‌های حقوقی را کتگوری خود اضافه .

حدود ۱۵ سال پیش با توجه حجم زیاد کتاب‌های چاپ‌ه و بدقولی‌هایی توسط چاپخانه‌ها صورت می‌گرفت، تصمیم گرفتیم خودمان تولید کتاب را آغاز کنیم. رفته‌رفته کار جایی چاپخانه انتشارات جنگل اکنون یکی از بزرگ‌ترین چاپخانه‌های بخش خصوصی کشور در تولید و صحافی کتاب و مجله شمار می‌آید. 

خانواده جنگل درحال‌حاضر ۷۰۰ نفر کارمند . حدود یک دهه کتاب‌های ما پای خود را عرصه بین‌الملل نیز گذاشته‌اند و در چند سال اخیر در نمایشگاه‌های کتاب و لوازم‌التحریر کشورهایی مثل عمارات، ترکیه، عمان، قطر و… حضور فعال داریم. درواقع کتاب‌های ناشران کشورها را چاپ و منتشر می‌کنیم.

جنگل ‌جز چاپ کتاب، فعالیت‌های دیگری هم ؟ 

‌جز چاپ کتاب، موارد مقاله، مجله، بگ‌های تبلیغاتی، سرهای رومیزی، کاتالوگ‌ها و جع‌های دارویی و… بخش چاپ جنگل مربوط می‌شوند. چاپخانه و صحافی جنگل از لحاظ تعداد دستگاه، بزرگ‌ترین چاپخانه و صحافی بخش خصوصی . 

با دیجیتالی‌ن جهان و ر پلتفرم‌های آنل در‌زمینه کتابخوانی، علاقه کاربران کتاب‌های دیجیتالی افزایش یافته . آیا قصد ورود حوزه را دارید؟ 

پیش‌بینی درباره کتاب‌های فیزیکی می‌، می‌گفتند تا چند سال آینده کتاب‌های فیزیکی کلاً محو می‌شوند؛ اما دیدیم پیش‌بینی درست از آب در نیامد و هنوز هم بسیاری از افراد نسل جوان در کل دنیا هنوز نسخه فیزیکی کتاب‌هایی مثل رمان را ترجیح می‌دهند. مخصوصاً در زمان کرونا، ما با ر تقاضا برای کتاب‌ها و بازی‌های فیزیکی رو‌رو یم. ولی ‌طور کلی، در تکنولوژی بخش جداننی نشر و آموزش ، شکی نیست. از گذشته ما کارمان را شروع یم، تکنولوژی ‌صورت نوار ک، سی‌دی و… وجود الان تبدیل واقعیت مجازی، پلتفرم‌های آموزشی، بازی‌های دیجیتالی، فضاهای آنل و کتاب‌های کورس بوک آموزشی ه . بنابر روزها تکنولوژی و کتاب باهم تلفیق ه‌اند و نمی‌توان برایشان مرزی درنظر گرفت. قطعاً با ر علم و هوش مصنوعی، پیوستگی بیشتر خواهد . کسی نمی‌تواند ‌طور دقیق بگوید چه زمانی کتاب فیزیکی محو می‌شود و یا تا چه زمانی تداوم پیدا می‌کند، اما در هر روز درصد بیشتری از محتوای کتاب‌ها و مطالب آموزشی پلتفرم‌ها منتقل می‌شود، شکی نیست.

برنامه‌ای ما داریم، با توجه متریال‌های کمک‌آموزشی‌مان از همان ابتدای کار با فاده از تکنولوژی ، میزان تلفیق و درگیری با تکنولوژی را افزایش دهیم. با توجه ظهور lms و AR، می‌خواهیم یک‌سری از محتواها را ‌صورت کتاب دیجیتال و یا صوتی منتشر کنیم. هدفمان نیز از برگزاری کمپ جنگل ایده‌ها و محصولات افرادی در حوزه فعال هستند و فکر می‌کنند ایده و یا محصولشان قابلیت معرفی بازار را ، شناسایی ه و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم. ضمن محصولات را علاوه بر بازار ایران، بازارهای جهانی هم معرفی می‌کنیم. با توجه بیش از یک دهه در بازارهای کشورهای همسایه حضور فعال داریم و در نمایشگاه‌های کتاب و لوازم‌التحریر فعالیت می‌کنیم، می‌توانیم محصولات را کشورهای اطراف نیز معرفی کنیم. 

کمپ نوآوری جنگل را با همکاری تیم‌های آکادمیک درحال اجر، بیشتر معرفی . 

پروژه درحال پیشروی با دانشگاه شریف . اتفاق خوبی افتاده، یک‌سری از دانشگاه‌ها با وجود مراکز کارآفرینی‌شان، اقدامات مهمی را انجام داده‌اند پلی بین دانش و بیزنس ؛ چیزی در گذشته خیلی آن را نیم، اما طی چند سال گذشته بعضی دانشگاه‌ها مثل شریف و تهران مواردی را در حوزه رقم زده‌اند. ما هم با کمک دانشگاه شریف، از کسانی در اکوسیستم ارتاپی فعال هستند و محصولی دارند می‌تواند در حوزه آموزش، بازی، واقعیت مجازی و افزوده کمک‌کننده با، برای شرکت رویداد دعوت می‌کنیم. در رویداد ما با کمک تیم داوری، تیم‌های برتر را انتخاب و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا بازار داخلی و خارجی معرفی شوند؛ یعنی علاوه بر کمک‌های مادی، کمک‌های معنوی نیز داریم. همچنین با توجه سابقه بالای جنگل و شعب آن در امارات و ترکیه، می‌توان محصولات را بازارها معرفی . مخاطبانی از فروشگاه و سایت جنگل خرید می‌کنند، محصولشان سریع‌تر بازار معرفی می‌شود.

درباره پتانسیل آموزشی نیز باید بگویم در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۵۰ هزار میلیارد دلار اندازه صنعت نشر دنیا ه قسمت اعظم آن مربوط آمریکا و چین ه . در مورد بازار گیم نیز براساس گزارش انجمن بازی‌های رایانه‌ای، در ایران حدود ۳۴ میلیون نفر گیمر داریم در طول روز ۹۵ دقیقه بازی می‌کنند. ما اگر بتوانیم پتانسیل نشر و آموزش را با پتانسیل بازار گیم تلفیق کنیم تا بتوانیم پروسه آموزش را با بازی همراه کنیم، اتفاقات خوبی می‎‌افتد. با توجه اغلب مخاطبان ما طرفداران آموزش زبان هستند، می‌توان بازی‌ها را در حوزه کودک و بزرگسال با آموزش همراه . همچنین می‌توان از پلتفرم‌ها و هوش مصنوعی برای فاده از تکنولوژی در حوزه آموزش ره برد از ایده‌ها در زمینه قبال می‌کنیم. 

تیم داوری شامل چه‌کسانی ؟ 

اعضای تیم داوری دو نفر از مجموعه جنگل و سه نفر از دانشگاه و مرکز کارآفرینی شریف هستند. داوری کاملاً عادلانه و از بابت هیچ جای نگرانی وجود ن. 

سرمایه‌گذاری کاملاً توسط جنگل صورت گرفته یا دانشگاه هم در زمینه کمک می‌کند؟ 

انتشارات جنگل در ابتدا سرمایه‌گذاری مالی روی تیم‌های برنده پس از داوری و انتخاب انجام می‌دهد. دانشگاه شریف نیز حمایت معنوی خود را ادامه داده و منتورهایی را در اختیار تیم‌ها قرار می‌دهد می‌توانند رابطه بلندمدت و پایاپایی ه باشند. رابطه می‌تواند سالانه با و محدود نیست. هدف مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف درواقع حمایت از تیم‌های ارتاپی و رساندن آن‌ها مرحله محصول نهایی . حمایت مالی و معرفی بازار هم توسط ما انجام خواهد . 

تا چه زمانی فرصت برای شرکت در کمپ وجود ؟ 

کمپ از شهریورماه آغاز ه و تا پایان مهرماه فرصت برای ارسال آثار وجود . آذرماه نیز داوری انجام می‌شود. با توجه طرح برای اولین‌بار درحال انجام و ممکن برخی ‌تازگی متوجه آن ه و آمادگی نه باشند، جای نگرانی نیست؛ چرا انتشارات جنگل حتی پس از پایان کمپ نیز حمایت خود را از افراد علاقه‌مند ادامه خواهد داد. ما قصد داریم در وب‌سایت و شب‌های اجتماعی، راه را برای افراد باز بگذاریم تا ایده‌های خود را ما ارائه دهند. حتی شاید در دوره‌های بعدی و یا بعد از کمپ، قبال بیشتری صورت گیرد؛ زیرا همان‌طور گفتم، ممکن خیلی‌ها از پتانسیل تلفیق آموزش زبان و بازی مطلع نباشند. 

همکاری شما با تیم‌های ارتاپی تا کجا ادامه ؟ 

همکاری قطعاً ادامه خواهد . چیزی مشخص ، تکنولوژی هر روز درگیری خود را در همه حوزه‌ها افزایش می‌دهد. اگر از تکنولوژی فاصله بگیریم، جای پیشرفتی نداریم. هدف جنگل نیز ‌عنوان باسابقه‌ترین ناشر آموزشی کتاب‌های زبان، تکنولوژی را با نشر و آموزش تلفیق کند. حمایت ما از تیم‌های ارتاپی و معرفی آن‌ها بازار در آینده قطعاً بیشتر خواهد .

نظر شما، با نرم‌افزارهای آموزشی می‌توان زبان را ‌خوبی یاد گرفت یا حتماً کلاس حضوری و دبیر نیاز ؟ 

قبل از کرونا نیز کلاس‌های آنل وجود ند ولی قبال چندانی از آن‌ها نمی‌. در دوران کرونا اوضاع تغییر و ارتاپ‌هایی در حوزه واقعیت مجازی، هوش مصنوعی و آموزش آنل فعالیت می‌ند، با قبال خوبی مواجه ند. کلاس‌ها بعد از کرونا کمی افت ند، اما الان با توجه تیراژ کتاب‌ها و تعاملمان با آموزشگاه‌ها و وب‌سایت‌های آموزشی، می‌ببینیم هر دو با سرعت درحال ر هستند. چیزی می‌توان پیش‌بینی ، زبان‌آموز تمایل مقداری از آموزش خود را با کلاس‌های آنل پیش ببرد و مثلاً برای شرکت در آزمون آیلتس ‌دنبال کلاس حضوری هم با. درواقع دو باهم ترکیب ه‌اند؛ یعنی هم پلتفرم‌ها می‌توانند در بعضی از موارد کمک‌کننده باشند (مثل تصحیح امتحان‌ها) و هم کلاس‌ها. 

هوش مصنوعی کارهای زیادی برای تغییر مفهوم زبان انجام می‌دهد. از ترجمه در لحظه گرفته تا اقدامات نوین‌تر. باور دارید ممکن روزی برسد مفهوم زبان‌آموزی از بین برود؟ 

شاید زمانی هوش مصنوعی بتواند مرحله‌ای برسد با قراردادن تراشه‌ای در مغز، انسان بتواند هرچیزی فکر می‌کند، آن را بیان کند، بتوان چنین چیزی را گفت، اما تا زمانی فقط در حد ضبط صدا و… با هوش مصنوعی ‌تنهایی نمی‌تواند کمک کند. برای کارهایی مثل مذاکره تجاری و تحصیل، زبان‌آموزی مورد‌نیاز .

منبع

امتیاز به این post
ری اکشن شما چیست ؟
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *